van der Horst

1000 km Zolder: Eerste leiders zijn gekend in de vijf klassen

Startveld Belcar Youngtimer Cup
Startveld Belcar Youngtimer Cup
47 wagens (18 Historics & 29 Youngtimers en nineties) tekenden uiteindelijk paraat voor de eerste twee wedstrijden van het het seizoen die werden verreden in het kader van de 1000 km van Zolder. Real rijder Luc Moortgat is ondanks tijdsgebrek tijdens de winterperiode nog steeds de snelste man op de piste. Hij zette zijn Porsche 964 Cup met een strakke 1’42”6 op de pole bij de Youngtimers en won ook de beide manches algemeen. Bij de Historics waren het Fick (BMW), Poulet (Lotus) en Ooms (Porsche) die voor de aflossing van de wacht zorgden nadat meervoudig kampioen François opteerde om over te stappen naar de nineties.
  • LTF
Yountimers: Pole voor Luc Moortgat, Dirk Van Rompuy en Tim Kuijl
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Moortgat was tijdens de kwalificatie dik drie seconden sneller dan Pierre-Yves Paque met de tweede Porsche binnen het Real team. Paque moest nog even wennen aan de nieuwe krachtbron van de Porsche 964 Cup, maar tijdens de wedstrijden werd het verschil weggegvlakt. De witte Real Porsche van de Waal is op het rechte stuk de snelste wagen van het pak. De derde Porsche binnen Klasse 3, het exemplaar van Erik Nulens klokte de vijfde chrono en moest de BMW M3 van Dirk Van Rompuy en de Peugeot 205 GTI van Erik Bruynoghe voor zich dulden op de startgrid, zij waren de snelste wagens in Klasse 4. De Lancia Delta Integrale van John Timmermans, de Mercedes 190 16V van Gentleman’s afair, de BMW van Evertjan Alders, de omstreden Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de BMW van Ben Thaens sloten de top 10 af. Tim Kuijl was de snelste bij de Nineties.

Historics: Pole voor Poulet en Fick
Poulet voor Fick
Poulet voor Fick
Floris Fick zette zijn BMW 2002 op de pole bij de Historics die de start namen een dertigtal seconden na de Youngtimers. Hij was hierbij een fractie sneller dan de Lotus Elan van Roger Poulet en de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen die zijn auto deelt met Baeten. Merkgenoot Hans-Gerd Brauneiser deelde de tweede startrij met de Ford GT40 van Guy De Baer en de Lotus Elan van Marc Vandendijk achter hem. Zij bleven op hun beurt de meerdere van een ontgoochelende Corvette van Brankaert en de tweede Ford GT40 van Emiel De Weerdt. Jos Laudus (Opel Kadett) en Luc Geebelen (Porsche 911) sloten de top 10 af op de startgrid.

Moortgat blijft onklopbaar
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Moortgat pakte een kopstart tijdens de eerste race en ploegmaat Paque moest genoegen nemen met de tweede stek. Deze laatste bleef 30 minuten lang in het spoor van de groene Porsche tot hij in de slotfase nog in het offensief trok. Moortgat hield de situatie echter onder controle maar zijn voorsprong aan de eindmeet was amper 83/1000 op zijn kompaan. De derde plaats algemeen was in extremis nog voor de BMW van Evertjan Alders die na een duel met Dirk Van Rompuy nog voorbij Van Haelst en Nulens ging. Bruynoghe kon hij niet van de derde plaats houden en de Limburger won de Klasse 4 maar even later werd hij bedacht met een straftijd van 30 seconden wegens inhalen onder geel en verhuisde zodoende naar de zevende plaats algemeen, vierde in Klasse 4 en derde in 4C. Alders werd zo de laureaat in de Klasse 4 voor Van Haelst en Van Rompuy. Hij bleef nog net de Mercedes van Gentleman’s Fair voor die het haalde van de VW Golf van Tom Laureyns.
Geert Dierckx won in zijn BMW de Klasse 5 of de nineties voor de Renault van Mattias Van Hool en de Peugeot van Hötte. De ex fabrieks Nissan Primera BTCC van Guy François gaf forfait voor de eerste race na een probleemrijke kwalificatie.

Poulet en Ooms delen de buit     
Emiel De Weerdt - Ford GT40
Emiel De Weerdt - Ford GT40
Bij de Historics moest poleman Fick de eer laten aan de Lotus van Poulet die met de eerste algemene zege ging lopen en uiteraard de volle pot in Klasse 1. Fick werd tweede en won zodoende de Klasse 2. Brauneiser en De Weerdt werden respectievelijk derde en vierde, maar scoren een tweede en derde plaats in Klasse 2. Naast Fick mochten Vandendijk (Lotus) en Geebelen (Porsche) naar het podium binnen de Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens.

Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Tijdens de tweede manche van het seizoen waren de bloemen opnieuw voor Luc Moortgat die algemeen de snelste was en ook opnieuw de Klasse 3 achter zijn naam schreef. Pierre-Yves Paque was opnieuw tweede maar het verschil was ditmaal iets groter. De derde Porsche 964 Cup van Eric Nulens kwam in het startgewoel niet verder dan de tweede bocht door een aanrijding. Geen Gust Van Haelst met zijn Mazda aan de start van de tweede manche wegens problemen aan de schakelbak. Evertjan Alders was de senslte in Klasse 4 en werd derde algmeen na de twee Porsche's.
Everjan Alders - BMW 325 3Liter
Everjan Alders - BMW 325 3Liter
Uiteraard komt de BMW-rijder uit in 4D met zijn hogere cilinderinhoud dan Erik Bruynoghe die lang in tweede positie binnen de Klasse 4 toefde, maar zijn banden letterlijk opstookte en in de laatste ronde nog zijn meerdere moest erkennen in de snelle Mercedes 190 16V van Gentleman's Fair. Enkele seconden verder volgde de BMW M3 van Dirk Van Rompuy die een zeer regelmatig opneningsweekend kende. Hij bleef de meerdere van Timmermans (Lancia Delta Integrale) Thaens (BMW), Laureyns (VW Golf) en Meus die de top 10 algemeen afsloot. Ditmaal was het Matthias Van Hool die zijn Renault bij de Nineties als eerste over de meet loodste voor de BMW's van Geert Dierckx en Robert Vaessen.

Peter Ooms - Porsche 911
Peter Ooms - Porsche 911
Bij de Historics kon de winnaar van de eerste manche zijn huzarenstukje niet overdoen. Roger Poulet moest zijn Lotus reeds na twee ronden aan de kant zetten na een aanrijding. Het was tenslotte Peter Ooms die zijn mooie Porsche naar de zege loodste en ook de Klasse 2 won voor Floris Fick die andermaal tweede werd. Ook Brauneiser, derde in de eerste race kende een ongelukkige wedstrijd en het was Marc Vandendijk die derde werd met de Lotus Elan en hierdoor ook de Klasse 1 won voor FIA gehomlogeerde wagens. Emiel De Weerdt werd andermaal derde in Klasse 2 terwijl Luc Geebelen zijn Porsche als tweede over de meet loodste in Klasse 1.

Eerste leiders zijn gekend
In Klasse 1 is Marc Vandendijk in zijn Lotus de eerste leider voor Luc Geebelen en Roger Poulet. Klasse 2 kent met de BMW 2002 van Fick de eerste leider voor Ooms en De Weerdt die ex aequo tweede zijn voor De Baer.
In Klasse 3 staat Moortgat met het maximum van de punten op kop of acht meer dan ploegmaat Paque, terwijl Nulens in de tweede race niet scoorde.
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO
Klasse 4 is de interessantste om volgen. Alders is met zijn BMW 3liter uiteraard de snelste, maar achter hem is het drummen met Dirk Van Rompuy en Gentleman's Fair die ex aequo tweede staan en amper twee punten voorsprong hebben op Erik Bruynoghe. In de Groep 4C (tot 2500cc) is het nog spannender met Van Rompuy, Bruynoghe en Gentleman's Fair die na het eerste weekend eindigen met evenveel punten.

Nog een ex aequo zien we bij de nineties waarin Geert Dierckx (BMW) en Van Hool (Renault) de leiding delen voor Christoph Hötte en de Clio van Ruben Moortgat (neefje van Luc Moortgat).

Foto's: Niels Vaeck

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op zondag 31 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 1000 km of Zolder.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons