van der Horst

Een bezoek waard: de tentoonstelling 'Alpine Story' in het Brusselse Autoworld

De nieuwe Alpine Vision
De nieuwe Alpine Vision
Andermaal feest maandagavond in Autoworld waar de tentoonstelling 'Alpine Story' officieel werd geopend door o.m. Herman De Croo. Tijdens de vakantiemaanden krijgt het Franse merk er in de Brusselse expohall in het Jubelpark de volle aandacht met maar liefst 42 modellen die het succesverhaal van het merk vertellen. Constructeur Renault doet de merknaam eind dit jaar overigens herleven met de Alpine Vision; de exclusieve 'berlinette' gaat pas op het Autosalon in Parijs in première maar stond vanavond in Autoworld in avant-première te blinken. Terwijl de fraaie tentoonstelling zelf nog tot 4 septembert duurt, kan de Alpine Vision er nog slechts enkele dagen worden bewonderd.
 
Alpine Vision
Alpine Vision
Autoworld wist uiteindelijk 42 serie-, rally- en racewagens uit verschillende verzamelingen samen te brengen met o.m. de medewerking van Jean-Charles Rédélé, zoon van de oprichter, Hervé Charbonneaux, Renault België, het Patrimonium Renault en enkele Alpine clubs. In aanmerking komen zeker de modellen A106, A108, A110, A310, A610 als seriewagens, de A110 in rally- en circuituitvoering en enkele Le Mans-bolides en éénzitters. Automobilia, documentatie en een historisch overzicht dankzij schaalmodellen op 1:43 en 1:18 geven deze tentoonstelling nog een extra dimensie. Verschillende Alpine-clubs plannen tijdens deze periode ook activiteiten in en rond het Jubelpark.

Alpine in het kort

Alpine: successtory in rally én op circuit
Alpine: successtory in rally én op circuit
In juni 1955 richtte autocoureur Jean Rédélé, die ook een Renault-concessie uitbaatte in Dieppe, de ‘Société des Automobiles Alpine’ op. Kort daarna werd aan de pers en aan het publiek de eerste Alpine voorgesteld – een auto op basis van onderdelen van de 4CV Renault en een polyester carrosserie. Dat was de A106 – waarbij de ‘A’ verwees naar Alpine en het cijfer 106 naar de codenaam van de 4CV, waar een groot aantal onderdelen van geleend waren.De cabriolet-versie van de Alpine A106, van de hand van de Italiaanse designer Giovanni Michelotti, werd het volgende jaar op het autosalon van Parijs voorgesteld.

Alpine A110
Alpine A110
De meest populaire Alpine is zonder twijfel de A110 Berlinette, die met verschillende motoren (1.100 – 1.600 cc) verkrijgbaar was. Kenmerkend voor deze sportwagen is de op de achteras geplaatste viercilinder.Dit model werd van 1962 tot 1977 geproduceerd – niet alleen in Frankrijk, maar ook in Spanje en Bulgarije.  Wat weinig mensen weten, is dat het type A106 ook in België (Herstal bij Luik) in kleine aantallen werd gebouwd.
In de jaren ’60 en ’70 won de Franse constructeur heel wat rally’s en de wereldtitel in 1973, terwijl in 1978 het Franse duo Pironi-Jaussaud ook de 24 Uren van Le Mans wonnen aan het stuur van een A442 met een V6-turbomotor. Een mooi palmares met overwinningen in Monte Carlo, Acropolis, Corsica en de Marathon van de Weg op de Nürburgring dankzij toppiloten als Ove Andersson, Gérard Larousse, Bernard Darniche, Jean-Claude Andruet en vele anderen.
In 1995 rolde de laatste Alpine van de band. De hele autowereld staat dan ook te popelen om binnen enkele maanden kennis te maken met de nieuwe Alpine…

De tentoonstelling 'Alpine Story' loopt van 16 juli tot 4 september 2016.
Info : Autoworld - Jubelpark 11 1000 Brussel
Tel. : +32 2 736.41.65
Fax : +32 2 736.51.36
info@autoworld.be


Foto's: Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Autosalon op maandag 18 juli 2016.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons