van der Horst

1000 Miles Sebring: 1-2 voor Toyota

Podium 2023 FIA WEC 1000 Miles of Sebring
Podium 2023 FIA WEC 1000 Miles of Sebring
Men keek met spanning uit naar de eerste wedstrijd van het WEC, waarin Toyota eindelijk concurrentie kreeg van andere constructeurs als Ferrari, Porsche, Cadillac en Peugeot. Maar uiteindelijk ging de Japanse constructeur toch met de zege lopen, méér, het werd een 1-2 voor Toyota. De meeste tegenstand kwam van Ferrari dat de 499P een podiumplaats zag pakken bij zijn debuutrace. In LMP2 won Hertz Team JOTA terwijl Corvette Racing de zege pakte in LMGTE Am.
  • Prospeed Competition
Start 2023 FIA WEC 1000 Miles of Sebring
Start 2023 FIA WEC 1000 Miles of Sebring
In het begin van de race gaf Ferrari nog de indruk Toyota te kunnen bedreigen. De vanop de pole vertrokken Ferrari #50 nam de leiding van de race maar verloor die nog voor de race een uur ver was bij een ongelukkige pitstop gedurende een safety car periode. Van dan af namen beide Toyota’s de race in handen en reden probleemloos naar de dubbel. De zege werd beslist toen Brendon Hartley in de GR010 #8 de pits in kwam net toen er een full-course-yellow volgde en terug de baan op ging zonder een volle tank. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez wonnen de 1000 Miles of Sebring voor Brendon Hartley , Sebastien Buemi en Ryo Hirakawa. Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen schonken Ferrari een podiumplaats bij het debuut van de 499P.

Porsche Penske Motorsports - Porsche 963
Porsche Penske Motorsports - Porsche 963
In de openingsfase van de wedstrijd was de Chip Ganassi Racing Cadillac nog verwikkeld in een duel met de Porsche 963 van onder meer Laurens Vanthoor maar naarmate de race vorderde nam de Cadillac het voortouw en Earl Bamber, Richard Westbrook en Alex Lynn pakten de vierde plaats. Daarachter volgden beide Porsche’s die op het einde van de race tijd verloren bij het pitten met Cameron/Christensen/Makowiecki voor Estre/Lotterer/Vanthoor. De tweede Ferrari eindigde als zevende bij de Hypercars maar moest acht LMP2’s voor zich dulden. Voor Peugeot werd de race een ramp, de #94 kreeg al te kampen met problemen in de formatieronde en moest later de strijd staken. De #93 kon een uur het ritme van de Hypercars volgen en viel dan terug wegens meerdere problemen en werd als laatste geklasseerd op de eenendertigste plaats. De  Vanwall Vandervell 680 reed aanvankelijk probleemloos rond maar een contact met een van de Peugeot's sloeg de wagen terug naar de diepten van het klassement. De Glickenhaus moest al vroeg de strijd staken.

De Hertz Team JOTA Oreca 07 Gibson van Will Stevens, Yifei Ye en David Beckmann won het LMP2-klassement na een intens duel met de Prema Oreca van Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat en Doriane Pin. Maar een late pitstop om bij te tanken deed de Prema wagen terugvallen naar de derde plaats achter de United Autosports Oreca van Filipe Albuquerque, Phil Hanson en Frederick Lubin. Team WRT moest zich tevreden stellen met de vijfde (#41) en de zevende plaats (#31).
AF Corse Ferrari 488 GTE  - Costantin/Mann/De Pauw
AF Corse Ferrari 488 GTE - Costantin/Mann/De Pauw
Nicky Catsburg, Nico Varrone en Ben Keating schonken Corvette de zege in de LMGTE Am klasse. In het begin van de race vonden we de Iron Dames Porsche nog vooraan in het peloton, maar een sortie van Rahel Frey deed de wagen terugvallen naar de achtste plaats. Tweede werd de Dempsey - Proton Racing Porsche 911 RSR-19 #77 terwijl de Kessel Racing Ferrari #57 de top drie vol maakte. De AF Corse Ferrari van Ulysse De Pauw eindigde net naast het podium. De Iron Lynx Porsche van Alessio Picariello werd zesde.

Foto's:Toyota Gazoo Racing WEC - Porsche AG

 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons