van der Horst

12H Bathurst: drie op een rij voor Mercedes?

De merken voor de 2024 Bathurst 12H
De merken voor de 2024 Bathurst 12H
Dit weekend is er de 21ste editie van de Repco Bathurst 12 Hour. 30 wagens verschijnen aan de start, waarvan negentien GT3's. Elf daarvan komen uit in de Pro-klasse en zullen strijden om de titel van koning van Mount Panorama. De aanwezige piloten zijn weer een mix van internationale sterren, aangelengd met nationaal talent. Ook vier landgenoten zijn richting Australië afgereisd. De wedstrijd gaat weer vonken geven, al heeft Mercedes vorig jaar de wedstrijd naar zijn hand gezet. Een overzicht van de deelnemers.
  • Powercars
Drie op een rij voor Mercedes en vier voor Jules Gounon?
SunEnergy 1 AKKodis ASP Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
SunEnergy 1 AKKodis ASP Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
Vorig jaar kregen we toch een speciale editie als het op de winnaars aankomt. Kenny Habul, Jules Gounon en Luca Stolz zouden normaliter uitkomen in Pro-Am, maar na het reglementenboek nog eens goed na te lezen, zagen de mensen bij SunEnergy1 Racing in dat als men in Pro uitkomt, er geen minimumrijtijd is voor een amateurpiloot. Het gevolg: het Australisch-Amerikaanse team won tegen beter weten in en zette een deur wagenwijd open voor de andere teams om hetzelfde te doen. Of het dit jaar gaat lukken, is natuurlijk de vraag. Wel zijn zij niet de enigen die aan de start komen voor het merk met de Ster. Maar liefst acht bolides heeft Mercedes in de strijd, waarvan vijf in de Pro-klasse. Men doet er bij Mercedes dus alles aan om mede-recordhouder te worden op Mount Panorama.
Dubbele broederstrijd in de maak
Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT - BMW M4 GT3
We krijgen ook een leuk extraatje met een dubbele broederstrijd, verdeeld over drie merken, met de Vanthoors en Van der Lindes. Beginnen doen we met BMW, dat vorig jaar niet echt een vuist konden maken tegen de sterkte van Mercedes en als een vierde eindigde. Toch keert men terug met hun nieuwe lievelingsteam Team WRT en twee wagens. Tegenover vorig jaar is er maar één wijziging. Dries Vanthoor, Charles Weerts en Sheldon van der Linde willen ditmaal minimum het podium behalen. Anderzijds zal Valentino Rossi de harten van de Australiërs stelen. The Doctor maakte er vorig jaar zijn debuut en deed het allesbehalve onaardig. Hij krijgt zijn nieuwe maatje Maxime Martin naast zich en nieuwbakken BMW-fabriekspiloot Raffaele Marciello. Leuk detail, dit is één van de weinige wedstrijden die de Zwitser nog niet gewonnen heeft.

Audi heeft maar vier ijzers in de strijd, maar het heeft wel lessen getrokken uit de wedstrijd van vorig jaar. Na de dominantie en vooral de overwinning van Mercedes dachten zij "als zij dat kunnen, wij dus ook". Daarom trekt het dit jaar met twee bolides naar de Pro-klasse,vdie evengoed in Pro-Am zouden passen. Wat vooral verbazend is, is dat er veel voormalige fabriekspiloten het merk uit Ingolstadt uit de nood helpen. De voornaamste zijn Ricardo Feller en Kelvin van der Linde. De hoop is dat zij beter doen dan vorig jaar. Toen lag de Pro-Audi al uit de wedstrijd in het eerste uur.

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
En dan hebben we natuurlijk nog Porsche. Vorig jaar waren zij de enigen die Mercedes konden bedreigen, al kwamen ze +0.9267 sec te kort. Dit jaar komen zij terug met drie bolides. Eentje minder dan origineel gepland, nadat HubAuto Racing noodgedwongen zich moest terugtrekken. Het gevolg is dat er maar twee wagens in de Pro-klasse ingezet worden. Bij Manthey EMA Motorsport kan men wel rekenen op de kennis van Laurens Vanthoor, die voor het eerst sinds 2020 terugkeert naar Mount Panorama.

Alessio Picariello
Alessio Picariello
Het tracé is altijd een favoriet geweest van de Hasselaar en hij kende daar al zeer goede momenten. Alleen de overwinning ontbreekt nog op zijn conto. Daar wil hij nu verandering in brengen en daarvoor krijgt hij Ayhancan Güven en Matt Campbell in steun. Ook de tweede bolide met Bastian Buus, Joel Eriksson en Jaxon Evans is zeker niet kansloos. In Pro-Am gaat Alessio Picariello dan de strijd aan voor klassewinst samen met Harry King en Yasser Shahin. Weliswaar in de vorige generatie van de 911 GT3-R.
De overige wagens
De laatste GT3 in het veld is wederom de Lamborghini Huracan GT3 Evo2 van Wall Racing. Maar of zij een rol van betekenis kunnen spelen, is eerder klein. Zij komen namelijk uit in de Silver-klasse en zullen zich voornamelijk bezighouden met de andere twee wagens die daar zullen uitkomen.

Tot slot wordt de wedstrijd aangelengd met vier GT4's en zeven wagens in de Invitational klasse. Iets minder dan gehoopt vermoedelijk in GT4, gezien zij in Australië dit jaar een kampioenschap willen opzetten rond deze klasse. Het is overigens niet de eerste keer, maar het concept slaat na zoveel jaren nog steeds niet aan ginder. Bij de Invitationals krijgen we wel een leuke mix van wagens. Zo is de KTM X-BOW GT2 van de partij en maakt Vortex zijn debuut in Australië met de Vortex 1.0. Maar de voornaamste bolides zijn de MARC Cars, een model dat eveneens heel goed gekend is in België. De wellicht bekendste naam daar: voormalig IndyCar-piloot Paul Tracy.

Zoals u leest gaat het weer een interessante wedstrijd worden, dat u live kunt volgen. Maar daarover later meer.

Foto's: Intercontinental GT Challenge - Georges de Coster - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op donderdag 15 februari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hour.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons