van der Horst

TAC Rally: enkele quotes voor de start

Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
Freddy Loix: "Het zijn drukke weken. Ik heb deze week getest voor Skoda Motorsport met de Fabia R5 in Tsjechië. Het was wel een testsessie op onverhard, maar aan ritme gaan we zeker geen gebrek hebben. Het parcours in Tielt is inderdaad ideaal voor een Super 2000 en ik heb al vaker gezegd dat de Fabia S2000 de beste S2000 is. We zijn dus goed gewapend om scherpe tijden te rijden. Of we het daarmee de WRC's moeilijk kunnen maken? Dat gaan we zeker proberen!"
  • Powercars
Cédric Cherain: "De Ford Fiesta R5 is een topwagen om mee te strijden voor topresultaten in het kampioenschap, maar in deze TAC Rally mik ik zeker niet op de overwinning. Ik denk eerder aan een podiumplaats, want ik heb weinig ervaring op deze proeven. Mijn copiloot Fred Miclotte zal voor mij heel belangrijk zijn, want hij kent de Fiesta R5 beter dan ik en hij weet de valstrikken op de proeven liggen."

Bob de Jong: "We gaan een vijftal wedstrijden rijden in het BRC. Tielt wordt onze eerste serieuze wedstrijd van het jaar, na een korte sprint in Zandvoort. Onze Lancer WRC05 is goed geëvolueerd de voorbije jaren, maar ik ga toch geen voorspellingen doen. We trachten gewoon zo hoog mogelijk te finishen."

Jochen Claerhout: "We hebben deze winter veel veranderd aan onze Porsche 997 GT3 om te voldoen aan het technisch paspoort van de RACB. Verder hebben we de motor volledig vernieuwd, omdat vorig jaar bleek dat we absoluut niet het voorziene vermogen hadden. Dit jaar zullen we met 425 echte pk's kunnen rijden. Nadat we donderdagavond een olielek ontdekten, zijn onze mecaniciens nog onderdelen gaan halen in Duitsland en hebben we de ganse nacht gewerkt om de wagen klaar te krijgen. Ik hoop dat we dicht in de buurt van onze speelkameraad Tim Van Parijs kunnen blijven."

Tim Van Parijs: "Zoals meestal bij het bouwen van een nieuwe wagen, was het werken tot de laatste minuut om de 997 klaar te krijgen. We waren afhankelijk van een aantal leveranciers die de benodigde onderdelen later dan beloofd leverden. Daarom hebben we de shakedown niet kunnen rijden. Toen de Porsche donderdagavond klaar was, zijn we even gaan testen op de terreinen van Tabaknatie in Antwerpen. Ik had niet dezelfde trillende handen als na de test met de BMA-Porsche, maar ik heb er ook nog niet zo hard op getrapt, want er stonden wat containers in de weg en zonder lichtbak wilde ik zeker geen risico's nemen. Maar, de wagen voelde goed aan. De TAC Rally wordt een test op ware grootte. Ons enige doel is finishen en kilometers maken om een goede afstelling te vinden."

Gino Bux: "Het is zeker niet mijn bedoeling om meteen de strijd aan te gaan met de ervaren jongens in de Peugeot 208 Rally Cup. Voor mij is het belangrijk om ervaring op te doen en progressie te maken in de loop van de wedstrijd, zodat ik klaar ben voor het Circuit of Ireland volgende week. Ik ben afkomstig van Malmédy en dit parcours is helemaal anders dan wat ik gewend ben. De rempunten zijn moeilijk in te schatten. We hebben trouwens verkend zoals we dat in Ierland zullen doen, dus met een beperkt aantal passages. Mijn eerste doel is finishen!"

Foto: RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zaterdag 12 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting TAC Rally.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons