Singapore: Kan Red Bull of Ferrari stunten in de nacht?
Tijdens alle races op het Marina Bay Street Circuit kwam de safety car altijd in actie. Dus ook vorig jaar was dit geval: niet enkel en alleen omwille van een ongeval op het circuit, maar ook door een 27-jarige Britse man die de omloop opliep. Zijn gewaagde actie leverde hem een zes weken durende gevangenisstraf op. Dat weekend was Ferrari met Sebastian Vettel ongenaakbaar. Of de viervoudige wereldkampioen het dit weekend kan overdoen, valt nog af te wachten. Daniel Ricciardo, die vorig jaar tweede eindigde en een beetje optimistisch de schuld gaf aan de safety car voor het mislopen van de zege, hoopt aanstaande zondag beter te doen. Maar de Aussie moet ook oppassen voor een gemotiveerde Max Verstappen in de zuster-Red Bull. De Genkenaar heeft wat goed te maken na de mindere resultaten in Spa en Monza.
De bandenallocatie van de rijders werd reeds eerder bekendgemaakt. De Italiaanse bandenfabrikant neemt zijn meest zachte rubbers mee voor deze wedstrijd: de soft, de supersoft en de ultrasoft. De paars gemarkeerde ultrasoft banden van Pirelli maken hun wederoptreden sinds de Grote Prijs van Oostenrijk. Vorig jaar won Vettel met een twee-stop strategie. De Duitser vatte de wedstrijd aan met de supersoft, om vervolgens in ronde 13 wederom dezelfde compound te gebruiken na de eerste stop. Tijdens zijn tweede en laatste halte in de pitstraat in ronde 37 kreeg hij het soft schoeisel om zijn bolide. Dus deze maal hebben de rijders de keuze om de ultrasofts te benuttigen. Met negen sets van deze banden hoopt de Italiaanse renstal de bovenhand te halen ten opzichte van hun rivalen.
Het Marina Bay Street Circuit meet 5,065 kilometer en zondag dient men 61 ronden af te leggen. Een totaal van bijna 309 kilometer. De Grote Prijs van Singapore was trouwens ook de allereerste nachtrace in de geschiedenis van de Formule 1. Het circuit telt twee DRS-zones. Het eerste detectiepunt is in de vierde bocht op de Republic Boulevard en na de vijfde bocht over Raffles Boulevard kan de rijder zijn achtervleugel plat leggen. Het tweede detectiepunt ligt net voor bocht 22, nabij de pit ingang, met de tweede DRS-zone op de start/finish-lijn na bocht 23. Omdat het een nachtrace is moet je dit weekend niet vroeg uit de veren. Je kan zaterdag de kwalificaties live volgen op Play Sports 2 van Telenet vanaf 14u50, en 's anderdaags kan u afstemmen op La Une om 13u40 voor de wedstrijd.
Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster
Tweet