van der Horst

Roebels moeten Sauber redden – positie Frijns onduidelijk

Esteban Gutierrez - Sauber F1
Esteban Gutierrez - Sauber F1
Sauber lijkt gered te zijn dankzij de tussenkomst van meerdere Russische investeerders, die hiermee de Formule 1 in Rusland populairder willen maken in afwachting van de eerste GP van Rusland in Sochi. Bij de deal behoort ook het aanwerven van Sergev Sirotkin in de rol als ontwikkelingspiloot. Sirotkin maakt dus veel kans om volgend jaar dan ook vast rijder te worden bij het Zwitserse team, wat dan weer slecht nieuws betekent voor Robin Frijns, wiens toekomst bij Sauber nu zeer onzeker wordt.
Nico Hulkenberg - Sauber F1
Nico Hulkenberg - Sauber F1
De situatie van Sauber werd met de dag kritischer, zo eist motorleverancier Ferrari de betaling van de achterstallige som voor het gebruik van de Ferrari motoren voor het einde van de maand, zo niet krijgt het Sauber geen motoren meer ter beschikking. Net op tijd heeft het Zwitsers team dus de nodige fondsen gevonden in Rusland. Het team heeft zich geassocieerd met enkele Russische investeerders die instaan voor het nationale fonds voor de ontwikkeling van de Noord-West Russische federatie alsook de fondsen voor het nationale instituut van de luchtvaart technologie. Een van de doelen van het Russische consortium is het promoten van de eerste Grote prijs Formule 1 op Russische bodem.

Daarnaast wil men ook investeren in de toekomst van Russische piloten en daarom wordt er een ontwikkelingsprogramma opgezet voor de jonge Sergey Sirotkin. De zeventienjarige die dit jaar het Formule Renault 3.5 kampioenschap betwist bij ISR heeft er nog maar drie seizoenen race ervaring opzitten. Na twee seizoenen Formula Abarth reed hij vorig jaar in de Auto GP (twee overwinningen) en het Italiaans F3 kampioenschap. De komst van Sirotkin maakt dat er nu vragen rijzen naar wat de rol van Frijns nog zal zijn binnen de nieuwe Russische-Zwitserse structuur.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op maandag 15 juli 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons