van der Horst

Vier sterke vrouwen achter het Belgian Audi Club Team WRT

De dames achter het Belgian Audi Club Team WRT
De dames achter het Belgian Audi Club Team WRT
Op het einde van een, voor het Belgian Audi Club Team WRT, de Belg Enzo Ide en de Duitser René Rast, perfect verlopen kampioenschapsrace, behaalde de Audi R8 LMS ultra #2 in Zandvoort zijn eerste zege van de Blancpain Sprint Series dit seizoen. In de Nederlandse duinen kende het duo Laurens Vanthoor-César Ramos helaas minder geluk, nadat de keuze van de Belg om op regenbanden over te schakelen uiteindelijk niet zo succesvol bleek. Na hun 3de plaats in de kwalificatierace, zat er voor Vanthoor en Ramos nu niet meer in dan een 10de plek. Een erg geslaagd weekend werd het dan weer wel voor Vincent Abril en Mateusz Lisowski, die het hele weekend domineerden in de Silver Cup (voorbehouden aan rijders jonger dan 25) en zo de kloof in het klassement verder uitdiepen. Dankzij de zege van Ide-Rast, is het Belgian Audi Club Team WRT opnieuw gelanceerd in het Teamkampioenschap.
De 23-jarige Nastassja Betton is de jongste aanwinst van het Belgian Audi Club Team WRT.  Na er eind juni haar stage te hebben beëindigd, besliste ze om aan boord te blijven als data ingenieur, wat wil zeggen dat ze nauw samenwerkt met de piloot en de ingenieur van de wagen.  Voor iemand die nochtans de passie voor de autosport heeft geërfd van haar vader, blijken dit soort van functies in de autosport toch niet zo evident.  “In het begin dacht ik dat dit nooit kon lukken”, aldus de jonge Franse.  “Maar een van mijn leerkrachten moedigde me echt aan.  Sindsdien heb ik de knop omgedraaid en zijn de twijfels een motivatie geworden.  Ik wil er geraken en weet nu ook dat ik er zal geraken!”

Om haar doel te bereiken, aarzelde Nastassja geen moment om haar geboortestreek achter te laten en bij drie mecaniciens in te trekken.  “Niet altijd eenvoudig en uiteraard zie ik ook niet veel mijn vriend”, geeft ze toe.  “Maar, ik heb het geluk dat hij hetzelfde beroep uitoefent, waardoor er een goede verstandhouding is.  Hoe dan ook, dit is het leven dat ik wil.  Het is een zigeunerleven en ik zeg vaak dat ik een beetje een dakloze ben, maar ik hou van deze levensstijl.  Als vrouw in een mannenwereld moet je over heel wat karakter beschikken en soms merk ik dan ook dat de piloten me testen.  Maar ik weet welke richting ik uitga en ik droom ervan ooit in de voetsporen te kunnen treden van iemand als Leena Gade, de ingenieur van Audi Sport, die zich ontfermt over de wagen van Lotterer-Fässler-Tréluyer... Op termijn zou ik graag teammanager worden.  Maar daarvoor heb ik nog heel wat te leren.”  

Elise Acker : “Een podium maakt alle opofferingen goed”

Hoewel iets jonger dan Nastassja, heeft Elise Acker een gelijkaardig profiel dan dat van haar landgenote. Elise, bijna 23 en afkomstig uit Straatsburg, houdt zich vandaag bezig met het analyseren van de data van de Audi R8 LMS ultra #1, maar was altijd al gepassioneerd door mechaniek en autosport.  “Ik hou van technologische nieuwigheden en had snel door dat de racerij eigenlijk een groot laboratorium is”, lacht ze.  “Ik ben dus mijn ingenieursstudies begonnen in de hoop ooit in de autosport aan de slag te kunnen gaan.  Wat is er mooier dan passie en beroep te kunnen combineren?”

Net als Nastassja, is ook Elise een en al bewondering voor het parcours van Leena Gade.  Zelf heeft ze snel haar plaats gevonden in dit milieu.  “Al tijdens mijn studies, ben ik altijd al omringd geweest door jongens en dus is er eigenlijk weinig verandert.  Voor mij maakt dit dan ook geen verschil uit: ik blijf mezelf en dat lukt prima!  Ik heb dezelfde passie als de andere leden van het team, ik kan niet stilzitten en ben constant bezig met het vinden van oplossingen van eventuele problemen.  De competitie zit in mijn bloed en het is hetgene wat me drijft!  Als je wagen op het podium eindigt, zijn de emoties zo intens dat alle opofferingen het meer dan waard waren.”

Elise Bauquel : “In vergelijking met een mannelijke mecanicien, val je natuurlijk wel op!”

In tegenstelling tot Nastassja en Elise, had Elise Bauquet geen zin om achter de computer te blijven zitten.  Afkomstig uit Nancy, heeft deze 31-jarige meid altijd willen sleutelen aan wagens.  “Op een dag vernam ik dat er een opleiding bestond voor mecaniciens die aan de slag willen gaan in de autosport”, legt ze uit.  “Ik heb een jaar lang gewerkt om mijn studies aan de school “La Performance”, in Nogaro, te kunnen betalen.  Van zodra de opleiding vas voltooid, werd ik gerecruteerd door Hexis Racing als hoofdmecanicien van hun derde wagen.  Eind 2013 stopte het team ermee en werd ik zelfstandige.  Maar, mijn prioriteit ligt bij het Belgian Audi Club Team WRT.  Ik ben op alle wedstrijden aanwezig en als het nodig is, ga ik het team ook in het atelier versterken.”

Het feit om als vrouw te werken in een hoofdzakelijk mannenwereld, trekt natuurlijk de aandacht.  “Zo bijvoorbeeld door de media”, glimlacht ze. “In vergelijking met een mannelijke mecanicien, val je natuurlijk wel op.  Ik heb altijd het temperament van een jongen gehad en heb dan ook gemakkelijk mijn draai gevonden binnen het team.  Wat mijn fysiek betreft, moet ik wel toegeven dat ik in het begin toch wel wat twijfels had.  Vandaag ben ik dan ook een stuk sterker.”

Op 31-jarige leeftijd, leeft Elise in ieder geval het leven waarvan ze steeds heeft gedroomd.  “Ik zie me echt geen andere job uitoefenen”, klinkt het overtuigend.  “Het is erg boeiend en tijdens het seizoen zijn ikzelf en mijn vriend, die ook bij WRT werkt als mecanicien, bijna niet thuis.  Niet erg, want na drie dagen thuiszitten, wil je toch maar een ding: terugkeren!  Ik hou van de sfeer, de competitie, ik hou ervan deel uit te maken van het geheel... En tenslotte is er ook de erkenning die je krijgt van de piloten... een schitterende beloning voor het werk dat we leveren!”

Nathalie Verbist : « Eten moet voor onze jongens een plezier zijn»

En wat te zeggen over Nathalie Verbist?  De zus van René, een van de bazen bij WRT, maakt sinds het begin deel uit van het avontuur.  “Mijn broer vroeg me of het me interesseerde om me te ontfermen over de catering”, blikt ze terug.  “Begin 2010, op een ogenblik dat ik nog geen enkele ervaring had in de keuken, zegde ik mijn administratieve job op en ging me volledig toeleggen op WRT.  Ik verplaats me naar een twintigtal races per jaar, want WRT is aktief in verschillende series en houdt zich ook bezig met de technische kant van de Fun Cup.  Mijn doel is de leden van het team te plezieren.  Ze werken hard en ik ben er zeker van dat goed eten voor hen een beloning is.”

In een keuken van nauwelijks 10 m2 groot, bereidt Nathalie tussen de 40 en 120 maaltijden en dat twee maal per dag.  Een prestatie om u tegen te zeggen, zeker als je weet dat ze moet rekeninghouden met de timing en soms ook met bepaalde noden.  “De dag van de race, krijgen de piloten een specifieke maaltijd voorgeschoteld.  Bovendien eten ze ook geregeld op andere tijdstippen, afhankelijk van het moment waarop ze achter het stuur moeten kruipen.  Ik ben geïnteresseerd in de voedingsleer en tracht steeds een gezonde, evenwichtige maaltijd klaar te maken, iets wat de jongens ook lekker vinden.”

En zo levert ook Nathalie op haar manier een belangrijke bijdrage tot het succes van het Belgian Audi Club Team WRT.  “Regelmatig zeggen teamleden dat ook ik mijn steentje bijdraag bij het behalen van een overwinning”, lacht ze.  “Misschien overdrijven ze een beetje, maar ik voel me in ieder geval helemaal geïntegreerd en beleef de autosport met veel passie.  Het is een fantastische ervaring!”

Foto  van links naar rechts : Nathalie Verbist,  Nastassja Betton, Elise Acker, Elise Bauquel.

Belgian Audi Club Team WRT

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 17 juli 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons