van der Horst

Monaco: Jaguar 1-2 na perfect teamspel, Stoffel Vandoorne mee op het podium

Podium 2024 Formule E Monaco e-Prix
Podium 2024 Formule E Monaco e-Prix
Het was een meesterlijke vertoning van Jaguar tijdens de Monaco e-Prix. Mitch Evans en Nick Cassidy werkten perfect samen en slaagden erin de DS Penske's van Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne achter zich te houden. Voor Evans betekent dit zijn eerste overwinning in Monaco, nadat hij eerder al drie keer op rij op het podium eindigde. Helaas voor Jake Dennis (Andretti) verliep de race voor hem minder voorspoedig, waardoor hij puntenloos huiswaarts keert.
Start 2024 Formule E Monaco e-Prix
Start 2024 Formule E Monaco e-Prix
Bij de start van de race in Monaco nam Pascal Wehrlein de leiding vanaf de pole-positie, terwijl Stoffel Vandoorne de Jaguars van Mitch Evans en Nick Cassidy achter zich wist te houden. Echter, Wehrlein nam een verrassende tactische beslissing door al in de derde ronde zijn eerste Attack Mode te activeren. Dit pakte slecht uit voor de Duitser, want hij viel terug naar de vierde positie, waardoor Vandoorne de leiding overnam.

Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Achter hen was er wat tumult, met Sébastien Buemi die in de vangrail bij de Grand Hotel Hairpin belandde en daarbij António Félix da Costa ophield. Ondanks deze incidenten konden beide coureurs hun weg vervolgen. Niet lang daarna kwam de safety car voor de eerste keer de baan op. Na een incident met Edoardo Mortara, wanneer deze crashte in de barrières bij de Zwembad-chicane werd de wedstrijd geneutraliseerd door de safety car. Vlak voor deze neutralisatie besloot Stoffel Vandoorne zijn eerste Attack Mode te activeren, om deze alvast gebruikt te hebben zodra de race weer van start zou gaan. Ondanks de vertraging door de opruimwerkzaamheden, slaagden Vandoorne en Mitch Evans erin om direct een gaatje te slaan op de rest van het veld zodra de race werd hervat.

Mitch Evans en Nick Cassidy aan kop
Mitch Evans en Nick Cassidy aan kop
Vandoorne, die nog steeds aan de leiding reed, liet vervolgens Evans voorbij toen hij zijn tweede Attack Mode activeerde. Vanaf dat moment was Jaguar niet meer te stoppen aan de kop van het veld. Na Evans wist Nick Cassidy voorbij Vandoorne te komen en vervolgens werkten de Jaguar piloten perfect samen om hun positie aan de top te behouden. Cassidy speelde een tactisch spel om hun posities te behouden, hij liet opzettelijk twee keer een gaatje vallen, waardoor hij zijn positie kon handhaven achter Evans. Later draaiden ze de rollen om, waarbij Evans op zijn beurt een gaatje liet vallen voor Cassidy. Uiteindelijk werd afgesproken dat Evans de leiding zou krijgen.

Bij DS Penske werd een vergelijkbaar spel gespeeld tussen Vandoorne en Vergne, waarbij Vandoorne achteraf voor zijn teamgenoot mocht blijven. Ondertussen klom António Félix da Costa op naar de zesde plaats, waardoor hij Pascal Wehrlein de nodigde ruimte gaf voor zijn laatste Attack Mode.

Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Hoewel er nog een late safety car-situatie was vanwege een crash van Nico Müller in Rascasse, veranderde er niets meer na de herstart. Dit betekende dat Evans eindelijk zijn eerste overwinning in Monaco behaalde, Jaguar voor het eerst een 1-2 finish in het vorstendom behaalde en Vandoorne zijn eerste podium voor DS Penske vierde in zijn thuisstad.

In het kampioenschap verandert er het nodige, vooral door de moeilijke race van Jake Dennis. Zijn wedstrijd verliep allesbehalve soepel nadat zijn voorvleugel vroeg in de race werd geraakt, waardoor hij nooit meer naar voren kon komen. Dit speelt vooral in het voordeel van Pascal Wehrlein, die een uitstekende race reed en Monaco verlaat aan de leiding in het kampioenschap. Hoewel hij geen grote voorsprong heeft, want Nick Cassidy volgt op slechts acht punten achterstand, terwijl Dennis zelf op dertien punten achterstand staat. Stoffel Vandoorne springt terug de top tien binnen na zijn podiumfinish in Monaco, hoewel hij nog steeds op 65 punten staat. Bij de teams heeft Jaguar stevig de touwtjes in handen, met een voorsprong van 43 punten op Porsche, terwijl Andretti op 58 punten achterstand staat.

Nu krijgen de heren twee weken rust, alvorens zij richting een ander kroonjuweel trekken op de Formule E-kalender: Berlijn.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 27 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monaco.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons