van der Horst

Porsche werkt tweede endurance test af met 2015-spec 919 Hybrid

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Nadat Porsche vorige maand in vijf dagen meer dan 4000 kilometer op de 2015-versie van de Porsche 919 Hybrid bijschreef, lukte de Duitse constructeur in Bahrein tijdens de tweede geplande endurance test meer dan 5000 kilometer. Nico Hülkenberg, Marc Lieb, Romain Dumas, Mark Webber en Brendon Hartley kregen elk hun tijd achter het stuur van de LMP1 met het oog op vergelijkende testen met de eerste generatie 919 Hybrid alsook werk aan set-up en aerodynamica.
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Naast aandacht voor de technische aspecten van de Porsche 919 Hybrid maakte Porsche in Bahrein ook gebruik van de uitgebreide test om de mechaniekers en ingenieurs die zich om de derde wagen in Spa en de 24 Heures du Mans ontfermen zich te laten inwerken in het team. Daarnaast deed men ook enkele runs in het duister, mede doordat een opzettende woestijnwind veel stof en zand in de lucht bracht, wat set-up werk bemoeilijkte.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
"We hebben bandentesten met Michelin afgewerkt, maar ook een focus op set-up en aerodynamica gelegd. Daarnaast hebben we ook verschillende instellingen voor het differentieel, de tractiecontrole en het hybride-systeem geprobeerd. Het is extreem belangrijk om zoveel kilometers af te malen om problemen in een vroeg stadium op te lossen; we kwamen evenwel geen problemen tegen die ons hoofdpijn zouden bezorgen", aldus Alexander Hitzinger, Technisch Directeur LMP1 bij Porsche.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
"Het was de allereerste keer dat we op een circuit actief waren waar we data van de wagen van vorig jaar hadden ter vergelijking, dat was zeer handig. Ook positief is dat de vijf rijders die hier in Bahrein in actie kwamen samen met de vier piloten die in Abu Dhabi testten stelden dat de wagen beter aanvoelde dan vorig jaar, dat was één van onze ontwikkelingsdoelen", besloot Hitzinger.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
"Net zoals bij de eerste test in Abu Dhabi, hebben we nogmaals vastgesteld wat een verschil het maakt om één seizoen ervaring op zak te hebben. Zowel de wagen als de mensen zelf zijn sterk genoeg om de uitdaging aan te gaan om een derde 919 in te zetten in Spa en Le Mans. De volgende stap is nu de homologatie eind februari, daarna zullen we een beslissing nemen welke megajoule-klasse de efficiëntste keuze is voor ons in 2015", licht LMP1-VP Fritz Enzinger toe.

Foto's: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 13 februari 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons