FIA lanceert nieuw controversieel superlicentiesysteem
Eindstand kampioenschap | 1e | 2e | 3e | 4e | 5e | 6e | 7e | 8e | 9e | 10e |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toekomstig FIA F2 kampioenschap | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
FIA F3 Europees kampioenschap | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
FIA WEC (alleen LMP1) | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Indycar | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
GP3 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Formule Renault 3.5 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Japanse Super Formula | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Nationale FIA F4 kampioenschappen | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationale F3 kampioenschappen | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formule Renault (EuroCup, ALPS, NEC) | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volgens de bijgevoegde tabel moet een rijder in minstens twee jaar tijd veertig punten sprokkelen. Naast de opstapklasses naar Formule 1 vinden we ook nog IndyCar en de LMP1-klasse van het WEC tussen de kampioenschappen die superlicentiepunten opleveren. Opvallend is dat de FIA zijn eigen kampioenschappen voortrekt en weinig waarde hecht aan kampioenschappen van andere organisatoren. Het meest opvallende is dat enerzijds op de hoogste plaats een kampioenschap staat dat nog niet bestaat en anderzijds dat de Formule Renault 3.5 Series wel erg laag ingeschat wordt. Het kampioenschap liet de afgelopen jaren toch wel Kevin Magnussen, Jules Bianchi, Jean-Éric Vergne en Daniel Ricciardo doorstromen naar de Formule 1. De Auto GP of Euroformula Open krijgen zelfs helemaal geen aandacht wat erg slecht nieuws is voor het bestaansrecht van zulke kampioenschappen. Welk team of rijder zal nu nog geïnteresseerd zijn in Auto GP?
Ook in Formule 3 valt het op dat het Europese FIA kampioenschap hoog wordt aangeschreven, gelijk met het WEC zelfs, terwijl de nationale niet-FIA kampioenschappen nog onder de nationale FIA Formule 4 kampioenschappen staan. Zelfs DTM-ervaring heeft geen enkel nut meer om in de F1 te geraken, een opvolger voor Paul di Resta, die verre van een slechte F1-piloot was, is zo niet langer welkom. Het systeem zou in voege moeten treden vanaf 2016 en de plannen van de FIA zijn duidelijk: het aantal formule-kampioenschappen terugdringen en een FIA-hiërarchie creëren van het laagste niveau tot F1.
Het systeem is echter nog strenger dan enkel dit. De superlicentiepunten komen te vervallen na een aantal jaren indien men niet minimum 5 races per jaar betwist. Een terugkeer naar de Formule 1 zoals die van Michael Schumacher enkele jaren geleden wordt dus onmogelijk. Dit is ook erg slecht nieuws voor de GP2-kampioen; wie namelijk in dit kampioenschap, dat als de hoogste opstapformule wordt beschouwd, de titel pakt is het seizoen erop niet meer welkom als hij zich beperkt tot de rol van F1 testrijder. De kampioenen van de afgelopen drie jaar, Davide Valsecchi, Fabio Leimer en Jolyon Palmer, hebben zo tot nader order geen racestoeltje kunnen bemachtigen in de F1 en zijn uitgeweken naar het WEC of zijn in de vergetelheid van de F1 getuimeld, ook wel gekend als 'testpiloot'.
Foto's: Niels Vaeck, FIA F3 European Championship & Racing International Photography
Tweet