van der Horst

FIA verhoogt minimumgewicht F1-bolides 2017

Pitstop Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Pitstop Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
De FIA heeft het minimumgewicht van de wagens voor 2017 verhoogd met 6 kg en dit omwille van de bredere banden die dit seizoen zullen gebruikt worden. Dat meldt Motorsport.com op hun website. Twee weken geleden publiceerde de FIA de meest recente F1-reglementen en daarin stond te lezen dat het gewicht van elke wagen, zonder brandstof, niet minder mag zijn dan 722 kg door gans het Grand Prix weekend. Maar door een clausule in de regels werd er vermeld dat deze limiet kan aangepast worden met betrekking tot de nieuwe bredere banden voor dit seizoen.
De Pirelli banden - van ultrasoft tot regenband
De Pirelli banden - van ultrasoft tot regenband
Volgens Motorsport.com is het officiële gewichtsverschil tussen een set rubbers van 2016 en een set van 2017 zo'n 6 kg. In artikel 4.3 van de reglementen staat dat de gewichtlimieten naar boven of naar beneden bijgesteld kan worden (op 1 kg afgerond), afhankelijk van het verschil in gewicht tussen de droogweerbanden voor 2016 en 2017. Dat betekent dat het minimumgewicht van de F1-bolides 728kg bedraagt. Elk voorband zou 1 kg meer wegen dan vorig jaar, en elk achterband 1,5 kg meer dan in 2016. Afgerond naar boven is een set dus 6 kg zwaarder dan het jaar ervoor.

Sebastian Vettel  Daniele Ricciardo GP Spanje 2016
Sebastian Vettel Daniele Ricciardo GP Spanje 2016
Een jaar geleden was het minimumgewicht voor een F1-wagen nog 702 kg. Omdat de nieuwe bolides 20 cm breder zullen zijn dit jaar, en een grotere benzinetank met een limiet van 105 kg hebben, werd het gewicht al naar omhoog bijgesteld voor dit nieuwe raceseizoen. Men verwacht dat de nieuwe auto's maar liefst vijf seconden sneller zullen zijn dit jaar, met dank aan de extra neerwaatse druk die ze gaan krijgen met de grotere vleugels en het niveau van grip dat stijgt door middel van de breedte van de nieuwe banden. Het extra gewicht, waarbij men in theorie drie tiende van een seconde per 10 kg extra verliest, zou echter geen probleem vormen.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op donderdag 2 februari 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons