van der Horst

FIA F3: FIA wil kosten terugdringen

Dallara 2017 FIA F3
Dallara 2017 FIA F3
De internationale automobielfederatie FIA heeft een aantal maatregelen aangenomen die het kostplaatje van een seizoen Formule 3 racen drastisch moeten drukken. Een bijkomend effect van die maatregelen is dat het prestatieverschil tussen de verschillende teams zal genivelleerd worden.
  • STX Motorhomes
Rijders die aanmerking komen:

FIA F3 European Championship @ Spa
FIA F3 European Championship @ Spa
Het FIA F3 European Championship richt zich tot jonge rijders, daardoor wordt er een maximum leeftijd ingevoerd van 25 jaar voor de deelnemende rijders. Het aantal jaren dat een deelnemer mag uitkomen in de Formule 3 serie wordt wel opgetrokken van drie naar vier jaar. Alle piloten zijn verplicht om voor de start van het seizoen in te schrijven voor de FIA driver training course.

Prijzengeld:

Ook in 2017 zullen er geldprijzen beschikbaar zijn voor rookie-rijders en ook de teams kunnen vanaf nu delen in de prijzenpot voor rookies. Het inschrijvingsgeld wordt teruggebracht tot 2000 euro per manche tot een maximum 18000 euro. Ieder team mag maximum vier wagens inzetten.

Testen:

Iedere rijder beschikt over 12 testdagen, zes officiële en zes private testdagen, echter private testen op een circuit dat wordt aangedaan tijdens het seizoen is verboden en dat met elk type van wagen. Zo kan er toch uitgebreid getest worden, maar worden de kosten in bedwang gehouden.

Motor:

Dallara 2017 FIA F3
Dallara 2017 FIA F3
Het kampioenschap blijft open staan voor verschillende motorleveranciers. De huidige motorspecificaties blijven behouden en dat tot december 2019. Verdere doorontwikkeling van de krachtbron is dus voor de komende twee jaar verboden. Alzo mogen de onderhoudskosten voor een motor niet uitstijgen boven de 65000 euro per jaar. De straf voor het wisselen van motor wordt verminderd van het verlies van 10 plaatsen bij de volgende drie races tot eenmalig 10 plaatsen terug bij de volgende wedstrijd. Dit geldt niet als de motorwissel nodig is na een incident veroorzaakt door derden.
 
Verdere maatregels:

Het aantal stafleden en trucks per team wordt beperkt. Teams zijn verplicht om de opgetekende informatie betreffende remmen en snelheid te delen. De opgemeten data van de twee snelste rijders en hun teams worden vrijgegeven waardoor de kleine teams de kloof kunnen dichten met de ervaren teams. De teams moeten het standaard bodywork gebruiken en geen aerodynamische hulpmiddelen mogen er aan toegevoegd worden. Alzo wordt testen in de windtunnel overbodig.

Foto's: FIA F3 European Championship



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op woensdag 25 januari 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons