van der Horst

10 Hours of Mettet: Nabeschouwing van Denis Dupont en Sam Dejonghe

Sam Dejonghe en Denis Dupont
Sam Dejonghe en Denis Dupont
Hoewel de resultaten niet helemaal aan hun verwachtigen beantwoordden, wisten Sam Dejonghe en Denis Dupont dit weekend met hun SEAT Leon in de kleuren van het RACB National Team meer dan eens te schitteren.
  • Heinz Performance
De vijfde en voorlaatste meeting van de TCR Benelux op het Circuit Jules Tacheny in Mettet loste alle verwachtingen in. Onder een warme herfstzon bleek de SEAT Leon in de kleuren van het RACB National Team tijdens de één uur lange Long Race en de vier sprintraces van 20 minuten één van de smaakmakers.
“Ik vertrok als zesde en toen ik het stuur van de Leon aan mijn teammaat doorgaf lag ik aan de leiding”, stelde Denis Dupont. “Ik hield een degelijk ritme aan”, legt Sam Dejonghe uit. “Maar het was onmogelijk het hoofd te bieden aan de aanvallen van een lichtere wagen. Toch deed die tweede plaats veel deugd: het was de bevestiging dat onze SEAT ook op technische omloop zijn mannetje kan staan.”
 
Wat de vertegenwoordigers van het RACB National Team ook tijdens de sprintraces wisten te bevestigen. “In de eerste manche startte ik als zesde, en finishte ik als derde”, gaat Sam Dejonghe verder. “In de tweede race kwam ik al snel aan de leiding te liggen. Ik wist die positie een tiental minuten lang vast te houden. Maar toen begon ik linksvoor iets vreemd te voelen. Een paar honderd meter later liep de band van de velg, het gevolg van een leegloper. Omdat ik net in een remzone zat, was het onmogelijk om de bocht te nemen en belandde ik in de grindbak.”
 
Een paar uur later was het de beurt aan Denis Dupont om zijn twee sprints af te werken.
“Ik zette een heel goede start neer en na enkele ronden kon ik de rijder op de tweede plaats onder druk zetten. Jammer genoeg liep het weggedrag van de auto snel achteruit, de trillingen werden duidelijk voelbaar. Was dat het gevolg van de uitstap in de grindbak ’s ochtends? Wie weet. Ik kon in ieder geval niet langer mijn positie verdedigen. Zo finishte ik als vijfde in Sprint 3 en als vierde in de laatste race van de dag.”
 
Ondanks die ietwat mindere resultaten konden Sam Dejonghe en Denis Dupont toch een positieve balans opstellen:
“Onze SEAT Leon bewees zijn competitiviteit op een een circuit dat de wagen in principe minder zou moeten liggen. Door de koersfeiten slaagden we er niet in om bij elke race op het podium te finishen”, besluit Sam.
“Ik kijk nu al uit naar de laatste meeting van 2017”, stelt Denis. “Er zijn heel wat lange en snelle bochten op de Nederlandse omloop. Een parcours waar de SEAT Leon zich goed in zijn vel zou moeten voelen.”

RACB National Team



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op woensdag 27 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kronos 10 Hours.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons