van der Horst

3 landen, 7 meetings, 35 wedstrijden of 185 minuten tracktime en… een Facebook-grid!

TCR International Series
TCR International Series
Met een gemiddeld prijskaartje van 80.000 euro per seizoen, een stabiel technisch reglement, een evenwichtige balance of performance en een op zijn minst originele (promotie)aanpak wil Kronos Events, organisator van de nieuwbakken 'TCR BeNeLux' Series de sprintraces in België, Nederland en Luxemburg nieuw leven inblazen. Hoe hij zijn project, gesteund op de krachtlijnen van de TCR International Series, wil realiseren deed Kronos-patron Marc Van Dalen deze middag voor de verzamelde pers uit de doeken.
  • Powercars

2015 TCR International Series Shanghai
2015 TCR International Series Shanghai
Van Dalen gelooft rotsvast in het TCR-opzet dat Marcello Lotti afgelopen winter uit de mouw schudde en dat reeds in 15 landen verspreid over verschillende continenten zal worden georganiseerd. Voor hem is TCR hét antwoord op de vraag naar een voor jongeren betaalbare en wereldwijd uniforme toerwagenserie, met doorgroeimogelijkheden. Een kostendrukkend technisch reglement met seriewagens en -motoren als basis, een dito format, een nauwe samenwerking met RACB,KNAF en ACL alsook innovatieve, op de social media inspelende initiatieven, moeten hem helpen zijn project te realiseren. Voor 2016 mikt Van Dalen, die naast veel interesse van raceteams ook met verschillende constructeurs onderhandelt, op een startveld van zo'n vijfentwintig wagens.

Louter technisch respecteert TCR Benelux de regels die wereldwijd gelden voor de deelnemers aan de TCR International Series. Alle wagens hebben een op het seriemodel gebaseerde tweeliter, 320 PK-sterke turboaangedreven motor in het vooronder en er wordt gewaakt over een stabiel reglement en kostenplaatje. Zo schommelt de kostprijs van een TCR-auto tussen de 70 tot 95.000 €, terwijl een seizoen in de TCR Benelux zo’n 80.000 € kost. Op sportief vlak wijkt TCR Benelux ietwat af van het vaste TCR-stramien, met liefst vier sprints daags voordien voorafgegaan door de zogenaamde Long Race van 60 minuten.
 
Zo kan een auto in de TCR Benelux door 1 of 2 rijders worden bestuurd waardoor het prijskaartje kan worden gehalveerd maar ook alle behaalde punten kunnen worden gedeeld. Op die manier kunnen zowel rijders die solo gaan als koppels vol scoren. Innoveren, dat is iets wat de promotoren van de TCR Benelux nog meer willen doen…
 

Team Engstler - Audi TT Cup
Team Engstler - Audi TT Cup
“In een wereld waarin sociale media een steeds grotere rol spelen, willen we ook de TCR Benelux laten meesurfen,” stelt Koen Wijckmans, coördinator van de TCR Benelux. “Zo zal de startgrid voor de Long Race worden samengesteld op basis van stemmen via Facebook! Wie kan er stemmen? Iedereen! Sponsors, teams, rijders, merkvertegenwoordigers, zij kunnen hun contacten activeren door hun rijders of auto’s op het voorplan te zetten. Dankzij de link met Facebook kunnen zij, bijvoorbeeld, wedstrijden organiseren, zoals  het winnen van een co-drive of vrienden op FB uitnodigen om zijn of haar rijder te komen aanmoedigen. Op die manier kunnen we de Facebook-community betrekken bij de events en dus een breder publiek warm maken voor de TCR-races in Nederland, België en Luxemburg.”
 
Uiteraard blijft het sportieve aspect belangrijk. Het aantal “likes” op Facebook legt weliswaar de volgorde vast voor de startopstelling van de 60’ durende Long Race, maar nadien bepaalt de strijd op de baan uiteraard de hiërarchie.  In de Long Race worden punten uitgereikt op basis van de uitslag en is het de snelste ronde van elke deelnemer die de startopstelling bepaalt van de daaropvolgende sprints.
 
“De Long Race is tegelijkertijd de kwalificatie,” vervolgt Claire Dubbelman, coördinator TCR voor Nederland. “Daartoe moet er tussen de 25ste en de 35ste minuut gepit worden. Dat wil zeggen dat de snelste rondetijden tijdens de twee stints de plaatsen bepalen op de grid.”
 
Er zijn vier sprintraces van telkens 20’, die twee keer (tussen Race 1 en Race 2, en een laatste keer tussen Race 3 en Race 4) worden onderbroken door de komst van de leading car. Een rustpauze van enkele uren is voorzien tussen Race 2 en Race 3, zodat ook kleinere teams ruimschoots de tijd krijgen eventuele schade te herstellen..
 
Zegt Marc Van Dalen, co-directeur van Kronos Events: “Wij hebben het principe van de leading car al eerder toegepast en dat was een dermate groot succes dat we het terug bij elkaar brengen van het startveld ook in de TCR-sprints toepassen. Om het nog spannender te maken, zal de rijder die in de Long Race de snelste tijd neerzette na de eerste verplichte stop, de start nemen in Race 1 (en uiteraard Race 2 na de hergroepering door de leading car), terwijl de  plaats op de grid in Race 3 zal afhangen van de snelste rondetijd gerealiseerd voor de verplichte pitstop.”
 
Het hoogtepunt van de TCR Benelux zijn dan ook de vier achtereenvolgende sprints, goed voor 80 minuten close racing van het zuiverste soort! Als men de vrije training van 45’ bij de Long Race en de vier sprints bijtelt, komen we voor elk TCR Benelux-weekend aan 185 minuten tracktime.
 
Zeven keer zal Kronos Events dit programma in de aanbieding hebben op zes verschillende circuits. Voor België zijn dat, in willekeurige volgorde, Spa-Francorchamps, Circuit Zolder en Mettet. In Nederland Assen en Zandvoort en tenslotte Colmarberg in Luxemburg. Eén circuit zal twee keer bezocht worden, enkel de 6 beste resultaten worden weerhouden.

“De krijtlijnen werden uitgetekend,” besluit Jean-Pierre Mondron, co-directeur van Kronos Events. “Ons volgende streefdoel is het volledig uitwerken van een evenwichtige kalender met start van TCR Benelux in april 2016. En daarnaast wordt er gewerkt aan de organisatie van de Kickoff van TCR Benelux op 25 oktober op het Circuit van Mettet. Het is de bedoeling om daar TCR-auto’s voor de eerste keer aan het werk te zien en teams, rijders en uiteraard het publiek een voorproefje te geven van wat ze mogen verwachten in 2016."
 
Voor meer details verwijzen we naar de Online-presentatie op www.kronosevents.be die u daar vanaf 18.00 uur kan bekijken.

Foto's: TCR Int.Series
 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR Benelux op dinsdag 21 april 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons