van der Horst

Problemen Ferrari krachtbron moeten opgelost worden met hulp van Red Bull contractor

Kimi Räikkönen - Ferrari
Kimi Räikkönen - Ferrari
Ferrari sloeg in 2014 de bal volledig mis en kende zijn slechtste seizoen in twee decennia. Hoofdreden voor de magere vertoning waren de nieuwe reglementen waarmee Maranello overduidelijk verkeerd gokte en zelfs in de loop van het seizoen geen zoden aan de dijk kon brengen. Ferrari was zelfs de enige motorleverancier die in 2014 geen overwinning boekte, een rasechte blamage voor de 059/3 en het Steigerende Paard in het algemeen. Dat het anders moet is duidelijk en dat beseffen de Italianen ook, bijvoorbeeld door het ganse topmanagement te herschikken. In een poging de scheve situatie zo snel mogelijk recht te trekken, roept men evenwel ook de hulp in van Oostenrijkse specialisten die voorheen voor grote concurrent Red Bull Racing aan de bak kwamen.
  • Skylimit Events
Ferrari is, net als eigenlijk alle Mercedes-concurrenten, grote voorstander van het opheffen van de bevriezing op vlak van motorontwikkeling. Ferrari-baas Sergio Marchionne herhaalde dat nogmaals aan het Italiaanse Omnicorse. "Ik hoop dat we krachtigere motoren kunnen hebben op het circuit, maar zonder het risico te lopen de kosten opnieuw te laten stijgen." De topman deelt evenwel de visie van Christian Horner en Bernie Ecclestone niet, die wilden respectievelijk een niet-hybride V6 en een terugkeer naar een atmosferische V8. Het magazine meldde ook dat Ferrari een samenwerking is aangegaan met AVL, een Oostenrijkse firma die in het verleden nauw samenwerkte met Red Bull Racing en gespecialiseerd is in aandrijflijnen, verbrandingsmotors en elektrische aandrijvingen. Omnicorse meldde zelfs dat enkele ingenieurs van AVL reeds aan de slag zijn bij Ferrari in een poging de krachtbron voor 2015 iets performanter te maken. Dat er een nieuwe wind waait in Maranello mag ondertussen zo klaar als bronwater zijn...

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op dinsdag 30 december 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons