12H Hockenheim: MiddleCap racing with Scuderia Praha op pole-position
Direct daarachter behaalde Max Edelhoff im Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 (#34, Gustav Edelhof / Elmar Grimm / Max Edelhoff) de tot dusver beste startpositie van het team in het seizoen, slechts drie tienden achter de Ferrari. De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 Evo (#10, Brendon Leitch / Tyler Cooke / Fidel Leib / Seb Morris) behaalde de derde startplaats bij de eerste deelname van het team in de GT3-klasse van de 24H SERIES in meer dan vier jaar. Het team kwam slechts 0,006 seconden tekort voor een plek op de eerste startrij. En ook daarachter was het close: de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) behaalde ook een plek op de tweede startrij bij de thuisrace van het team, hier bedroeg de achterstand op Leipert slechts 0,003 seconden.
Herberth Motorsport (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Tim Müller / Alfred Renauer), in het seizoen 2021 al twee keer racerwinnaar, start vanaf de zesde plaats voor de thuiswedstrijd, achter de Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng). Nogal ongebruikelijk voor een jarenlang Porsche-klantenteam, maar Herberth zet dit weekeinde een Ferrari 488 GT3 in.
Direct achter het Beierse team starten de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis) en de tweede Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 (#88, Pierre-Yves Paque / Martin Lechmann / Vincent Piemonte / Christian Kranenberg) vanaf de startplaatsen zeven en acht.
De Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX (#725, Nico Pronk / Peter Kox / Dennis Retera) was het snelst in de GTX-klasse en vertrekt op de Hockenheimring vanaf de negende startplaats, gevolgd door de MP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#58, Thomas Gostner / David Gostner / Corinna Gostner). In de tweede bocht ging de laatstgenoemde Mercedes even in de rondte, wat voor een korte ‘code-60-fase’ zorgde, maar de auto kon de training snel weer hervatten en completeert zo de top tien van de startopstelling.
De 9und11 Racing-Porsche 911 GT3 Cup MR (#719, Tim Scheerbrarth / Georg Goder / Ralf Oehme / Martin Schlüter), die voor het eerst deelneemt in de serie, en de tweede KTM van Reiter Engineering’s second KTM (#724, Horst Felbermayr Jr. / Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Mads Siljehaug) completeren de top drie in de GTX-klasse in de kwalificatie en starten vanaf de plaatsen elf en twaalf in het totaalklassement. De Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Nicolas Nobs / Bastien Gouret / Arnaud Gomez), tweede in de tussenstand van het GT-teamkampioenschap, kende een lastige ochtend en start vanaf de 19e plaats.
De laatste auto in de GTX-klasse dit weekeinde komt van Red Camel-Jordans.nl (#999, Ivo Breukers / Luc Breukers / Ivo Breukers). De eerste wedstrijddeelname voor de nieuwe Porsche 911 GT3 Cup van de 992-generatie begon met problemen: een defect aan een sensor was de reden dat het Nederlandse team in de kwalificatie geen enkele ronde kon rijden. Niettemin plant Red Camel-Jordans.nl vanmiddag in de race van start te gaan.
De pole-position in de 991-klasse was voor de Bas Koeten Racing-Porsche 911 GT3 Cup (#925, Marcel van Berlo / Glenn van Berlo / Bart van Helden), vorig jaar verrassend algemeen winnaar in Hockenheim. De MRS GT-Racing-Porsche 911 GT3 Cup (#989, Saif Alameri / Nikolai Gadetskii / Thierry Vermeulen) kwam slechts 0,070 seconden tekort voor de pole-position in de klasse en start daarmee tussen de Porsche van Bas Koeten en de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911 GT3 Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro).
De ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer) blijft in zijn eerste seizoen in de 24H SERIES tijdens de kwalificaties in de GT4-klasse ongeslagen, maar het Canadese team profiteerde daarbij ook van een excursie van de naaste concurrent, PROsport Racing. Voor de Aston Martin Vantage AMR GT4 (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Kurt Hensen) eindigde de 30 minuten durende kwalificatie in de vangrails aan de binnenkant van bocht 13, waarop ook de kwalificatie voor de Hankook 12H HOCKENHEIMRING voortijdig moest worden gestaakt.
CWS Engineering behaalt TCE-pole-position
De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / Stefan Wieninger) was de eerste auto in de TCE-divisie die halverwege de 30 minuten durende aparte kwalificatie in de divisie met 1:51,041 minuten een snelle rondetijd op de klokken zette, maar al snel liet de CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Colin White / Jean-François Brunot) zien dat het nog sneller ging.
Zo’n tien minuten voor het einde was de sessie voor AC Motorsport voortijdig ten einde, omdat Mathieu Detry met de Audi was gespind en in de grindbak van de tweede bocht vast was geraat. Daarop moest de sessie kort met de rode vlag worden onderbroken. De Audi kon snel worden geborgen, maar het Belgische team kon niet meer aan de TCE-kwalificatie deelnemen. Niettemin was de tijd van Detry nog snel genoeg voor de derde startplaats voor AC Motorsport.
Vervolgens bleven CWS Engineering en de beide Volkswagens van Autorama Motorsport over als de belangrijkste kandidaten voor de pole-position. Met een tijd van 1:49,819 minuten stelde CWS uiteindelijk de eerste startplaats veilig. Voor CWS Engineering was het de eerste TCE-pole-position in de 24H SERIES sinds de Hankook 24H DUBAI van vorig jaar.
“Een goede kwalificatie”, zei teameigenaar en rijder Colin White tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Dit is onze tweede auto, die we ook in Dubai en Abu Dhabi hebben ingezet. Daardoor heb ik er voorafgaand aan dit weekeinde nog niet mee gereden. Na de regen van gisteravond was de baan vrijwel volledig schoongespoeld, zodat het aanvankelijk heel erg glad was toen we met nieuwe banden naar buiten gingen. Daarop hebben we eerst maar eens gewacht, totdat de baan wat meer grip bood. Ik heb nog niet eerder op de Hockenheimring gereden, dus het wordt interessant, vanmiddag gedurende vijfenhalf uur de baan goed te leren kennen.”
De Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#112, Rhys Lloyd / Christoph Hurni / Christoph Lenz / Yannick Mettler) start naast CWS Engineering vanaf de eerste startrij dankzij een snelle laatste ronde van het Zwitserse team, terwijl de zusterauto van het team (#1, Constantin Kletzer / Jasmin Preisig / Emil Heyerdahl) vanaf de vierde plaats start. Het laatstgenoemde team gaat aan de leiding in de stand van het TCE-teamkampioenschap, maar de voorsprong bedraagt slechts één punt.
De GSR Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR (#105, Ernesta Globytė / Rokas Kvedaras / Rolandas Salys / Rimvydas Savickas) start vanaf de vijfde plaats bij het eerste optreden in de serie sinds 2019. De Autorama Motorsport-SEAT León Cup Racer V1 DSG (#211, Luigi Stanco / Armando Stanco / Dario Stanco) streed aanvankelijk ook mee om de pole-position, maar start uiteindelijk als zesde, direct voor de concurrent in der TCX-klasse, de Munckhof Racing-BMW M4 GTR (#210, Eric van den Munckhof / Marco Poland).
De TOPCAR Sport-CUPRA TCR DSG (#131, Ronny Jost / Fabian Danz / Ruedi Jost) was direct na het begin van de training de eerste auto in de TCE-divisie die een vliegende ronde reed. Een minuut later echter kwam Ronny Jost op de baan tot stilstand, vermoedelijk vanwege een defecte koppeling. Voor de CUPRA was de training ten einde, de auto start vanaf de laatste plaats op de grid.
24H Series
Tweet