van der Horst

Jarige Mattias Ekström schenkt Audi na elf jaar zege op Norisring

Achttiende DTM-zege voor Mattias Ekström
Achttiende DTM-zege voor Mattias Ekström
Elf jaar nadat constructeur Audi er met Laurent Aiello in 2002 op de hoogste trede stond, wist Mattias Ekström op de bloedhete Norisring eindelijk opnieuw met de zege aan te knopen. De Zweed die pas als negende was gestart, hield in het strijdgewoel het hoofd koel en boekte uitgerekend op diens 35ste verjaardag een achttiende DTM-overwinning, voor polesitter Robert Wickens en Christian Vietoris. Laatstgenoemd Mercedes-duo kreeg de tweede en derde plaats in de schoot geworpen nadat het heetgebakerd duel tussen Edoardo Mortara (Audi) en Gary Paffett (Mercedes) in het zicht van de meet met een crash en dubbele opgave was geëindigd. Paffett's nulscore is een prima zaak voor Mike Rockenfeller en Bruno Spengler die als co-leiders naar de Norisring waren afgezakt; Rockenfeller deed met een vijfde stek net één plaats beter dan Spengler en is nu voor twee punten alleen leider. UPDATE: Ekström's zege staat mogelijk op de wip nadat de Zweed bij aankomst door zijn vader met koud water werd overgoten. Dat kan zowel letterlijk als figuurlijk zware gevolgen hebben met het oog op het reglementair minimumgewicht. De wedstrijdleiding onderzoekt de zaak.

De wedstrijd start dramatisch voor Timo Scheider die zich zonder remmen op de grid meldt, hierdoor niet in eerste versnelling kan schakelen en bij het groene licht blijft staan. Brute pech voor de Duitser die zijn frustratie naderhand in de box uitwerkt op alles wat binnen handbereik ligt. De safety car rukt meteen uit en neemt leider Wickens, Spengler en Pascal Wehrlein - die voorbij Gary Paffett was gesneld - op sleeptouw. Paffett lijkt al uitgeteld wanneer hij even later nog een drive through krijgt aangesmeerd om te vroeg van start te zijn gegaan.

Het Canadees duo Wickens-Spengler heeft na tien ronden al een comfortabele voorsprong op achtervolgers Priaulx en Green opgebouwd wanneer de safety car een tweede maal uitrukt; Martin Tomczyk, verwikkeld in een gevecht met o.m. Wittmann, Merhi, Farfus en Juncadella, is na contact met laatstgenoemde immers hard in de betonmuur beland. De nieuwe neutralisatie is voor velen het sein voor een eerste of zelfs tweede bandenwissel, met de voorspelde gevaarlijke toestanden in de pits als gevolg. Zowel Paffett als Wehrlein verliezen veel tijd terwijl Wickens en Spengler zowat deur aan deur de pitlane uit rijden.

Het is evenwel Edoardo Mortara die als leider de baan op komt voor het Canadese duo en Mattias Ekström. Via een bikkelhard duel mét contact werkt de Zweed zich voorbij Spengler en wat later ondergaat ook Wickens het zelfde lot. Mortara-Ekström staan op zachte rubbers en nemen afstand van beide Canadezen. Mike Rockenfeller toeft als eerste rijder die reeds twee stops heeft afgewerkt in elfde stelling.Ook Paffett heeft er reeds twee stops op zitten en klimt eveneens op in het klassement.

Nadat ook Spengler en Wickens na dik vijftig ronden een tweede maal banden hebben gewisseld blijft enkel nog het leidersduo Mortara-Ekström op zijn tweede set (zachte) rubbers doorgaan. Met nog twintig ronden op de teller neemt Ekström het commando van Mortara over. Het duo heeft inmiddels zo'n 29 seconden op Paffett en Rockenfeller of het equivalent voor een pitstop bij elkaar gereden en voor de zege kan het dus nog alle kanten uit. Zeker wanneer ook Juncadella zich ten volle in de strijd om de podiumplaatsen mengt.

Zes ronden staan er nog op de teller wanneer Mortara de pits induikt om na een trage 4.7"-stop nipt zijn tweede plaats aan Paffett te verliezen. Twee ronden later pit ook leider Ekström maar via een snelle stop blijft die  makkelijk Paffett voor. Mortara, onderweg op frissere banden, zet druk op Paffett maar verremt zich kompleet voor de haarspeldbocht en knalt hard bij de Brit binnen. Achtervolger Wickens profiteert van het incident en schuift door naar de tweede plaats. Ook Vietoris wurmt zich voorbij Mortara's gehavende Audi naar de derde plaats,een maneuver dat ook Paffett bij het uitaccelereren uit de Dutzendteich-haarspeld zou zijn gelukt ware het niet dat de vice-kampioen zijn 'aanrander' daarbij zowat de pas afsnijdt waardoor beide wagens elkaar onzacht raken. Beide heethoofden mogen de 400 meter die hen van pitlane scheidt te voet afwerken. Het incident levert titelkandidaat Paffett zoals gezegd nul punten op. Een vrij agressief rijdende Juncadella haalt het van Rockenfeller voor de vierde plaats en iets verder houdt Spengler Merhi af voor de zesde plaats.
Augusto Farfus komt niet in het stuk voor en eindigt zestiende maar bij RBM weet men zich te troosten met de knappe race van Joey Hand die als achtste aantikt voor merkgenoten Priaulx,Wittmann en Werner.

Mits Ekström zijn zege behoudt, is Rockenfeller nu alleen leider voor Spengler die op twee punten volgt. Paffet valt terug naar P4 achter Vietoris. Farfus zakt weg naar de zevende plaats achter Ekström en Wickens.

Update

Mattias Ekström verliest de zege.

Uitslag race:

1 M.Ekström Abt-Audi-Sportsline 83 ronden in 1:12.140 
2 R.Wickens HWA-Mercedes +2.646 
3 C.Vietoris HWA-Mercedes +6.282 
4 D.Juncadella Mücke-Mercedes +7.039 
5 M.Rockenfeller Phoenix-Audi +8.411 
6 B.Spengler Schnitzer-BMW +17.083 
7 R.Merhi HWA-Mercedes +18.594 
8 J.Hand RBM-BMW +31.198 
9 A.Priaulx RMG-BMW +34.909
10 M.Wittmann MTEK-BMW +35.595 
11 D.Werner Schnitzer-BMW +40.426
12 F.Albuquerque Rosberg-Audi +42.675 
13 T.Glock MTEK-BMW +42.867 
14 M.Molina Phoenix-Audi +44.568 
15 A.Tambay Abt-Audi-Sportsline +54.091 
16 A. Farfus RBM-BMW op 1 ronde

DNF
E.Mortara Rosberg-Audi op 2r 
G.Paffett HWA-Mercedes op 2r
P.Wehrlein Mücke-Mercedes
J.Green Abt-Audi-Sportsline  
M.Tomczyk RMG-BMW 
T.Scheider Abt-Audi-Sportsline  

Kampioenschap:

1. M. Rockenfeller 69p         
2. B. Spengler 67         
3. C. Vietoris 55          
4. G. Paffett 47           
5. M. Ekström 45           
6. R. Wickens 45         
7. A. Farfus 33          
8. M. Wittmann 33          
9. D. Werner 22          
10. D. Juncadella 20           
11. J. Hand 20          
12. T. Glock 15           
13. J. Green 10          
14. T. Scheider 10          
15. R. Merhi 8           
16. E. Mortara 2           
16. A. Priaulx 2          
18. P. Wehrlein 2          

 
Foto: Audi AG




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 14 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Norisring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons