12H Imola: Car Collection Motorsport verrassend aan de leiding
Naast de leiding in het algemeen klassement na een derde van de race voert de Car Collection-Audi met het nummer 32 ook de A6-Am-klasse aan, voor de the SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#24, Alexandre Coigny / Iradj Alexander / Richard Feller). De andere Car Collection Motorsport-Audi (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler) rijdt achter de Mercedes op de derde plaats met slechts iets meer dan een minuut achterstand.
Het team PROSport Performance (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster), dat gedeeld aan de leiding in het teamklassement staat, heeft in de 991 Cup-klasse een comfortabele voorsprong op de MSG Motorsport-Porsche 991 Cup (#92, Petar Matic / Philipp Schlegel / Martin Gasser / Boris Miljevic) en lijkt in een prima positie om de voorsprong in het kampioenschap op de naaste rivalen van Hofor Racing te vergroten, maar daarover later meer…
De Porsche Lorient Racing-Porsche 991 Cup (#64, Philippe Polette / Frédéric Lelievre / Frédéric Ancel) is de eerste van een trio van Porsches op de eerste drie plaatsen in de klasse SP2 met een ronde voorsprong op de achtervolgende 911’s van APO Sport (#80, Alex Osborne / Paul May) en B2F competition (#35, Benoit Fretin / Bruno Fretin / Michel Mitieus). Verderop voert de Optimum Motorsport Ginetta G55 GT4 (#231, Adrian Barwick / Dan O'Brien / Julio Martini) de SP3-GT4-klasse aan, nadat het team al vanaf de pole in de klasse starten. Daarachter rijden de JR Motorsport-BMW E90 M3 (#114, Martin Lanting / Bob Herber) en de Team Africa Le Mans-Ginetta G55 GT4 (#555, Jan Lammers / Sarel van der Merwe / Greg Mills / Graham Vos).
De TTC Racing-Seat Leon TCR (#103, Daniel Schilliger / Fredy Suter / Klaus Kresnik) rijdt op kop in de TCR-klasse voor de Speed Factory Racing Audi RS3 LMS (#109, Jesus Fuster / Miguel Abello / Jaime Fuster / Mirko van Oostrum), hoewel de laatstgenoemde auto aan het begin van de race een uitstapje door de grindbak bij de bocht Rivazza maakte.
In de klasse A2 gaat de strijd nog steeds tussen de Team Cooksport-Renault Clio Cup (#172, Alex Sedgwick / Oliver Cook / Josh Cook / Adam Hatfield) en de Endurance Team Romania Toyota GT86 (#173 Sergiu Nicolae / Fabrizio Broggi / Viorel Nicolae), waarbij het eerstgenoemde team nu een belangrijk voordeel heeft, omdat de Toyota in het laatste halfuur schade opliep door een ongeval.
Zoals verwacht kende de Hankook 12H IMOLA tot dusver bepaald geen gebrek aan dramatiek. Bij de rollende start viel de Scuderia Praha Ferrari 488 GT3 (#11, Jiri Pisarik / Josef Král) terug naar de vierde plaats en botste licht met de met de GP Extreme-Renault met het startnummer 27, waardoor het portier aan de bijrijderskant van de Ferrari beschadigd raakte en de auto van het team uit de Verenigde Arabische Emiraten met een lekke band de pits in moest. Dit ‘tikje’ was echter niks in vergelijking met de problemen voor de andere GP Extreme-auto (#28, Jean-Pierre Valentini / Tiziano Carugati / Bassam Kronfli): na de kwalificatie moest de motor worden vervangen en nu zijn ernstige problemen met de versnellingsbak er de reden van dat de Renault nog geen ronde in de race gereden heeft.
De Hofor Racing-Mercedes-AMG GT3 (#1, Michael Kroll / Chantal Kroll / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout) kende ook weinig geluk bij de eerste race van het team in de A6-Pro-klasse. Een lichte aanrijding na iets meer dan een uur was de oorzaak van een defecte radiateur, waarna het regerend kampioensteam in de 24H SERIES bijna 40 minuten in de pits doorbracht voor reparatie. Het team rijdt momenteel op de 27e plaats, ruim achter PROsport Performance, waarmee het gedeeld aan de leiding in het kampioenschap staat.
Verderop in het veld ruimde de Team Altran-Peugeot 308 Racing Cup (#308, Guillaume Roman / Thierry Blaise / Kim Holmgaard) bijna de op de tweede plaats rijdende Forch Racing powered by Olimp-Porsche 911 GT3 van de baan toen de Peugeot bij Rivazza in de grindbak spinde. Een gebroken aandrijfas voor het ook in de TCR-klasse rijdende Cadspeed Racing (#108, Erik Holstein / Jason Coupal / James Kaye) was er de reden van dat de Audi RS3 LMS bijna twee uur in de pits stond. In de SP2-klasse leidde de LMS Engineering-Audi TTRS2 (#206, Stefan Wieninger / Ulrich Andree / Stéphane Kox) in de beginfase, maar na 30 minuten kreeg het team te maken met ernstige motor- en versnellingsbakproblemen.
In de avond en nacht gelden parc-fermé-condities voor de auto’s. Op zaterdag wordt van 11.00 tot 19.00 uur het resterende deel van de race verreden. Live-timing en live-streaming in HD-kwaliteit met commentaar van Radiolemans.com is beschikbaar op de website van de serie. De stream is ook beschikbaar via het Youtube-kanaal van de serie. Regelmatige updates zijn er ook op Twitter (@24HSeries), Facebook (24H Series) en Instagram (24H Series). Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
24H Series by Creventic
Tweet