Marrakech: José Maria Lopez viert Citroën-debuut met pole (UPDATE)
Anders dan vorig seizoen toen Yvan Muller er een one man show van maakte lijken we gelukkig af te stevenen op een fraaie strijd tussen de drie Citroën-rijders Muller, Loeb en Lopez onderling. Dat laatstgenoemde een taaie klant voor zijn maats zou worden was na de wintertests een slecht bewaard geheim maar dat de Argentijn naast Loeb al meteen ook regerend kampioen Yvan Muller,de gedoodverfde numero uno binnen het team, zou terugwijzen is toch wel een verrassing. Net als de prestatie van rookie Dusan Borkovic, vijfde in de Campos Racing-Chevrolet Cruze achter merkgenoot Tom Chilton.
Dat twee RML-klanten met de pas recent afgeleverde Chevrolet Cruze TC1 by RML ten koste van het Castrol Honda WTCC-team tot Q3 doorstootten lag al evenmin in de lijn der verwachtingen. Honda kende in Marrakech tot dusver een moeilijke seizoenstart met o.m. het jammerlijke forfait voor de race van Gabriele Tarquini en turboproblemen voor Tiago Monteiro eerder op de dag. Uiteindelijk wierp de Portugees zich met een achtste startplaats als snelste Honda-rijder op, met Norbert Michelisz (P8) en plaatselijke held Mehdi Bennani (P9) in zijn zog.
Dan kwam Tom Coronel, wiens gehavende Chevy toch tijdig kon worden hersteld, nog beter weg met een tiende chrono, goed voor de pole in race 2. "Mijn eerste set banden werd verknoeid toen ik door Valente werd gehinderd en voor mijn tweede set bleek er net niet genoeg tijd over. Een gelukje dus dat ik finaal op P10 uit kom" aldus Coronel die toegaf na zijn crash in de chicane nog niet volledig het vertrouwen te hebben teruggevonden.
Ook voor het Lada Sport Lukoil Team werd deze eerste confrontatie van het seizoen geen meevaller. James Thompson kon zich in Q1 maar nipt als enige Lada-rijder kwalificeren voor Q2, waarin de Brit vrede moest nemen met een elfde startplaats op... één tiende van Coronel's pole voor race 2. Met een kloof van 2.7 seconden op polesitter Lopez heeft ook het Russische team zo te zien nog behoorlijk wat werk op de plank. Al had oud-wereldkampioen Rob Huff, in Q1 aanvankelijk met vibraties geconfronteerd, ongetwijfeld een stuk beter gedaan. De Brit moest zijn beduidend snellere tweede run evenwel afbreken toen de sessie na een crash van rookie Petr Fulin definitief werd stilgelegd.
UPDATE: Na afloop van de kwalificatie besloot de wedstrijdleiding Muller's chrono in Q3 te schrappen omdat de Fransman in zijn snelle ronde een chicane had afgesneden Hierdoor valt de regerende kampioen terug naar de vierde plaats achter Lopez, Loeb en Chilton.
Q1:Muller - Loeb - Lopez
In Q1, zonder Tarquini en Morbidelli, kwam het er niet zozeer op aan een snelle tijd neer te zetten,dan wel de 'cut' te halen voor Q2, lees: bij de eerste twaalf eindigen. Een opdracht waarin dus naast Huff ook Lada-stalgenoot Kozlovkiy en de drie TC2T-rijders Engstler, Fulin en Disabatino niet in slaagden. Vooraan nam Muller duidelijk afstand van zijn beide teamgenoten en wees Tom Chilton, beste non-Citroën-rijder zo'n 1.4 seconde terug.
Q2: Loeb - Lopez - Muller
In Q2 nam 'debutant' Sebastien Loeb de bovenhand op zijn beide maats en wierp Dusan Borkovic zich verrassend als beste non-Citroën-vertegenwoordiger op, op 1.3 seconde van Loeb's tijd en krap voor merkgenoot Tom Chilton die zich als laatste voor Q3 wist te kwalificeren. Noteer de knappe zesde tijd, voor drie Honda's, van René Münnich in de AllInkl.Com-Chevrolet waarmee de Duitser vooraf nauwelijks had kunnen testen.
Q3: Lopez - Muller - Loeb
Nieuw voor de serie is Q3 waarin de snelste vijf rijders uit Q2 elk één rondje tegen de klok moeten afwerken.
De boomlange Dusan Borkovic vertrok te vroeg uit de pitlane, kreeg meteen de zwarte vlag gepresenteerd, maar start toch maar lekker als vijfde. Chilton kwam met zijn 1:44.864 automatisch op P1 te staan maar zag zijn tijd na een beslist niet foutloze run van Yvan Muller met 1.116" verbeterd. Dan kwam Jose Maria Lopez aan de beurt. De Argentijn stond na sector 2 al 0.204" bij Muller in het krijt maar sprong via een erg snelle derde sector met 1:43.730 alsnog over de 'meester'. Kon Loeb zijn Q2-prestatie overdoen? Na sector 2 lag de rallykampioen nog 0.018" seconden voor op de Argentijn maar verknalde het in sector 3 waardoor hij op 0.115" van Lopez en op een fractie van Muller strandde, niet kwaad voor een 'rookie'.
Uitslag Q1:
1 MULLER Citroen C-Elysee WTCC 1:43.824
2 LOEB Citroen C-Elysee WTCC +0.395
3 LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC +0.698
4 CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 +1.433
5 VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1 1 +2.024
6 CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1 1 +2.132
7 BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1 3 +2.238
8 BENNANI Honda Civic WTCC +2.387
9 MICHELISZ Honda Civic WTCC +2.468
10 MONTEIRO Honda Civic WTCC +2.605
11 THOMPSON LADA Granta 1.6T +2.838
12 MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1 +3.275
13 HUFF LADA Granta 1.6T +3.688
14 KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T +3.938
15 ENGSTLER BMW E90 320 TC +5.426
16 FULIN SEAT Leon WTCC +6.665
17 DISABATINO BMW E90 320 TC +6.696
Uitslag Q2:
1 LOEB FRA Citroen C-Elysee WTCC 1:43.706
2 LOPEZ ARG Citroen C-Elysee WTCC +0.004
3 MULLER FRA Citroen C-Elysee WTCC +0.005
4 BORKOVIC SRB Chevrolet RML Cruze TC1 +1.311
5 CHILTON GBR Chevrolet RML Cruze TC1 +1.351
6 MUNNICH DEU Chevrolet RML Cruze TC1 +1.835
7 MONTEIRO PRT Honda Civic WTCC +2.185
8 MICHELISZ HUN Honda Civic WTCC +2.459
9 BENNANI MAR Honda Civic WTCC +2.521
10 CORONEL NLD Chevrolet RML Cruze TC1 +2.625
11 THOMPSON GBR LADA Granta 1.6T +2.727
12 VALENTE FRA Chevrolet RML Cruze TC1 +8.727
Uitslag Q3:
1 LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC 1:43.730
2 MULLER Citroen C-Elysee WTCC 0.018
3 LOEB Citroen C-Elysee WTCC 0.115
4 CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 1.134
5 BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1 geen tijd
Kampioenschap:
1.Lopez 5p; 2.Loeb 4p; 3.Muller 3p; 4.Chilton 2p; 5.Borkovic 1p
Foto's: Citroën Racing, Honda Racing, Tom Coronel en Lada Sport Lukoil
Tweet