van der Horst

Oostenrijk: Wie krijgt er vleugels op de Red Bull Ring?

5496e4fafd9e772a3a0c97bf8197e6de6ca8a2cf.jpg
Het F1-circus strijkt dit weekend neer in het Oostenrijkse Spielberg in de deelstaat Stiermarken. In 2014 maakte de F1 haar comeback op de naar Red Bull Ring herdoopte A1 Ring. De allereerste Grote Prijs van Oostenrijk vond op het vliegveld van de nabij gelegen Zeltweg plaats en dateert al van 1964. De eerste wedstrijd op de huidige locatie dateert van in 1970 en werd door onze landgenoot Jacky Ickx gewonnen voor Scuderia Ferrari. In 1987 vond de laatste race plaats op de toen genoemde Österreichring. Het was pas tien jaar later, in 1997, dat de piste opnieuw zijn opwachting maakte en ditmaal naar de naam A1 Ring luisterde. Van 2004 tot twee jaar geleden vond er echter geen manche meer plaats, maar anno 2016 is deze huidige Red Bull Ring niet meer weg te denken uit de WK-kalender.
  • Powercars
Paul Hembery
Paul Hembery
De Red Bull Ring is een medium snel racecircuit dat niet te agressief is voor de banden. Net daarom neemt de Italiaanse bandenleverancier Pirelli de soft, supersoft en ultrasoft banden mee en dit voor de derde maal dit seizoen. Het aantal pitstops zal opnieuw een cruciale rol spelen voor het eindresultaat en uiteraard kunnen ook de onzekere weersomstandigheden een hoofdrol opeisen. De bandenallocatie van de teams en de rijders werd eerder al besproken, alsook de mening van Paul Hembery, de baas van Pirelli Motorsport. Met zijn 4,326 km lay-out is de huidige renbaan een verkorte versie van het orginele. Net zoals het Duitse Hockenheimring nu, vergeleken met de jaren ’90, is het nog maar een schim van zijn voorganger.

Mercedes Safety Car & Medical Car
Mercedes Safety Car & Medical Car
Al deze aanpassingen werden ingevoerd in het teken van de veiligheid. En met twee lange rechte stukken, gevolgd door trage bochten, moest dit ook de gelegenheid geven voor inhaalmanoeuvres. Om hier nog een extra handje bij te helpen zijn er twee DRS-zones. Het eerste detectiepunt ligt voor de tweede bocht, Remus, en na deze bocht start de eerste DRS-zone. Het tweede punt van detectie situeert zich na bocht 8 die de naam Red Bull Mobile draagt. Men komt daarna op de start/finish-lijn, waar de rijders hun DRS nogmaals mogen gebruiken. De achtervolgende rijder moet bij het aansnijden van deze detectiepunten zoals steeds op minder dan een seconde van de wagen voor hem rijden. Indien niet, dan mag deze zijn achtervleugel niet open zetten.

Niki Lauda (Mercedes AMG) - Helmut Marko (Red Bull Racing)
Niki Lauda (Mercedes AMG) - Helmut Marko (Red Bull Racing)
Vandaag stond echter in de Oostenrijkse krant Kleine Zeitung te lezen dat Dietrich Mateschitz, grote baas van Red Bull, overweegt om de huidige circuit uit te breiden en een deel van het oude gedeelte van het circuit in ere te herstellen. Er zou op dit moment een onderzoek gaande zijn naar de haalbaarheid van dit project. F1-baas Bernie Ecclestone is voor dit idee alvast te vinden en hoopt hierdoor dat de jongens van de mannen onderscheiden zullen worden. Dr. Helmut Marko van Red Bull zei dat de samenvoeging van deze twee circuits tot één van de meest verbeeldingssprekende en snelste renbanen ter wereld zou uitgroeien.

Vettel feliciteert Max Verstappen bij diens  eerste  zege
Vettel feliciteert Max Verstappen bij diens eerste zege
Ook al komt Scuderia Ferrari elke wedstrijd dichter aansluiten bij Mercedes AMG, verwacht men dat de Duitse constructeur wederom de pole positie zal nemen aanstaande weekend. Lewis Hamilton is uit op revanche na zijn matige vertoning in Baku maar zijn teamcollega, WK-leider Nico Rosberg, lijkt zijn vorm terug gevonden te hebben. Of de wedstrijd voorspelbaar zal zijn lijkt nog de vraag. Verschillende weersomstandigheden, safety car periodes en verscheidene pitstop strategieën zullen zeker en vast het racen dit weekend wat bijkruiden. We hopen er toch in ieder geval op. Ook Red Bull Racing zal in eigen huis hun uiterste best doen om nog een zege te pakken dit seizoen. Zou het nog een keer Max Verstappen worden of kan teammaat Daniel Ricciardo eindelijk de vleugels krijgen die hij verdient? Afwachten dus tot zondag!

Foto's: Hans van Onsem & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op woensdag 29 juni 2016.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons