van der Horst

Silverstone: Bentley pakt eerste zege na spannende eindspurt

Start van de wedstrijd
Start van de wedstrijd
De nieuwe Bentley Continental GT3, pas aan zijn tweede wedstrijd in de Blancpain Endurance Series toe, klopte na een late safety car-fase verrassend de McLarens van ART Grand Prix, die het overgrote deel van de race domineerden. Ook onze landgenoot Laurens Vanthoor deed zijn voordeel door de inzet van de safety car met nog een goed half uur op de klok, hij klopte Grégory Guilvert in de allerlaatste ronde en schonk WRT zo in extremis een mooie podiumplaats.
  • St. Paul
ART Grand Prix McLaren #98
ART Grand Prix McLaren #98
Net als tijdens de openingswedstrijd in Monza was het Alvaro Parente in de ART Grand Prix McLaren #98 die al vroeg de kop nam en een kleine kloof sloeg. De verrassend van op de pole gestartte Eric Dermont in de Porsche van Pro GT by Almeras viel van zijn kant dan weer snel buiten de top tien en speelde de ganse wedstrijd geen rol van betekenis meer. Tijdens de beginfase noteerden we ook meteen enkele opgaves, waaronder de #888 BMW Z4 GT3 van Triple Eight, die vandaag in Silverstone voor het eerst in de BES aan de start kwam. Ryan Ratcliffe kreeg een klapband rechts achter en kwam hard in aanraking met de bandenstapels, gelukkig met alleen materiële schade als gevolg.

Bentley Continental GT3 #7
Bentley Continental GT3 #7
De uiteindelijke winnaar, de #7 Bentley, kwam al vroeg postvatten op de tweede plek maar verloor even later meteen vijf plaatsen na een drive through-penalty omdat Guy Smith zijn sectortijd verbeterde onder de gele vlag. Hij was daarbij niet de enige, ook onder meer zijn teamgenoot Jérôme D'Ambrosio in de #8 Bentley en de #1 WRT Audi van Marc Basseng waren eenzelfde lot beschoren. D'Ambrosio kreeg kort voor zijn eerste pitstop zelfs een tweede drive through, ditmaal omdat hij ook nog eens zou ingehaald hebben onder geel. 

Podium BES Silverstone 2014
Podium BES Silverstone 2014
Alvaro Parente gaf de leidende McLaren #98 van ART Grand Prix na een uur door aan teamgenoot Demoustier, alleen maar om te zien dat slechts tien minuten later de andere auto van ART GP, de #99 met Kevin Korjus achter het stuur, prompt de leiding overnam. Ook Andy Meyrick in de Bentley #7 presteerde erg sterk tijdens zijn rijbeurt, hij passeerde eerst de Saintéloc Audi #26 van Stéphane Ortelli voor de derde plaats en pakte een half uur later op zijn beurt de tweede plaats over van Demoustier. 

WRT Audi #1
WRT Audi #1
Na de tweede serie pitstops leek Andy Soucek in de #99 McLaren met een mooie voorsprong op weg naar de zege. Een crash van gentleman-driver Andy Schulz in de #128 Aston Martin gooide echter roet in het eten. De achterkant van de Engelse bolide kwam hard in aanraking met de muur, die ei zo na nog op de reeds geparkeerde Emil Frey Jaguar #14 botste, het signaal voor de wedstrijdleiding om de safety car in te zetten om zo beide wagens veilig weg te slepen.

Pro GT by Almeras Porsche #93
Pro GT by Almeras Porsche #93
De achterstand van de Bentley #7 werd zo gereduceerd tot een kleine zes seconden. Steven Kane reed de kloof na de herstart dicht aan een tempo van maar liefst één seconde per ronde om zo de Bentley Continental GT3 de eerste zege ooit te schenken. Na de overwinning van Aston Martin vorig jaar zag het Britse publiek dus voor het tweede jaar op rij één van 'hun' merken zegevieren. Bij de Belgen noteerden wij naast de podiumplaats van Laurens Vanthoor een mooie zesde stek voor Nico Verdonck (HTP Mercedes), terwijl de Bentley van Jérôme D'Ambrosio nog als negende over de streep kwam. Stéphane Lémeret en Michaël Albert stuurden de Sport Garage Ferrari 458 naar een dertiende plaats, vier plaatsen voor de Boutsen-Ginion McLaren van ondermeer Frederic Vervisch. De WRT Audi van Yves Weerts bereikte de aankomst niet.

--- UITSLAG BLANCPAIN ENDURANCE SERIES RACE SILVERSTONE 2014 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op zondag 25 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons