van der Horst

WRT rondt driedaagse test met BMW M Hybrid V8 op Spa af

BMW M Hybrid V8
BMW M Hybrid V8
Het zijn drukke tijden voor WRT, dat naast het LMP2-programma in het FIA WEC en de deelname aan de GT World Challenge ook de komst van de BMW M Hybrid V8 naar Europa voorbereidt. De troepen van Vincent Vosse hebben er net een driedaagse test opzitten op Spa-Francorchamps met de door Dallara gebouwde LMDh-wagen. Dit seizoen zien we de auto al in actie in het IMSA-kampioenschap maar volgend jaar komt het Beierse merk dus naar de topklasse van het FIA WEC en dus ook de 24 Uren van Le Mans. Autosport.be mocht afgelopen vrijdag, op de laatste testdag, een kijkje gaan nemen op het circuit van Spa.
BMW M Hybrid V8
BMW M Hybrid V8
Spa zou Spa niet zijn mocht het op een bepaald moment niet regenen, maar het team uit Baudour had wel heel wat pech op dat vlak. Alleen op de donderdag konden de slicks worden bovengehaald maar de rest van de tijd moesten de regenbanden worden gemonteerd. Nadat eerder al Nick Yelloly de auto uitprobeerde was afgelopen vrijdag Robin Frijns de coureur met dienst.


BMW Motorsport-directeur Andreas Roos
BMW Motorsport-directeur Andreas Roos
Nu we het toch over piloten hebben, die vraag stelden we ook aan BMW Motorsport-directeur Andreas Roos, die ook aanwezig was in Spa. "Qua Belgische rijders hebben we er drie, dat zijn Dries Vanthoor, Maxime Martin en Charles Weerts. Of zij al dan niet ook met deze auto aan de start zullen komen is nog helemaal niet uitgemaakt. We zijn nog volop bezig met het samenstellen van rijdersbezettingen voor het FIA WEC, daarbij kijken we ondermeer ook naar onze IMSA-piloten die al competitie-ervaring hebben met de BMW M Hybrid V8. We zijn er dus nog zelf niet uit."

Robin Frijns in de BMW M Hybrid V8
Robin Frijns in de BMW M Hybrid V8
De mensen van WRT die aanwezig zijn op de test maken deel uit van het LMP2-team dat binnenkort dus naar Fuji trekt voor de wedstrijd aldaar. Zij worden bijgestaan door mensen van BMW Motorsport en er zijn zelfs enkelingen van constructeur Dallara en bandenfabrikant Michelin aanwezig. Hoewel het maar één auto betreft gaat het hier wel degelijk over een belangrijke test waarvoor kosten noch moeite werden gespaard. De topklasse in het wereldkampioenschap uithouding betreedt je als constructeur immers niet zomaar.

Nick Yelloly
Nick Yelloly
Yelloly kon ons iets meer inzicht geven over hoe de BMW M Hybrid V8 rijdt. "De test verliep erg goed, al is er één punt waarvoor we als rijders goed moeten opletten. We gebruiken geen bandenwarmers en de auto is erg onvoorspelbaar in de eerste paar rondjes op koude banden. Gelukkig hebben we wel wat hulpmiddelen in de wagen, zoals het bijstellen van de rembalans, dat helpt om de wagen stabiel te houden in die omstandigheden." Een probleem dat niet alleen BMW ervaart overigens, zo zagen we tijdens de afgelopen 6 Hours of Spa nog Antonio Fuoco (Ferrari) van de baan gaan net na het buitenrijden uit de pits, ook op koude banden.

BMW M Hybrid V8
BMW M Hybrid V8
De test in Spa kadert in een groter testprogramma. Zo werd eerder dit seizoen al een endurance-test van liefst 29(!) uur afgewerkt in Portugal. De volgende test zal normaal in Paul Ricard plaatsvinden, een exact tijdstip is er niet maar we vermoeden dat de troepen van WRT in het zuiden van Frankrijk minder regen gaan zien dan in Spa het geval was.

Foto's: Lou Johnson/Xynamic



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op dinsdag 5 september 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons