Hankook 12H Imola: Herberth Motorsport terug op het winnende pad


Aanvankelijk leek de Ram Racing-Mercedes-AMG GT3 (#5, Remon Leonard Vos / Tom Onslow-Cole) op weg naar de tweede plaats in de klasse A6-Pro. De pole-sitter in de GT-divisie voerde gedurende vrijwel de volledige vier uren op vrijdag het veld aan en zette de Herberth Motorsport-Porsche tot ver in de slotfase flink onder druk. Problemen met de remmen en een aanrijding op de baan zorgden ervoor dat het Britse team terugviel naar de vijfde plaats. Na schade in een vroeg stadium kende de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) daarentegen een sterk herstel en veroverde in de laatste ronde van de wedstrijd nog de vierde plaats.
“De race was heel erg lang”, verzuchtte 24H-GT-racewinnaar Robert Renauer tegenover Radiolemans.com. “Uiteindelijk had de Ram Racing-Mercedes in de slotfase problemen, maar het team zette ons zwaar onder druk. Het was een flinke strijd, maar uiteindelijk hoefden we alleen de auto nog naar de finish te brengen. Ik ben heel blij, het is onze eerste podiumplaats van het seizoen en ik ben trots op ons team!”

Verderop in het veld kwam de GDL Racing-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#77, Gianluca De Lorenzi / Andres Josephsohn / Dimitris Deverikos) op de indrukwekkende zesde plaats algemeen achter de A6-Pro-teams over de eindstreep en behaalde daarmee voor eigen publiek een luidkeels bejubelde zege in de SPX-klasse. Het team uit San Marino eindigde met een ruime voorsprong op de Speed Lover-Porsche 991-II Cup (#78, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov / Kim André Hauschild), terwijl de VDS Racing Adventures MARC Focus V8 (#58, Raphaël van der Straten / José Close / Gregory Paisse) derde in de klasse werd. Vanwege langdurige reparatie van schade aan de frontpartij van de auto bedroeg de achterstand van het regerend SP2-kampioensteam bijna 50 ronden.
Ondanks een lekke band in een laat stadium in de race won de EBIMOTORS-Porsche 991-I Cup (#73, Lino Curti / Carlo Curti / Marco Frezza) bij de Hankook 12H IMOLA voor de tweede achtereenvolgende keer dit seizoen na het eerdere succes in Navarra de 991-klasse. De snelste van de beide Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cups (#64, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Pascal Gibon / Mathieu Pontais) werd tweede in de klasse en achtste agemeen, terwijl de Van Berlo Racing-Porsche 991-I Cup (#56, Kay van Berlo / Marcel van Berlo) sterk terugkwam na een flinke crash op de baan, waarbij zelfs het portier aan de bestuurderszijde eraf gerukt werd. Het team completeerde nog de top tien in het algemeen klassement en eindigde als derde in de 991-klasse.
Ook in de GT4-klasse werden teams geteisterd door technische probkemen. De klasse-winnende Allied Racing-Porsche Cayman GT4 MR Evo 2018 (#263, Dominique Schaak / Detlef Schmidt / Nicolas Schöll / Jörg Viebahn) raakte in de slotfase in een zware botsing met de Ram Racing-Mercedes verwikkeld en kwam in de laatste ronde op de baan tot stilstand. De QSR Racingschool-Mercedes-AMG GT4 (#254, Mario Timmers / Bert Redant / Michiel Verhaeren / Jimmy de Breucker) verloor veel tijd vanwege een gebroken voorwielophanging, maar werd niettemin nog tweede in de klasse.
LMS Racing by Bas Koeten Racing wint TCE-divisie

Dankzij een sterk optreden van het Finse team voerde de auto met het startnummer 129 een volledig podium in de TCR-klasse voor CUPRA aan, gevolgd door de NKPP Racing by Bas Koeten Racing-auto (#175, Gijs Bessem / Harry Hilders) en de Modena Motorsports-CUPRA TCR (#216, Wayne Shen / John Shen / Francis Tjia / Mathias Beche), die vanaf de pole-position in de TCE-divisie was gestart. Voor de CUPRA was het slechts het tweede optreden in de 24H SERIES powered by Hankook.
“Dit was een zware”, erkende Antti Buri. “Het team heeft een geweldige prestatie geleverd, want het was verre van eenvoudig. Er waren veel code 60’s en auto’s gingen regelmatig op de baan in de rondte. Ik ben heel blij dat we de finish hebben gehaald.”
Steeds weer terugkerende problemen met de versnellingsbak van de SEAT Leon TCR zorgden ervoor dat het team Red Camel-Jordans.nl (#303, Ivo Breukers / Rik Breukers), dat aanvankelijk in de TCR-klasse leidde, uiteindelijk genoegen moest nemen met de vijfde plaats in de klasse, net achter de Holmgaard Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#102, Magnus Holmgaard / Jonas Holmgaard / Roy Edland / Jens Mølgaard).

De Hofor Racing powered bei Bonk Motorsport-BMW M235i Racing Cup (#131, Martin Kroll / Michael Schrey / Michael Fischer / Bernd Küpper / Gustav Engljaehringer) behaalde bij de Hankook 12H IMOLA de derde opeenvolgende CUP1-klassezege van het seizoen, net voor de zusterauto met het startnummer 127 (Martin Kroll / Jurgen Meyer / Axel Burghardt) en de Sorg Rennsport-BMW M235i Racing Cup (#151, Dan Rogers / Gama Aguilar / Rob Cohen / Seth Thomas). Met dit resultaat klimt de BMW met het startnummer 131 naar de eerste plaats in de tussenstand van het Europees Kampioenschap 2018 in de TCE-divisie, twee punten voor TCR-klassewinnaar LMS Racing by Bas Koeten Racing.
Het Europees Kampioenschap in de 24H SERIES powered by Hankook wordt over iets meer dan een maand voortgezet met de Hankook 24H PORTIMAO (6-8 juli), waarbij de teams uit de GT-, TCE- en PROTO-divisie gezamenlijk op het Portugese circuit in actie komen. Na de zomerpauze komen de teams en rijders uit de GT- en TCE-divisie dan aan de start tijdens de achtste editie van de Hankook 24 BARCELONA. Nadere informatie over de kalender van dit jaar is te vinden op www.24hseries.com.
Persbericht 24H Series pb Hankook
Tweet