Duitsland: Nabeschouwing van Sébastien Bedoret
Ondanks een begrijpbare ontgoocheling beseft Sébastien dat hij tijdens zijn eerste wedstrijd in het wereldkampioenschap is gegroeid. “Dit was een ongelooflijke ervaring", stelt de jongeman van 22. “Ik had me er aan verwacht dat het moeilijk zou zijn… en dat was ook het geval! De wegomstandigheden waren heel lastig, de grip veranderde voortdurend. De visuele referentiepunten zijn heel verschillend van die in België, er zijn heel wat bochten die blind genomen moeten worden en als je na twee verkenningspassages 100 procent op de nota's moet rijden, dan zit daar uiteraard af en toe een aarzeling tussen. Ik had me tot doel gesteld op minder dan twee seconden per kilometer van de besten te draaien. We konden vaststellen dat we daar dikwijls ruim onder zaten. In de chronorit van Wadern-Weiskirchen, de laatste van de vrijdaglus, zaten we zelfs onder de seconde. Ik moet toegeven dat het parcours van die proef het meeste op dat van een Belgische KP leek…”
Jammer genoeg was er dat kleine foutje tijdens de dertiende klassementsrit, de beruchte Panzerplatte-proef op het militaire domein van Baumholder. “Ik had besloten om tijdens de tweede doortocht iets meer aan te vallen”, legt de rijder uit. "In een blinde rechtse bocht kwam ik bij het aansnijden iets buiten de 'rails' terecht en de wagen begon te schuiven op de kiezel. Ik moest mijn rijlijn iets openen, waardoor ik gedurende een tiental centimeter een boordsteen raakte. Twee velgen stuk, en we hadden maar één reservewiel in de auto… Jammer, want na 31 kilometer waren we 40 seconden sneller dan bij de eerste doortocht. Voordien waren we bij het zoeken naar de juiste rempunten een paar keer rechtdoor geschoven, maar echt in de problemen waren we nog nooit gekomen... We hebben onze eerste echte fout duur betaald, maar dat hoort bij de sport.”
Ondanks alles kon ook Thomas, 23 sinds afgelopen donderdag, nog glimlachen. “Ongelooflijk hoeveel we hier hebben bijgeleerd!” stelde de corijder. “Bij de eerste doortocht op Panzerplatte had Sébastien het soms moeilijk om alle informatie die ik hem verstrekte te verwerken. We begrepen snel waarom, ik veranderde de manier waarop ik de nota’s las, en bij de tweede doortocht ging het al pakken beter! Jammer dat we door die kleine schuiver niet aan het eind zijn geraakt, maar voor het overige was dit een heel positieve ervaring.”
Na de wagen grondig te hebben nagekeken besloten ŠKODA België, Freddy Loix, het team van Pevatec en de rijders om op zondag niet opnieuw te vertrekken. "We zijn er niet zeker van dat het differentieel niet werd geraakt en we verkiezen eerst alles grondig na te kijken. We willen niet het risico lopen onze FABIA R5 nog meer te beschadigen, met het oog op onze volgende wedstrijd, de Omloop van Vlaanderen”, aldus Peter Vandenbroucke, baas van het Pevatec-team. “We trekken vol vertrouwen richting Roeselare: ik ben er zeker van dat Sébastien en Thomas er met hun ervaringen uit Duitsland op zak één en ander zullen kunnen laten zien!” Afspraak dus op 31 augustus en 1 september, voor de zevende manche van het Belgische rallykampioenschap.
Persbericht Sébastien Bedoret
Tweet