van der Horst

120 jaar ŠKODA Motorsport: van veredelde bromfiets tot rallykampioen

Skoda logo
Skoda logo
ŠKODA Motorsport bestaat 120 jaar en wij vieren dat door een kijkje te nemen doorheen de geschiedenis van het Tsjechische merk, beginnend in 1901.
ŠKODA Motorsport bestaat al 120 jaar. In 1901, bouwden de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin and Václav Klement, een L&K moto om deel te nemen aan een 1200 kilometer race tussen Parijs en Berlijn. Vier jaar later besloten ze racewagens te bouwen onder de naam L&K, waarna 120 jaar passie voor de autosport begon. ŠKODA bleek erg succesvol op circuit en in rally's met verschillende overwinningen in de jaren zeventig en tachtig. Vandaag is de ŠKODA Fabia Rally2 evo het paradepaardje met verschillende gewonnen kampioenschappen op nationaal en WRC-niveau.

Václav Laurin and Václav Klement hadden in de 19de eeuw een reparatie- en fabricagebedrijf voor fietsen in Mladá Boleslav in (toen nog) Oostenrijk-Hongarije. In 1899 besloten ze moto's te maken, waarmee ze twee jaar later meereden in de 1000 kilometer race van Parijs naar Berlijn. Hun fabrieksrijder Narcis Podsedníček was de eerste die over de finish reed in Berlijn, maar dat na het einde van de officiële timing. Podsedníček werd gediskwalificeerd, maar was in de ogen van het publiek de morale winnaar. 

L&K Moto
L&K Moto
Hoe erg Laurin en Klement ook van motoracen hielden, ze besloten in 1905 te focussen op wagens. L&K cars was een enorm succes. Een L&K FCS vestigde zelfs het snelheidsrecord in Brooklands, Engeland. De open wagen haalde een snelheid van 118,72 kilometer per uur. Van 1910-1915 won het L&K fabrieksteam telkens de goude medaille voor de gevaarlijke 'Alpenfahrt' oftewel nu de Rally van Oostenrijk. In 1912 was het L&K-logo ook voor het eerst te zien in de Rally van Monte-Carlo.

Het begin van ŠKODA Motorsport

In 1925 werd industrieel bedrijf ŠKODA partner van L&K. Door de nieuwe technologische mogelijkheden bereikten de nu ŠKODA-wagens nieuwe hoogtepunten in de autosport. Zo werd de ŠKODA Popular Sport in 1936 tweede in zijn categorie in de 4000 kilometer lange Rally van Monte-Carlo. De ŠKODA Rapid deed hetzelfde een jaar later. Doorheen de volgende decennia wonnen ŠKODA-modellen verscheidene races. 

ŠKODA OCTAVIA TS
ŠKODA OCTAVIA TS
In 1959 werd de ŠKODA Octavia TS gebouwd. De wagen had enorm veel succes in de tourwagenklasses. In 1961 won het Finse team van Esko Keinänen en Rainer Eklund niet alleen zijn klasse in de Rally van Monte-Carlo, ze behaalden ook een sensationele zesde plaats in het algemeen klassement. Ook in 1962 en 1963 wonnen de teams in ŠKODA  Octavia TS de klasse.

ŠKODA 130 RS
ŠKODA 130 RS
In de jaren zestig zorgde de ŠKODA 100 MB voor het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van het merk. De eerste ŠKODA met achterwielaandrijving en een achterin geplaatste motor vertegenwoordigde opnieuw een nieuwe technologische benadering, ook in racewagens. Met de opvolger van de 100 MB, de 130 RS, behaalde Noorse Rallyrijder John Haugland enorme successen. De 130 RS werd ook wel de Porsche van het Oosten genoemd vanwege zijn technische lay-out en won zijn klasse tijdens de Rally van Monte-Carlo van 1977 en de Acropolis Rally in 1978, 1979 en 1981. Zijn opvolger, de ŠKODA 130 LR, reed in 1985 en 1986 klasseoverwinningen bij de RAC Rally: de Britse manche van het wereldkampioenschap rally.

De jaren negetig en tweeduizend

De aanwezigheid van ŠKODA in de moderne motorsport begon met de Rally van Monte-Carlo van 1991. Pavel Sibera en Petr Gross wonnen de klasse vier jaar op rij (1991-1994) met een ŠKODA Favorit 136 L. In 1994 won ŠKODA ook de FIA World Rally Championship's F2 Cup voor voertuigen met motoren met een inhoud van minder dan twee liter en één aangedreven as. In 1996 won de nieuwe ŠKODA Felicia Kit-Car zijn klasse tijdens de Rally van Monte-Carlo. Met de Zweed Stig Blomqvist aan het stuur behaalde de ŠKODA Felicia Kit-Car ook een opmerkelijke derde plaats algemeen bij de RAC Rally in het Verenigd Koninkrijk. In januari 1997 herhaalden Emil Triner en Julius Gál de overwinning in de Rallye Monte-Carlo-klasse.

Lhonnay - Skoda Octavia WRC
Lhonnay - Skoda Octavia WRC
Met de ŠKODA Octavia WRC, geïntroduceerd in 1999, deed het fabrieksteam voor het eerst mee aan het FIA World Rally Championship op topniveau. De 300 pk sterke auto met vierwielaandrijving en turbomotor was de eerste zogenaamde World Rally Car van het merk ŠKODA.

2001 was een opmerkelijk succesvol jaar voor ŠKODA Motorsport. Het Duitse fabrieksteam Armin Schwarz en Manfred Hiemer begonnen het seizoen door de Rallye Monte-Carlo als vierde overall te eindigen. Een paar weken later zag de zwaarste langeafstandsrally in het kampioenschap, de Safari Rally in Kenia, het grootste succes van het merk in het WRC met een derde algemene plaats.

De ŠKODA Octavia WRC was ook succesvol in vele nationale kampioenschappen. Van 2003 tot 2007 was de opvolger, de ŠKODA Fabia WRC, van dienst. In 2009 veroverde de ŠKODA Fabia Super 2000 de rallyscène. In 2012 en 2013 won de tweemotorige auto met vierwielaandrijving zijn klasse tijdens de Rally van Monte-Carlo. Meer mijlpalen voor de ŠKODA Fabia Super 2000 waren drie titeloverwinningen op rij in het FIA European Rally Championship in 2012, 2013 en 2014. Bovendien won Juho Hänninen de S-WRC-categorie van het FIA World Rally Championship in 2011 en het Intercontinental Rally Championship in 2010, terwijl Andreas Mikkelsen en Ola Fløene de IRC-titel pakten in 2011 en 2012. Het FIA Asia-Pacific Rally Championship werd gewonnen door teams die drie jaar op rij in een ŠKODA Fabia Super 2000 reden (2012-2014). In totaal won de ŠKODA Fabia Super 2000 wereldwijd 50 nationale en internationale titels en schreef daarmee het meest succesvolle hoofdstuk in de autosportgeschiedenis van ŠKODA - totdat zijn opvolger, de ŠKODA FABIA R5, hem overtrof.

De ŠKODA Fabia R5 was meteen een hit. ŠKODA Motorsport-fabrieksrijders wonnen de WRC2 / WRC2 Pro-categorie in 2016, 2017, 2018 en 2019 met de bijgewerkte ŠKODA Fabia R5 evo. Met de ŠKODA Fabia R5 evo werden Pierre-Louis Loubet en Vincent Landais in 2019 gekroond tot WRC2-kampioen.
ŠKODA pakte ook vijf jaar op rij de WRC2 / WRC2 Pro-constructeurstitel van 2015 tot 2019. In dezelfde periode won ŠKODA meerdere titels in het FIA European Rally Championship, het FIA Asia-Pacific Rally Championship, het FIA South American Rally Championship en het FIA African Rally Championship. Talrijke nationale kampioenschappen werden gewonnen door teams die deelnamen met een ŠKODA Fabia R5 of ŠKODA Fabia R5 evo.

Het heden

Oliver Solberg - Skoda Fabia R5
Oliver Solberg - Skoda Fabia R5
Nu zet de ŠKODA Fabia Rally2 evo het succesverhaal door. In 2020 kreeg de ŠKODA FABIA R5 evo de nieuwe naam ŠKODA FabiaRally2 evo om te voldoen aan het nieuwe FIA-klassensysteem. Tegelijkertijd veranderde ŠKODA Motorsport zijn WRC-strategie van het opzetten van een eigen fabrieksteam naar het ondersteunen van privéteams die de ŠKODA Fabia Rally2 evo runnen. Een van deze, Toksport WRT, werd WRC2-teamkampioen in 2020. Van de veertien titels en trofeeën die ŠKODA Motorsport-klanten in 2020 wonnen, is er één een historisch monument voor het Tsjechische merk: Barry McKenna en James Fulton uit Ierland wonnen de ARA National Championship Trophy in de VS: de allereerste dergelijke titel voor de ŠKODA Fabia Rally2 evo.

Het WRC-seizoen 2021 begon met een nieuwe overwinning voor de ŠKODA Fabia Rally2 evo. Andreas Mikkelsen en Ola Fløene reden in de bijgewerkte 2021-generatie van de auto naar de eerste plaats in de WRC2-categorie tijdens de Rallye Monte-Carlo.

Foto: ŠKODA Motorsport, Racing International Photography, ERC Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Automotive op donderdag 25 februari 2021.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons