van der Horst

Reglementswijzigingen: Strijden met gelijke wapens

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia R5
In afwachting van de publicatie van het sportreglement voor het Belgian Rally Championship 2016, kan de promotor van het BRC, in samenspraak met RACB Sport, al een aantal nieuwigheden bevestigen om te vermijden dat geruchten als waarheid worden aangenomen.
Cédric Cherain - Citroën DS 3 WRC
Cédric Cherain - Citroën DS 3 WRC
In elke sporttak is spanning en een gelijkwaardige strijd essentieel om het publiek en de media te boeien. In 2015 zagen we in de meeste manches van het Belgian Rally Championship een spannende strijd vooraan. Om die sportieve strijd veilig te stellen in 2016, werd beslist dat de 1.6T WRC's nog welkom zijn, maar enkel met een restrictor van 30 mm (restrictor configuratie RRC). Daarmee zullen ze de R5's, RRC's en Super 2000's kunnen vervoegen in RC2 om mee te strijden voor de titel. Hieruit besluiten we dat in tegenstelling tot vorig seizoen, toen de WRC wagens alleen punten kregen voor de algemene uitslag en niet voor de Klasse RC1, nu wel voluit kunnen gaan voor het Belgisch kampioenschap en worden onder gebracht in RC2. Alleen rest nu de vraag wie er een
Tom Van Rompuy / Bert Feys - Citroën DS 3 R5
Tom Van Rompuy / Bert Feys - Citroën DS 3 R5
dergelijk budget op tafel gaat gooien, wetende dat zijn WRC van de laatste generatie op papier niet of amper sneller zal zijn dan een R5 of RRC. Een WRC is dan op zijn beurt sterker gebouwd en dus betrouwbaarder dan een R5. Het is wel degelijk de bedoeling dat er vooraan een secondenstrijd ontstaat inzake de zege en en dat er geen wagens een voorsprong kunnen uitdiepen van enkele minuten. 



Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
De WRC's met een tweeliter onder de motorkap blijven natuurlijk ook van harte welkom, al zal er een restrictie ingevoerd worden voor piloten op basis van hun eerdere prestaties. Hier blijven de regels gehandhaafd en kunnen alleen punten worden gepakt voor het algemeen resultaat en niet in de Klasse. De kans dat een WRC, voorzien van een tweeliter kampioen kan worden blijft zodoende quasi onbestaande. Onder de restrictie voor piloten op basis van hun eerdere prestaties wordt verstaan dat piloten die de afgelopen twee seizoenen een overwinning boekten met een WRC of R5, niet met een WRC van de oudere generatie mogen rijden. Hier denken we dan vooral richting Loix en Princen. Andere piloten zoals bvb Van Woensel, Tsjoen, Snijers,... zouden hier wel eens door de mazen van het net kunnen glippen.

Voor de jongeren is er goed nieuws. Net zoals in het Wereldkampioenschap, wordt de leeftijdsgrens opgetrokken. Wie geboren is op of na 1/1/1988 mag deelnemen aan het Junior BRC.

Een heel belangrijke ingreep om de sportieve strijd te garanderen is de aankoop van een nieuw controlesysteem met scanners en barcodes. Het aantal controles op de banden en de pop-off valves zal daarmee toenemen, wat de sportiviteit enkel ten goede kan komen.

Kortom, alles wordt in het werk gesteld om in 2016 opnieuw te kunnen genieten van een spannend en sportief Belgian Rally Championship.

Foto's: RIP/Degryse - BRC - Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op maandag 21 december 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons