Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 10
*** Toyota bekijkt wat het op lange termijn zal doen met de GR010 Hybrid. Hun voornaamste kijkpunt zijn de regels omtrent de waterstof-klasse, die al een paar keer uitgesteld zijn en voorlopig op 2027 staan. De Japanse constructeur is de laatste jaren zeer vocaal geweest omtrent deze klasse en wil graag daar uitkomen, maar de vraag rest wanneer. Volgens het hoofd van hun Hypercar-project John Litgens zal het daar van afhangen wat men gaat doen. Indien 2027 de startdatum is voor deze klasse, stapt men pas veel later over, dan gaat men kijken naar een tussentijdse oplossing. Hierdoor zijn zij nu ook zeer zuinig op de EVO jokers, waar elke constructeur met een Hypercar recht op heeft.
*** Op korte termijn denkt men wel om een derde wagen voltijds in te zetten in het FIA WEC. Dit vooral als een reactie op Ferrari, dat sinds dit jaar een derde bolide ingezet heeft, en Porsche dat via Jota een vijfde wagen inzet. Beide tellen uiteraard niet mee voor het constructeurskampioenschap, maar kunnen evengoed meedingen voor winst. Teamdirecteur Rob Leupen meldde wel dat dit ten vroegste in 2025 zou zijn, maar het is wel zeker: ze voelen de hete adem van hun concurrenten.
*** Emil Frey Racing zal ook dit jaar uitkomen in de DTM met twee Ferrari 296 GT3's voor Jack Aitken en Thierry Vermeulen. Beide heren kwamen vorig jaar ook al uit voor het Zwitserse team met de Italiaanse bolides, Toen verliep dit soms met vallen en opstaan, al kon Aitken wel een overwinning en twee podiums achter zijn naam schrijven. Vermeulen, die een link heeft met Max Verstappen, kende zijn beste eindresultaat met een vijfde plaats op de Sachsenring. Dit is overigens maar één programma, want men zal ook actief zijn in de Fanatec GT World Challenge Europe, Italian GT, ADAC GT Masters en Ferrari Challenge Europe.
*** Als u plannen had om eventueel naar de DTM in Zandvoort te gaan kijken, hou dan zeker het tijdschema in de gaten. BMW probeert namelijk om de starttijd op zondag te wijzigen. Het weekend valt namelijk op hetzelfde moment als het testweekend voor de 24 uren van Le Mans. En gezien hun drie piloten allen in de Hypercar-klasse aantreden, willen ze graag op zondag een uur of twee, drie vroeger racen. Ook Aitken, Kelvin van der Linde en Mirko Bortolotti hebben een zelfde probleem. De DTM zelf zou alle opties overwegen.
*** Er zijn nog twee nieuwe namen boven komen drijven voor het komende seizoen in de European Le Mans Series in LMP2. Zo stapt Alex Quinn in bij de Pro-Am Algarve Pro Racing Oreca. Daar zal hij Kriton Lendoudis en Richard Bradley vervoegen. Ook DKR heeft een tweede naam bevestigd. Daar zal Tom van Rompuy Cem Bolukbasi naast zich krijgen. Tot slot zullen Andrea Caldarelli en Axcil Jefferies Hiroshi Hamaguchi vervoegen in LMGT3, waar zij uitkomen voor Iron Lynx in een Lamborghini.
*** Jonny Adam gaat een druk seizoen tegemoet. De fabriekspiloot van Aston Martin zal een dubbel programma afwerken in de European Le Mans Series en in het British GT-kampioenschap. In de ELMS stapt hij in de Grid Motorsport by TF Aston Martin samen met Lorcan Hanafin en Martin Berry, terwijl in het Brits GT-kampioenschap hij teamgenoot wordt van Giacomo Petrobelli bij Blackthorn AMR.
*** De cirkel is rond voor Sky-Tempesta Racing. Het team dat vooral rond Chris Froggatt, Eddie Cheever en Jonathan Hui draait, keert terug naar het merk waarmee het begon in 2019: Ferrari. Na drie jaar bij de Italiaanse constructeur stapte het in 2022 over naar Mercedes, om eind van dat jaar te debuteren met een McLaren 720S GT3 tijdens de Gulf 12 Hours. Maar voor 2024 keert het terug naar Ferrari, waar het een 296 GT3 zal inzetten in zowel de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint als Endurance Cup. De bolide wordt net als vorige keer door AF Corse gerund.
*** We sluiten af met Belgisch nieuws. Bertrand Baguette stoomt zich klaar voor een nieuw seizoen in Super GT. Dat gaat vanaf april van start en onze landgenoot voelt zich een pak comfortabeler in de wagen dan vorig jaar. De man uit de buurt van Spa vertelde aan Sportscar365 dat zij er beter voor staan, wat bewezen werd met een tweedesnelste tijd tijdens de wintertest in Sepang, terwijl men vorig jaar een seconde trager was dan de snelste wagens. Het seizoen start in Okyama, op 13 en 14 april.
Foto's: Racing International Photography - Toyota Gazoo Racing - Thomas Smets - DTM - Georges de Coster - British GT - Sky-Tempesta Racing - Super GT
Tweet