van der Horst

Noordzee Cup: Dubbele winst en leiderschap voor Stienes Longin

Start race 2 Noordzee Cup
Start race 2 Noordzee Cup
De eerste confrontatie tussen Belgische en Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup is een succes gebleken, met vooral winst voor Stienes Longin, die bovendien erin slaagde om de Noorderburen een lesje in stuurmanskunst te geven. Dat Longin Junior Circuit Zandvoort verlaat als leider in de Belgische competitie belooft alvast voor de eerstvolgende meeting die plaatsvindt op wat bekend staat als “het mooiste circuit ter wereld”!
  • Hamofa Performance
Race 1: Stienes Longin domineert!
 
Stienes Longin - FordStore Feyaerts
Stienes Longin - FordStore Feyaerts
Dat is het minste wat men kan zeggen over de wijze waarop Stienes Longin de eerste race domineerde. Hoewel pas 3de op de grid, slaagde hij erin als een raket uit de startblokken te schieten en als leider de Tarzan-bocht aan te snijden. Zoals geweten kwamen de Nederlandse en Belgische coureurs samen aan de start, maar gold er geen “overall” klassement. Het was dus in een virtueel klassement dat de coureur van de #24 FordStore Feyaerts ronde na ronde het verschil groter maakte met een vijftal, Nederlandse volgers. Omwille van de gevaarlijke positie van de auto van Yannick Redant, die aan de Hugenholtz-bocht van de baan was gegaan, stuurde de wedstrijdleiding de safety car de baan op. Op dat ogenblik telde Longin zo’n vijf seconden voorsprong…
 
“Na de herstart voelde ik de hete adem van Dekker, de Wit en Hartog,” stelde Stienes na afloop. “De race had geen ronde langer moeten duren, want ik zou niet hebben kunnen weerstaan aan de druk en had wellicht één van hen moeten laten gaan. De Nederlanders op hun thuisterrein verslaan: dat smaakt toch zeer zoet! Moet gezegd dat wij een beetje werden geholpen door de komst van de regen. Met slicks op de ietwat natte baan ondervond ik minder hinder van de niet perfecte afstelling die ons parten speelde tijdens de trainingen. Als de baan straks droog ligt, ga ik die krachttoer niet zo makkelijk kunnen herhalen…”
 
Jens Verbesselt - Ford Garage Trading
Jens Verbesselt - Ford Garage Trading
Uiteraard wonnen Longin en FordStore Feyaerts het Belgisch debat. Daarin nestelde Jens Verbesselt zich van bij de start in 2de stelling. Achter de #43 Ford Garage Trading leidde aanvankelijk Yannick Redant in de #18 Ford Geeraerts een groepje bestaande uit Herremans (#32 Ford Van den Bossche), Ayrton Redant (#12 Ford Geeraerts) en Philippe Huart (#4 Ford Hergon) waarbij de posities voortdurend wisselden. In de 4de ronde liet Yannick zich verrassen in de voor hem fatale Turn 3 en eindigde de schuifpartij tegen de veiligheidsmuur. Met de safety car op de baan, leidde Longin de geneutraliseerde race, voor Verbesselt, Huart, Stox, Ayrton Redant, Parmentier, Herremans en Leburton.
 
Podium race 1 Noordzee Cup
Podium race 1 Noordzee Cup
Na de herstart verzekerden Verbesselt en Huart een uitstekend 2-3-podium voor EMG Motorsport en Philippe Huart zette daarenboven de snelste rondetijd neer. Nick Stox worstelde zich naar plaats 4. Herremans, Leburton en Ayrton Redant knokten even voor de 5de stek en kregen er in de finale nog het gezelschap van Parmentier, die op zijn beurt Ayrton achter zich hield en zo ook de 2de plaats pakte in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup.
 
Uitslag: 1. S. Longin, 12 ronden; 2. Verbesselt, 4.846; 3. Huart 5.869; 4. Stox (NL) 6.617; 5. Herremans 17.984; 6. Leburton 18.195; 7. Parmentier 18.336; 8. A. Redant 19.098; 9. Vandersmissen 55.293; 10. Van Langendonck 55.590; 11. Y. Redant 4 ronden
 
Race 2:  Opnieuw Longin…
 
Geheel volgens een normale startorde moest Stienes Longin deze keer vanuit een virtuele 8ste plek vertrekken, maar dat weerhield hem er niet van om in de Tarzan-bocht een 5de plaats op te eisen en uiteraard de leiding in handen te nemen in het Belgisch klassement. Nadat hij twee ronden later naar 4 opschoof, de safety car andermaal moest uitrukken – een koprol van Nederlander Sleegers – profiteerde hij van de resterende acht minuten om de jacht te openen op Kraan en hem bij het uitremmen aan de bewuste Tarzan de 3de plaats af te snoepen.
 
“Perfect weekend,” klonk het in het kamp van FordStore Feyaerts, dat voor de zesde keer de beker kreeg als beste (en snelste) Ford-verdeler in het genaamde Ford Dealer – Team Championship. “Dankzij de dubbele zege en de twee punten als snelste man in kwalificatie en ook Race 2 komen wij aan de leiding in het algemeen klassement!”
 
Vier Nederlanders verder vonden we opnieuw Jens Verbesselt als 2de in de Belgische FSSC, die geen partij was voor Longin, maar wel Kenny Herremans als 3de achter zich kon houden.
 
“Heel even kwam Kenny in mijn buurt, omdat ik een klein stuurfoutje maakte en wat breed uitweek,” vertelde de man van Ford Garage Trading. “Ik kon de situatie onder controle houden en de 2de rang beveiligen. Voor mij en EMG Motorsport was dit een zeer geslaagd weekend. Het doet ons de ellende vergeten die ons totdan achtervolgde.”
 
Kenny Herremans
Kenny Herremans
Kenny Herremans hoorde je niet klagen over zijn eerste podium in de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. Vrijdagochtend leek het er even op dat hij verstek diende te geven voor de afspraak op het Nederlandse duinencircuit…
 
“Klopt,” grijnsde de coureur van Ford Van den Bossche tevreden. “Ik kreeg pas in laatste instantie het budget rond en het was enkel dankzij een extra inspanning van TeamFloral dat mijn auto tijdig naar Zandvoort kon gebracht worden en ik zaterdagochtend mijn bips kon schuiven in mijn #32. Dat ik niet dichter bij Verbesselt kwam, dient gezocht bij mijn rubbers, die waren zogoed als versleten. Dus, ja, eind goed al goed.”
 
Zonder Yannick Redant – de #18 kon tijdig hersteld worden, maar in de 1ste ronde liet de techniek het toch afweten – redde broer Ayrton de eer van QSR Racing School/Ford Geeraerts. Naast het feit dat hij in de buurt kon blijven van Leburton (4de) en Huart (5de) en 6de werd, won hij ook in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup.
 
“Het was niet ons weekend,” aldus Ayrton. “Dat uurtje vrije training volstond niet om de juiste afstelling te vinden. Vooral als je hier nooit één meter hebt gereden. Dat heeft in ons nadeel gespeeld en het kost ons heel wat punten. We weten wat ons te doen staat.”
 
De tweede plaats bij de Junioren ging naar Nederlandse “guest” Rik Geerts. Hij kreeg die plaats in de schoot geworpen, doordat Thibault Parmentier de procedure bij de herstart niet respecteerde en 10 seconden straf kreeg aangesmeerd, waardoor hij vrede moest nemen met een 3de plaats.
 
Thibault Parmentier
Thibault Parmentier
Zoals eerder gemeld heet Stienes Longin de nieuwe leider in de tussenstand en hij telt 85 punten tegenover 77 voor Ayrton Redant. 3de is nog steeds Kenny Herremans (67), voor Jens Verbesselt (65), Martin Leburton (61) en Philippe Huart (58). Op 29 en 30 september wordt de strijd verdergezet in het kader van het Racing Festival op Circuit Spa-Francorchamps. Ook daar delen zij opnieuw de piste met de Nederlandse collega’s!
 
Uitslag: 1. S. Longin, 13 ronden; 2. Verbesselt, 3.758; 3. Herremans 5.985; 4. Leburton 10.159; 5. Huart 11.134; 6. A. Redant 11.783; 7. Geerts (NL) 16.854; 8. Van Langendonck 17.283; 9. Parmentier 21.517; 10. Vandermissen 41.189; 11. Y. Redant 1 ronde
 
Ford Fiesta Sprint Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Nederland op zondag 9 september 2018.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons