van der Horst

10H Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
We hoopten op vuurwerk bij de finale… en we werden niet ontgoocheld! Na afloop van een laatste wedstrijduur van een onvoorstelbare intensiteit, won Bustin by DN’S de Kronos 10 Hours of Mettet. Kevin Caprasse steeg boven zichzelf uit tijdens zijn laatste rijbeurt, kwam terug op Frédéric Caprasse (geen familie…) en plaatste een scherpe en beslissende aanval op een tiental minuten van de zwart-witgeblokte vlag.
  • Circuit Zolder
“De prestatie van Kevin was gewoon uitzonderlijk”, straalden zijn teamgenoten op de #291, Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens. “Wat een tempo, wat een finale en wat een inhaalbeweging!”
 
Kevin Caprasse werd aan alle kanten gefeliciteerd en genoot ook zichtbaar van zijn tweede opeenvolgende succes (hij won de tweede race in Colmar-Berg met Leader Racing). “Ik geef toe dat ik in mijn laatste dubbele rijbeurt hele grote risico’s genomen heb, onder meer in het verkeer, om terug te komen op Fred”, liet hij verstaan. “De zege was mijn enige ambitie en ik ging dan ook constant in de aanval. Ik ben gelukkig dat ik dit succes aan Bustin by DN’S kan schenken.”
 
De dubbele regerende kampioenen van Netcom by Allure opteerden voor een uithoudingsstrategie die lang de juiste leek, met langere rijbeurten dan de concurrenten, maar uiteindelijk moesten ze toch genoegen nemen met de tweede plek. “We hielden lang vast aan de leidersplaats en het is dan ook wat ontgoochelend om toch naast de zege te grijpen”, erkende Edouard Mondron, de teamgenoot van zijn broer Guillaume, Cédric Bollen en Fred Caprasse op de #277. “Maar bravo aan Bustin by DN’S: ze waren hier sterker dan wij! De balans van ons seizoen blijft echter uitzonderlijk, met zes overwinningen, waaronder een emotioneel succes in de 25 Uur.”
 
De strijd voor de zege kan dus samengevat worden in dat duel op het einde van de race, maar ook Conceptexpo by Milo kon in de beginfase dromen van een succes, onder meer toen de drie leidende wagens gegroepeerd werden in anderhalve seconde na 3u30 wedstrijd. Maar na verloop van tijd werd duidelijk dat de derde podiumtrede realistischer was voor de #289. Lorenzo Donniacuo, Fred Bouvy en Marc Van Cutsem losten hun ambities in samen met Ferrari Challenge-rijder Florian Merckx door tweede te worden in het kampioenschap.
 
Leader Racing 1 (#65) strandde met Benoit Visnovsky, Alix Fraiture en David Doutrepont aan de voet van het podium na geprofiteerd te hebben van een Drive Through voor de #294 AC Motorsport 1 op twintig minuten van het einde, voor een overtreding tijdens de laatste Full Course Yellow. Polesitters Martin Leburton, Simon Mirguet, Stéphane Perrin en Mathieu Detry tikten als vijfde aan in een race die nochtans slecht was begonnen. Martin Leburton werd al in de eerste ronde aangetikt door Gilles Debrus (#285 8Ks Corse Team), die zijn fout meteen toegaf. De Drive Through als sanctie had uiteindelijk weinig gevolgen voor de ex-winnaar van de 25 Uur VW Fun Cup. Met zijn teamgenoten Claudio Cappelli en Sean McInerney kwam Gilles als zesde over de meet, maar op twee ronden van de top 5.
De andere ereplaatsen waren voor de #172 M3M (Pascal Raes-Sébastien Incardona-Mikaël Pinto), de #281 AC Motorsport 2 (Benoit Arnaudet-Arnaud Quédé-Didier Van Dalen-Julien Vanoli), de #280 Socardenne by Milo (Kevin Balthazar-Christophe Nivarlet-Renaud Martin) en de #44 Jac Motors 1 (Laurent Jaspers-Nicolas Nulens-Stéphane Henry de Frahan), tiende na een verlies van verschillende ronden in de openingsfase, door een breuk in de ophanging.
 
Tweezitters: TRS Sotraplant van de hel naar de hemel
 
TRS Sotraplant dachten al het volledige seizoen dat iemand een zwarte kat verstopt had in hun #304. Verschillende incidenten waren het hevige ongeval van Cloé Broers in de 25 Hours VW Fun Cup immers voorafgegaan. Maar een podium in Colmar-Berg had al aangetoond dat de vorm van Xavier Broers en Manuel Martin (samen met Renaud Martin in Mettet) opnieuw crescendo ging. Afgelopen zaterdagavond ging het team van de #304 definitief van de hel naar de hemel.
 
Gezien het moeilijke seizoensbegin dat we achter de rug hebben, komen we van ver terug”, leggen de winnaars uit. “Na het ongeval van Cloé in de 25 Uur waren we zelfs even van plan om op te geven… Nadien hebben we beslist om toch door te zetten. Een goede keuze. We waren al uitgelaten met het podium in Colmar-Berg, maar deze zege brengt ons in hogere sferen. Bovendien heeft Cloé tijdens de trainingen het stuur genomen van een VW Fun Cup. We hadden geen beter seizoenseinde kunnen dromen!”
 
Op het Circuit Jules Tacheny was deze race in de race tussen de Tweezitters rijk aan onverwachte wendingen. Eerst was het de #323 TML Racing (Baudouin de Liedekerke-Charles-Bernard Héger-Florent de Liedekerke) die door een motorbreuk in het eerste uur uit de wedstrijd verdween. Net na halfweg zette de #342 Trendy Foods Monster van de leiders in het kampioenschap koers naar de pitlane, met bijzonder veel schade. Francis Plunus en Eric Jardon kregen dit weekend de steun van Jean-Pierre Van de Wauwer, die werd geraakt door een concurrent in moeilijkheden in de haarspeldbocht in het hart van het circuit. Op dat moment stegen de titelkansen van de #360 CBRS by AC van Philippe Fisette, Michel Koning en Alain Dupont. Maar door de vervanging van een alternator gingen meerdere ronden verloren. Tot slot was het de #365 CARPASS LRE by DRT van Philippe Reynens, Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, David De Saeger en Nicolas Vaxelaire, een auto die minstens een plaats op het podium ambieerde, die het slachtoffer werd van een aanrijding.
 
Vanaf dat ogenblik kreeg het podium, en niet alleen door de allereerste zege van Sotraplant TRS Racing, een onuitgegeven uitstraling, met Jac Motors by MTE van Frank Wellens, Laurens Stammen en Ronald Stammen op de tweede podiumtrede. Na de zege van die #328 in Zolder, maar met een verschillende bemanning (enkel Laurens was van de partij), kunnen we dus spreken van een geslaagd seizoenseinde. Het podium van deze laatste afspraak van 2016 werd vervolledigd door DDS Racing van Nicolas Tavernier, Daan De Schepper, Bram Mouton en Denis Smets. In het kampioenschap verlengde Trendy Foods van Francis Plunus, Eric Jardon en Jean-Pierre Van de Wauwer – zesde in Mettet – zijn titel uit 2015.
 
En zo eindigt een bijzonder geslaagd seizoen 2016 voor de European VW Fun Cup. Het laatste vuurwerk is nog maar pas gedoofd of het team van Kronos Events is al aan het werk om het seizoen 2017 voor te bereiden, dat onder meer zal bestaan uit de 20ste editie van de 25 Hours VW Fun Cup. Tot binnenkort!
 
Resultaten Kronos 10 Hours of Mettet:

1. Bustin by DN’s (Bustin-Kluyskens-Lieutenant-K. Caprasse) 446 ronden; 2. Netcom by Allure (Bollen-F. Caprasse-E. Mondron-G. Mondron) op 0’9’’906; 3. Conceptexpo by Milo (Van Cutsem-Donniacuo-Bouvy-Merckx) op 2 ronden; 4. Leader Racing (Visnovsky-Fraiture-Doutrepont) op 2r.; 5. AC Motorsport 1 (Leburton-Perrin-Mirguet-Detry) op 2r.; 6. 8Ks Corse Team (Cappelli-McInerney-Debrus) op 4r.; 7. M3M (Raes-Incardona-Pinto) op 6r.; 8. AC Motorsport 2 (Arnaudet-Quédé-Van Dalen-Vanoli) op 7r.; 9. Socardenne by Milo (Balthazar-Nivarlet-R. Martin) op 7r.; 10. Jac Motors 1 (Jaspers-Nulens-Henry de Frahan) op 8r.… 27. Sotraplant TRS Racing (X. Broers-R. Martin-M. Martin), 1ste Tweezitter, op 43r.; 28. Jac Motors by MTE (Wellens-L. Stammen-R. Stammen), 2de Tweezitter, op 44r.; 29. DDS Racing (N. Tavernier-De Schepper-Mouton-Smets),
3de Tweezitter, op 46r.; enz.
 
Kampioenschap:

1. #277 Netcom by Allure, 474,5 punten; 2. #289 Conceptexpo by Milo, 413,5; 3. AC Motorsport 1, 406,5; 4. #65 Leader Racing, 383; 5. Bustin by DN’S, 374; 6. Socardenne by Milo, 350,5; 7. #44 Jac Motors 1, 349,5; 8. M3M, 345,5; 9. McDonald’s Racing, 324; 10. #281 AC Motorsport 2, 315,5; enz.
 
Kronos Events
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zondag 30 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kronos 10 Hours of Mettet.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons