van der Horst

Imola: Ferrari pakt de triple in de kwalificatie

Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari domineerde alle vrije trainingen in Imola en dat bleek een goede graadmeter voor de kwalificaties. Onder het goedkeurend oog van de tifosi palmde het merk tijdens de Hyperpole de volledige top drie in. Antonio Fuoco, al het hele weekend erg sterk, pakte de pole in de #50, voor Robert Schwartzman in de gele 499P #83 en Alessandro Pier Guidi (#51). Beste niet-Ferrari was de Porsche #6 van Kévin Estre, die de 963 deelt met André Lotterer en onze landgenoot Laurens Vanthoor.
Op de derde startrij morgen zien we de tweede Penske Porsche, de #5, Matt Campbell was de man achter het stuur, voor Kamui Kobayashi in de Toyota #7. René Rast sleepte voor WRT een zevende startplaats uit de brand in de BMW #20.

Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
De zusterwagen #15 in handen van Dries Vanthoor kende pech, onze landgenoot spinde tijdens de reguliere kwalificatie. Hij moest alles uit de kast halen om een top tien uit de brand te slepen om zo door te stoten tot de Hyperpole-sessie. Met een op dat moment dertiende plaats ging de jongste Vanthoor er vol voor maar kwam in Piratella iets te breed uit en kon de BMW niet meer corrigeren. Ook Stoffel Vandoorne raakte niet tot in de Hyperpole met een veertiende tijd in de ge-update Peugeot 9X8 #94.

Manthey PureRxcing -  Porsche 911 GT3 R LMGT3
Manthey PureRxcing - Porsche 911 GT3 R LMGT3
In LMGT3 reed Aliaksandr Malykhin in de Manthey Porsche #92 een erg snelle tijd van 1:42.365 waar de rest van het veld hun tanden op stuk beet. Een groepje van vier auto's raakte slechts op zeven tienden van een seconde, met Ian James (Aston Martin #27) voor de beide WRT BMW's. Ahmad Al Harthy (#46) klopte zijn teamgenoot Darren Leung (#31). Eén tiende van een seconde sneller zou een tweede plaats hebben betekend voor Sarah Bovy, zo krap was het vooraan, maar de Luikse bleef steken op een vijfde plaats in de Iron Dames Lamborghini #85.

Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy, die in Qatar de Corvette #81 nog op de pole zette, raakte erg nipt niet in de top tien die recht geeft op de Hyperpole-sessie: "Jammer maar we wisten wel dat we hier niet konden strijden voor de pole. We gaan proberen het omgekeerde te doen dan in Qatar, en maken dat het totaalpakket optimaal is voor de wedstrijd van morgen." Een race over 6 uur die onze landgenoot dus van op de elfde plaats zal aanvatten, morgen vanaf 13u.

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 20 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Imola.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons