Jordi Weckx ambieert carrière als racepiloot: "Ik beschik over de nodige capaciteiten"
Hoewel de resultaten niet meteen opvallend waren, kijkt Weckx toch terug met een gevoel van voldoening. Saillant detail in het ganse verhaal is dat hij het hele project financierde samen met zijn vriendin. Buiten "cold hard cash", kroop er vanzelfsprekend ook veel vrije tijd in de ganse onderneming. Bovendien kon hij praktisch niet testen met de wagen en regelmatig vers rubber onder de auto was een luxe die niet meteen voor hem was weggelegd. Twee volle jaren dag en nacht met autosport bezig zijn eist natuurlijk zijn tol, van een normaal leven was er geen sprake meer. Een herbronningsjaar drong zich op.
In april 2010 begon het echter alweer te kriebelen en startte Weckx met de voorbereiding van zijn huidige project. De meest voor de hand liggende stap vooruit in de eenzitterij, was, vanuit zijn standpunt gezien, zonder twijfel het Duits Formule 3 kampioenschap. Hierover vertelt Weckx: "Een aantal F3 kampioenschappen zijn wel héél erg duur, maar het Duitse biedt volgens mij de beste waar voor je geld. Op zich nog steeds teveel geld voor ons, maar met de nodige creativiteit zag ik wel ergens een mogelijkheid om toch een project op te starten."
Via zijn contacten kwam hij in aanraking met Jurgen Evers, die bereid was een wagen te runnen op voorwaarde dat hijzelf voor een strijdwapen zou zorgen. Na een lange zoektocht in zowat heel Europa wist hij in Zwitserland een Dallara F307 chassis op de kop te tikken. Samen met zijn vriendin bracht hij vervolgens al zijn vrije tijd door in de werkplaats om, vertrekkende van een kaal karkas, een prachtige formule 3 bolide op te bouwen. "In goed 10 weken tijd zijn we erin geslaagd om de wagen volledig te ontmantelen, terug te gaan tot de carbonnen monocoque mits twee volle weken schuurwerk, en van daaruit stap per stap de auto weerop te bouwen, waar nodig met nieuwe onderdelen. Daarbij hebben we ook geïnvesteerd in een nieuwe Opel OPC Challenge motor van bij Spiess; niet de krachtigste, maar wel betaalbaar en betrouwbaar".
Ondanks zijn bescheiden middelen, komt de Landenaar dus toch met een relatief competitief pakket aan de start. Bovendien zal hij nu en dan worden bijgestaan door een ingenieur waar hij eerder in zijn carrière reeds mee samenwerkte, al is de ervaring in een Formule Renault niet één op één te matchen met zijn huidige uitdaging.
Jordi Weckx begint met een duidelijk plan aan zijn nieuwe uitdaging. Hij beseft zelf dat een verder uitgebreid curriculum in de open wheel racerij niet voor hem is weggelegd. "Ik besef maar al te goed dat de late start van mijn carrière niet meteen in mijn voordeel speelt. Er zijn een hoop jonge piloten welke begeleid worden van wanneer ze net kunnen lopen bij wijze van spreken".
Het doel is dan ook om in de F3 zo veel mogelijk snelheid, ervaring en vooruitgang te boeken op een vrij korte termijn. Dit seizoen staat een programma van vier manches in de ATS Formule 3 Cup op het menu. Dit programma moet, als alles goed gaat, echter slechts een voorbereiding zijn op een aansluitend volledig seizoen. De ervaring die hij in deze komende twee seizoenen hoopt te op te doen, moet vervolgens kunnen dienen als visitekaartje om zijn intrinsieke snelheid aan de dag te leggen. Op langere termijn beoogt de Vlaming aan de slag te gaan in de GT racerij. "Ik ben een realist; als dertiger denk ik dat mijn toekomst eerder daar ligt. Ik ben er van overtuigd dat ik over de nodige capaciteiten beschik en een perspectief heb om in de geschiedenisboeken van de racerij te geraken. Ik hoop alleen dat iemand mij de nodige kansen wil bieden om mij te bewijzen."
Wie Jordi aan het werk wil zien, kan in het weekend van 6 en 7 mei afzakken naar de omloop van Spa-Francorchamps waar hij een meeting afwerkt in het kader van de tweede manche van de Intercontinental Le Mans Cup.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet