van der Horst

Hoofddesigner Steve Mattin over de wordingsgeschiedenis van de Lada Vesta WTCC

Steve Mattin met Lada-rijders Rob Huff en James Thompson
Steve Mattin met Lada-rijders Rob Huff en James Thompson
De voorstelling van de Lada Vesta WTCC, samen met de later te lanceren straatversie, op de Motor Show in Moskou eerder deze week, zou wel eens een keerpunt in de geschiedenis van het Russische merk kunnen betekenen. Het moderne ontwerp van beide versies breekt met de oubollige traditie van de vorige Lada-modellen waardoor in de toekomst ongetwijfeld anders tegen het merk zal worden aangekeken.
  • STX Motorhomes

Lada Vesta TC1 WTCC Concept
Lada Vesta TC1 WTCC Concept
"De interactie tussen de beide designprocessen van beide wagens was een goed voorbeeld van kruisbestuiving" stelde hoofddesigner bij AvtoVAZ Steve Mattin bij de presentatie in Moskou. "Alles gebeurde digitaal via CAD-modellen, wat snelle aanpassingen toeliet. Anders dan bij de grote autoconstructeurs maakte de kleinschaligheid bij Lada het de designers van zowel de race- als straatversie mogelijk om hand in hand te werken. Beide units bevinden zich overigens naast elkaar. Dit raceproject was voor mij een erg inspirerende ervaring en zorgde ook voor de nodige extra adrenaline.

Van bij aanvang van het hele project dienden we niet alleen rekening te houden met de gebruikelijke beperkingen die gelden voor de straatversie maar bovendien ook met de WTCC-regelgeving. Constant werd er info en data uitgewisseld met de mensen van LADA Sport die konden bogen op hun ervaringen met de LADA Granta WTCC. Meer specifiek werd er bijzondere aandacht besteed aan de achterkant van de nieuwe wagen. Als gevolg daarvan zijn de verhoudingen van de nieuwe Vesta WTCC veel geschikter voor het racewerk dan deze van de Granta met zijn kortere wielbasis. De nieuwkomer is een ideaal compromis tussen alle beperkingen die hier een rol spelen. Wat hier in Moskou te zien is, is overigens niet de definitieve versie maar benadert die vrij dicht, we veroorloofden ons enkel een paar vrijheden op het vlak van de vormgeving. 

We gaan vanaf nu van start met de implementatiefase waarbij door tests in de windtunnel, ontwikkeling en tests op de baan alles geoptimaliseerd wordt. Een nieuwe uitdaging, ook al omdat de start van het nieuwe seizoen er binnen zes maand alweer aan komt, maar we hebben er alle vertrouwen in.

Noteer dat, precies op de dag waarop Rob Huff in Argentinië voor een eerste podium zorgde, de laatste hand werd gelegd aan het nieuwe model. Wellicht toeval maar bij LADA zien we dit als een erg positief teken..."

Foto's: Hexathron Racing en FIA WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 29 augustus 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons