van der Horst

10 Hours of Mettet: voorbeschouwing van de organisatoren (2)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De zomervakantie is goed en wel achter de rug! De deelnemers aan de European VW Fun Cup zijn hersteld van een prachtige 20ste editie van de 25 Hours en opnieuw klaar voor de strijd. Een veertigtal teams worden verwacht op het Circuit Jules Tacheny voor de Kronos 10 Hours of Mettet, waarvan de start zaterdag wordt gegeven om 12.30u. Een zege in de tweede langste race van het kampioenschap brengt natuurlijk meer glorie met zich mee dan een meer ‘traditionele’ wedstrijd…
Aan de vooravond van de vijfde van zeven meetings van het seizoen 2017, lijkt één team onverslaanbaar. Allure Team heeft zesmaal het maximum van de punten gescoord (op een totaal van acht mogelijkheden) tijdens de eerste vier meetings en is dus op weg naar een derde opeenvolgende titel. In de structuur die gedirigeerd wordt door Jean-François Olivier en Philippe Bollen weet men hoe de vork in de steel zit: een auto die tot in de kleinste details is voorbereid, een uitzonderlijke betrouwbaarheid, een strategie die zelden faalt en rijders op topniveau. Naast Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens en Frédéric Bouvy, vinden we Kevin Caprasse terug aan het stuur. De Luikenaar werd de held van de 10 Hours of Mettet in 2016 toen hij de #291 Bustin by DN’S naar de zege stuurde na een eindsprint tegen de #277. Deze keer zou hij graag zijn steentje bijdragen aan het succes van Allure Team, want het Luikse team heeft nog nooit gezegevierd op het circuit tussen Samber en Maas, hoe verwonderlijk dat ook mag klinken! We hebben de favorieten gevonden…
 
Ja, maar… De concurrentie is daar uiteraard niet mee akkoord! De #291, dit jaar ingeschreven door Comtoyou, kan rekenen op de steun van Mathieu Detry aan de zijde van de ‘boss’ Dominique Bustin en Maxime Lieutenant. De ambitie: het succes van vorig jaar bevestigen! Het Italiaanse 8KS Corse Team is evenmin vergeten dat het in 2015 zijn grootste zege heeft behaald op het Circuit Jules Tacheny. Bij afwezigheid van de Italiaan Claudio Cappelli, zullen onze landgenoot Gilles Debrus en de Brit Sean McInerney met z’n tweeën proberen om de #285 op de hoogste podiumtrede te parkeren. Dat is ook de doelstelling van AC Motorsport, winnaar in 2014 toen de race nog 12 uur duurde. Aan het stuur van de wagen die voortaan is uitgerust met #888, willen Martin Leburton en Stéphane Perrin (misschien met een lastminuteversterking) eindelijk de pechduivel verslaan. Op uitzondering van een tweede plaats tijdens de openingsmeeting in Spa-Francorchamps, lijkt de tegenspoed hen te blijven achtervolgen en de resultaten weerspiegelen dus niet hun niveau op het circuit. Maar een overwinning in Le Castellet vorige week in het kader van de Franse competitie heeft het moraal van de troepen opgekrikt. De titel is buiten bereik, maar een eervolle zege in Mettet zou een mooie revanche zijn!
 
Schaakmat?
 
Het wordt moeilijk om een nieuwe titel voor de #277 in de weg te staan, maar de ereplaatsen in het kampioenschap zijn nog voor het grijpen. Gezien de afwezigheid van de #287 Comtoyou Racing, zou SP Racing by AC van het duo Sébastien Incardona-Pascal Raes wel eens een goede zaak kunnen doen in de tussenstand. Ze zullen echter ook de #280 van Socardenne by Milo in het oog moeten houden, een auto die de overwinning mee naar huis nam in de eerste race in Dijon maar vervolgens problemen kende in Zandvoort. Na hun knappe tweede plek in de 25 Hours zullen Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo zich zonder twijfel mengen in de debatten.
 
Manu Nava, Pierre Piron, Stéphane Charlier en Benoit Philips maken eveneens aanspraak op een podiumplaats in het kampioenschap na hun bronzen medaille tijdens de grootste race van het jaar, en ze hopen opnieuw toe te slaan met de #278 Acome Racing 1. Zelfde vaststelling voor de #44 Jac Motors 1 by MTE, zesde in de tussenstand, maar op amper 6,5 punten van de derde plek. Net als in Zandvoort krijgen Laurent Jaspers en Stéphane Henry de Frahan versterking van Michaël Leenders, een dubbele winnaar van de 25 Hours VW Fun Cup. In het oog te houden is ook de #17 Pharmarome by JAC met de familie Smits (vader Jean-Jacques en zoon Gilles) aangevuld in Mettet door Johan Huygens, vaste waarde uit de BGDC die de afgelopen 25 Hours op de zevende plek afsloot... met de #44.
 
De Marathonmannen… en Tom Boonen!
 
Het kronkelende en erg technische Circuit Jules Tacheny stelt de mechaniek danig op de proef, maar ook de rijders leren er hun grenzen kennen. En toch twijfelden verschillende teams geen moment om de 10 uur aan te vatten met… amper twee rijders. Naast de duo’s Pascal Raes-Sébastien Incardona op de #417, Martin Leburton-Stéphane Perrin op de #888 en Gilles Debrus-Sean McInerney op de #285, om er maar drie te noemen, volgen we ook aandachtig de race van de #2 van DRM Motorsport met Sébastien de la Serna en Edouard Mondron, net als de #400 van de jonge Timo Van Impe en karter Jérémy Peclers, onder meer gekend voor zijn zege in de Internationale Finale IAME in X30 Master vorig jaar. Voorlopig ziet het er ook naar uit dat ook Pieter en Stijn Verlinde (op de #72 JAC Motors by MTE 2) en de Duitsers Guido Krieg-Olaf Pitzer deze marathon met twee zullen afwerken.
 
Ook Tom Boonen is gewend aan een inspanning van lange adem, maar dan eerder op twee wielen, en zal na een overtuigend debuut tijdens de 25 Hours opnieuw te bewonderen zijn in de European VW Fun Cup. Op de #114 Club Sport Racing by M3M vormt hij een team met Philip Vandewalle, Joris Mans en Olivier Aerts, voormalig manager van de kartpiste van Francorchamps en emblematisch figuur in de Belgische motorwereld.
 
Nog een persoonlijkheid die erg geapprecieerd wordt in de VW Fun Cup is die van de Franse komiek Arnaud Tsamère, die de race zal betwisten op de #149 by Milo met zijn kameraad Pierre-Yves Rosoux en Steven Spittaels. De aanwezigheid van gewezen Belgisch Rallykampioen Marc Soulet (vandaag beter gekend als ‘de vader van Maxime’) met Luc Bouchat en karter en designer Miko Bouvier op de #183 AC Motorsport zal tot slot ook bijzonder veel sympathie opwekken.
 
Tweezitters: Carpass LRE by DRT en Monster Trendy vervolgen hun duel
 
Het is eveneens tijd voor de aftrap van de tweede helft bij de Tweezitters. In die traditionele race in de race, waarin ook tientallen passagiers de sensaties van de VW Fun Cup van binnenuit kunnen ontdekken, blijft de spanning in het kampioenschap bestaan. CARPASS LRE by DRT leidt de dans op dit ogenblik met de #365 bestuurd door Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, Philippe Reynens, Philippe Wintgens en vader en zoon Jadot (Alain en Alexandre). Maar de dubbele regerende kampioenen van Monster Trendy zijn aan een positieve reeks bezig. Na – eindelijk! – hun categorie gewonnen te hebben tijdens de 25 Hours, zijn Francis Plunus, Eric Jardon en Jean-Pierre Van de Wauwer opnieuw volledig gelanceerd in de titelrace. In de wetenschap dat ze hun afwezigheid in Dijon kunnen aftrekken op het einde van het seizoen, zijn ze zelfs de favorieten voor hun eigen opvolging.
 
Anderen zouden echter scheidsrechter kunnen spelen in Mettet, zoals de #330 Lisalux Racing (Stéphane Loesel-Alexandre Camp-Johan Nicolay-Lucien Bourdeaux), de #338 AC Motorsport 4 (Christophe Moors-Steve Sovet-Axel Daout-François Cordy) of de #361 Leader Racing (Philippe Willems-Jérôme François-Xavier Gérard), winnaar van de eerste confrontatie in Zandvoort.
 
De kwalificatiesessie op het Circuit Jules Tacheny staat vrijdag geprogrammeerd van 15.00u tot 18.00u. Na een ochtendlijke warm-up (om 10.10u), wordt de start van de Kronos 10 Hours of Mettet gegeven om 12.30u en valt de zwart-witgeblokte vlag dus in het duister. Voor zij die alle valstrikken zullen kunnen ontwijken, zal de overwinning alleen maar zoeter smaken!

Belgian VW Club Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op donderdag 21 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kronos 10 Hours.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons