van der Horst

Ginetta verruilt LMP3 voor snellere G57

Ginetta G57
Ginetta G57
Ginetta heeft eerder deze week de komst van een nieuwe prototype aangekondigd, al is nieuw in dit geval misschien veel gezegd. De nieuwe bolide kreeg de codenaam G57 mee en vervangt de facto het LMP3 project waarmee de Britse constructeur dit jaar de tweede prototypeklasse in de ELMS domineerde. Het grootste verschil is het feit dat de wagen niet langer door de standaard Nissan V8 krachtbron wordt aangedreven, maar wel door een Chevrolet LS3 motorblok. Daardoor is de wagen dus niet langer conform het LMP3-reglement en niet meer welkom in de ELMS of Asian Le Mans Series.
Ginetta G57
Ginetta G57
Tot dusver zouden er een tiental Ginetta LMP3’s in omloop zijn en in een poging om de verkoopcijfers op te krikken werd besloten om een eigen meer vrije interpretatie te geven aan de wagen, die een pak sneller zou moeten zijn. De G57 zou welkom zijn in het Franse VdeV kampioenschap of de Super Lights klasse van de Supercar Challenge. Ginetta zelf trekt het ELMS fabrieksprogramma dat door LNT gerund werd ook in, maar gaf aan dat het nog steeds de huidige klanten met een Nissan krachtbron zal blijven ondersteunen. 


Ginetta LMP3
Ginetta LMP3
Inmiddels is een aantal klanten al overgestapt naar de Ligier JSP3, dat het strijdwapen bij uitstek in 2016 lijkt te worden. Vermelden we overigens dat de Ginetta bij de eerste rechtstreekse confrontatie in Estoril vorig maand zeker niet moest onderdoen voor de Ligier.


Foto's: Ginetta & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op vrijdag 6 november 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons