van der Horst

SRO mikt op continuïteit in 2015

Zandvoort: De races in beeld gebracht
Op de traditionele persconferentie in de aanloop naar de Total 24 Hours of Spa van SRO frontman Stephane Ratel viel er dit jaar geen groot nieuws te rapen, de nadruk lag dan ook op continuïteit. Na de soms wat megalomane plannen van de Fransman, blijft hij nu eerder met beide voeten op de grond met de doelstelling het product dat hij aanbiedt verder te verbeteren. Ratel wil dan ook zoveel mogelijk teams en rijders overtuigen om deel te nemen aan zowel de Blancpain Sprint als Endurance Series en dus te laten strijden voor de algemene Blancpain GT Series titel.
BES houdt ondanks een grotere concurrentie van de European Le Mans Series nog steeds goed stand, de meeste aandacht gaat momenteel dan ook uit naar BSS, waar er dit seizoen tot dusver gemiddeld 20 wagens aan de start verschenen. In de tweede seizoenshelft mikt SRO dan ook op een groei naar 24 à 26 wagens in de immer spectaculaire sprint wedstrijden.
 
De BES-kalender blijft zo goed als ongewijzigd, met de voornaamste verandering dat de manche over 1000 km voortaan in Paul Ricard zal worden afgewerkt en niet langer tijdens de seizoensafsluiter op de Nürburgring. Teams kunnen zich als dusdanig beter voorbereiden op de 24 uren van Spa, en men hoopt tevens met de lagere runningcost van een wedstrijd over 3 uur meer deelnemers over de streep trekken om na Spa het seizoen nog af te maken. 
 
In de BSS ligt de kalender nog niet helemaal vast, en wordt er gekeken naar mogelijke nieuwe circuits in Italië, Duitsland en zelfs Rusland en Brazilië. SRO wil de Baku World Challenge zo lang als mogelijk op de kalender houden, zelfs eenmaal het F1 circus de fakkel in Azerbeidzjan overneemt.
 
Voortaan wordt er ook een mooie prijzenpot verdeeld in de Blancpain Endurance Series (€100.000 per wedstrijd), die men echter maar volledig binnen kan halen indien men aan beide series deelneemt.
 
Nu de zogeheten “GT unificatie” van tafel is, kan de geestelijke vader van het GT3-concept weer op zijn beide oren slapen. Hij legde dan ook meteen de nadruk op het nog steeds groeiende succes van de klasse, met de komst van een nog te bevestigen grote constructeur, maar ook de kleinere projecten en de opvolgers van huidige succesmodellen die weldra hun competitiedebuut zullen maken.
 
Afsluiten deed Ratel met een nieuw project dat de naam “Ultracar Sports Club” draagt, waarbij het opzet is om de meest exclusieve sportwagens van deze wereld (Maserati MC12, Ferrari Enzo FXX, McLaren P1,…) tijdens twee top weekends op de kalender enkele “wedstrijden” te laten rijden in het voorprogramma.

Foto: Vincent Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 25 juli 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons