van der Horst

Rally van Letland: Breen leidt

Craig Breen - Peugeot 208 T16
Craig Breen - Peugeot 208 T16
Met de Rally van Letland zijn we reeds aanbeland bij de tweede wedstrijd van het seizoen binnen het ERC kampioenschap. Na de Rally van Tsjechië de tweede sneeuw- en ijsrally op rij met dit verschil dat de reglementering inzake nagelbanden verschillend was met die van de eerste wedstrijd in Tsjechië.
  • Dreamdrive
Het was dan ook uitkijken of de Pool Kajetan Kajetanowicz zijn stunt zou kunnen overdoen die hij realiseerde tijdens de Yännerrally waar hij als een pletwals over de concurrentie ging en 18 van de 19 KP’s achter zijn naam zette.  

De Rus Alexey Lukyanuk was de snelste tijdens de kwalificatie en zette ook de snelste tijd op de tabellen in de eerste KP. Hij was een fractie (7/10) sneller de Ier Craig Breen die in de Tsjechische openingsmanche reeds vroeg in het opgavepark belandde nadat hij een sneeuwmuur raakte. De Poolse kampioenschapsleider Kajetanowicz klokte de derde chrono op 10,7 seconden van de winnaar. 
Lang kon de Rus echter niet genieten van zijn leiderspositie want een proef verder donderde hij met zijn Fiësta R5 van de baan.

De Ier Craig Breen, onderweg met een Peugeot T16 R5 van de Peugeot Rally Academy, nam de vier volgende vier KP’s voor zijn rekening en sluit de eerste wedstrijddag af met een voorsprong van 1min23 op de Est Plangi in zijn Mitsubishi Lancer Evo X. De Pool Kajetanowicz overtuigde niet zoals in Tsjechië. Hij pakte driemaal de tweede chrono na Breen, stond met nog een KP te gaan op de tweede plaats op 22 seconden van de Ier, maar verdween dan uit de wedstrijd nadat hij in een gracht bleef steken.

Onze landgenoot Gino Bux moest met schade de rally al verlaten in de eerste KP.

Op zondag staan nog zeven proeven op het programma

Foto: ERC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rally Championship op zaterdag 7 februari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Letland.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons