van der Horst

Kortnieuws F1 tijdens het zomerreces

Felipe Massa
Felipe Massa
Na de Grote Prijs van Hongarije kent de Formule 1 karavaan traditioneel gezien een pauze van enkele weken. Hoewel die pauze voor de meese mensen dus een periode van rust betekent waarbij ook de families van de vele betrokkenen terug (even) op het voorplan kunnen treden, valt de nieuwsstroom vanzelfsprekend niet stil. We verzamelden de belangrijkste feiten en zetten ze graag voor u even op een rijtje.
Luca Marmorini
Luca Marmorini
Luca Marmorini
is weg bij Ferrari. De verantwoordelijke van de motorafdeling was sinds 2010 aan de slag bij het Italiaanse merk na eerder bij Toyota te hebben gewerkt. Marmorini betaalt zo de prijs voor de vele problemen met de hybride V6-motor van Ferrari. Hij wordt vervangen door Mattia Binotto. Marmorini zal echter niet lang werkloos de races thuis moeten kijken. Volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera heeft hij al onderdak gevonden bij Renault. Onder druk van Red Bull heeft Renault een heuse herstructurering doorgevoerd in zijn rangen en Marmorini lijkt in die plannen te passen.
 
Simon Pagenaud lijkt op weg naar McLaren, als testrijder. De Fransman, momenteel vierde in de IndyCar Series, zou het volgend seizoen de motorgerelateerde tests van Honda op zich nemen. Pagenaud rijdt ook in IndyCar met een door Honda aangedreven bolide en zou hoog in het vaandel staan bij de Japanse constructeur.
 
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone heeft een akkoord bereikt met de organisatoren van de Grote Prijs van Australië. Volgens de organisatoren zou er een kostenbesparend akkoord gemaakt zijn waardoor het Melbourne Grand Prix Circuit ook de komende vijf jaar het F1-circus mag ontvangen. De eerste minister van de staat Victoria is alvast tevreden. “Het is uitstekend nieuws dat het mogelijk maakt dat Melbourne en Victoria als een van de hoofdsteden van de autosportwereld zullen blijven beschouwd worden.”

Christijan Albers
Christijan Albers
Caterham
heeft een nieuwe sponsor aangetrokken. Het noodleidende Formule 1-team zou een contract getekend hebben met het land Azerbeidzjan. De nieuwe bazen van het team, Colin Kolles en Christijan Albers, hebben dringend vers geld nodig om hun ploeg in leven te houden, terwijl de voormalige Sovjet-republiek dringend reclame moet maken voor zijn openingswedstrijd in Formule 1. In 2016 staat het land namelijk op de Formule 1-kalender met, ironisch genoeg, de Grote Prijs van Europa. De deal zou rond zo’n 5 miljoen € draaien. Sportief gaat het ook slecht met Caterham dat momenteel buiten de top 10 staat in het constructeurskampioenschap. Als dat zo blijft mislopen ze, voor het tweede jaar op rij, 30 miljoen euro. Voor het kleine team is dat een derde van het budget.
 
Het gaat niet goed met de populariteit van de Formule 1. Zowel qua kijkcijfers als qua toeschouwers boert de koningsklasse van de autosport achteruit. Bernie Ecclestone voelt zijn imperium in gevaar komen en wil zo snel mogelijk een samenkomst met enkele kopstukken. Vorige week donderdag was er normaliter een afspraak tussen hem, Flavio Briatore en de teambazen van Mercedes, Red Bull, Ferrari en Force India. Vanwege de juridische problemen die Ecclestone momenteel heeft was de afspraak uitgesteld naar zaterdag maar toen lang de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, in het ziekenhuis. De belangrijke ontmoeting zou nu mogelijk plaats hebben een week vóór de Belgische wedstrijd maar plausibeler is tussen de Belgische en de Italiaanse GP. Opvallende afwezige is natuurlijk McLaren. Het feit dat het historische team niet was uitgenodigd zou in het verkeerde keelgat zijn geschoten bij Ron Dennis. Mogelijk zou McLaren zich nog bij de vier teams voegen.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule 1 op vrijdag 8 augustus 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons