van der Horst

12H Monza: Herberth Motorsport wint knotsgekke race

Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport heeft na een waanzinnige finale bij de Hankook 12H MONZA de eerste drie plaatsen in het algemeen klassement behaald. Voor promotor en organisator CREVENTIC was dit het eerste evenement op het Autodromo Nazionale di Monza.
Op zaterdagmiddag moest de langste race ooit in de ‘temple of speed’ kortstondig met de rode vlag worden onderbroken, omdat de omstandigheden na een enorme hoosbui te verraderlijk waren. Daarmee was het echter nog niet gedaan met het drama. Met nog tien minuten te gaan kwam de 91 Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R (Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer) als leider in de wedstrijd in de Variante del Rettifilo op de baan tot stilstand. Kort tevoren had het team de zusterauto ingehaald in de strijd om de koppositie.

Daarmee kwam de leiding in handen van de #92 Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R (Jürgen Häring / Taki Konstantinou / Alfred Renauer), maar ook voor dit trio was het geen gelopen koers, want de derde Herberth-Porsche met het startnummer 93 (Steffen Görig / Stefan Aust / Klaus Bachler) reed zeer aanvallend. Klaus Bachler liep per ronde tien seconden in en reed en passant in de slotfase de twee snelste rondetijden van de wedstrijd. Na een uiterst spannende ontknoping bedroeg het verschil tussen de beide Herberth-Porsches aan de finish minder dan een halve minuut, en dat na twaalf uur racen!

MP Racing - Mercedes-Benz AMG GT3 Evo
MP Racing - Mercedes-Benz AMG GT3 Evo
Uiteindelijk stuurde Jürgen Häring na 285 ronden op het 5,793 kilometer lange Autodromo Nazionale di Monza de nummer 92-Porsche als winnaar over de eindstreep en zorgde zo voor de tweede opeenvolgende zege voor de #92 Herberth Motorsport-Porsche na het recente succes in de Hankook 24H PORTIMAO. Herberth Motorsport heeft in de tussenstand van het algemeen GT-teamkampioenschaop in de 24H SERIES Europe nu een voorsprong van zeven punten op de naaste rivaal Speed Lover. 

Ondanks de onvoorstelbare pech had de Porsche met het nummer 91 nog voldoende afstand afgelegd om als derde geklasseerd te worden. Daarmee was in Monza het volledige podium voor Herberth Motorsport.

De MP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#58, Thomas Gostner / David Gostner / Manuela Gostner / Corinna Gostner / Giorgio Sernagiotto) sloot een succesvol debuut in de 24H SERIES af met de vierde plaats algemeen. De Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Elmar Grimm / Max Edelhoff) eindigde met twee ronden achterstand als vijfde. Het team had ervoor gekozen, een straf van tien ronden te accepteren, om zo op vrijdagavond in het parc fermé electronicaproblemen aan de Audi te kunen verhelpen.

ARC Bratislava - Lamborghini Huracan Super Trofeo
ARC Bratislava - Lamborghini Huracan Super Trofeo
De Reiter Engineering-KTM GTX Concept (#746, Stefan Rosina / Laura Kraihamer / Eike Angermayr), die bij de nachtelijke onderbreking de algehele leiding in de Hankook 12H MONZA in handen had,  verloor een vrijwel zekere klassezege in de GTX-categorie, nadat het Duitse team vanwege problemen met de accu bijna een uur in de pits verspeelde. Daardoor ging de klassezege naar de ARC Bratislava Lamborghini Huracán Super Trofeo (#707, Miro Konopka / Mato Konopka / Mato Homola), die zelf in de beginfase ook met accuproblemen te kampen had, maar toch nog als zesde algemeen eindigde.

Dankzij een sterke inhaaljacht werd de Reiter Engineering-KTM toch nog derde in de klasse, slechts drie ronden achter de JR Motorsport-BMW M3 F80 (#703, Ted van Vliet / Ruud Olij).

Speedlover - Porsche 991 Cup
Speedlover - Porsche 991 Cup
De Speed Lover-Porsche 991-II Cup (#978, Dominique Bastien / Gavin Pickering) behaalde een dominate zege in de 991-klasse, gevolgd door de zusterauto met het startnummer 979 (Olivier Dons / Eric Mouez / Rolf Lietart). Het Belgische team legde een dusdanig hoog tempo aan de dag dat de Porsche met het nummer 978 als zevende algemeen eindigde. 

De enige GT4-auto in de race, de MDM Motorsport-BMW M4 GT4 (#450, Tom Coronel / Tim Coronel / Jan Jaap van Roon), behaalde ondanks een lekke linker voorband in het laatste uur van de race zijn eerste klassezege van het seizoen.

De Equipe Verschuur Renault RS01 (#9, Harrie Kolen / Erik van Loon / Mike Verschuur) voerde gedurende de eerste 16 ronden van de Hankook 12H MONZA comfortabel het veld aan, maar een motordefect stond een voortzetting van de race in de weg. Een andere kanshebber op een podiumplaats, de Wochenspiegel Team Monschau Ferrari 488 GT3 (#22, Georg Weiss / Leonard Weiss / Jochen Krumbach / Hendrik Still), behoorde eveneens tot de uitvallers vanwege aanzienlijke schade als gevolg van drie klapbanden onafhankelijk van elkaar.

Red Camel-Jordans.nl maakt vier ronden achterstand goed en wint TCE-divisie op Monza


De Red Camel-Jordans.nl-CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Luc Breukers) won verrassend de TCE-divisie bij de Hankook 12H MONZA. Lange tijd leek de Brutal Fish by KCMG Honda Civic FK7 TCR (#122, Martin Ryba / Daniel Lloyd / Josep Oriola Vila) op weg naar de zege, totdat in het laatste halfuur een technisch probleem optrad.

Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
Op vrijdagmiddag had Brutal Fish by KCMG Honda de nodige posities verloren, maar het team werkte zich systematisch terug op naar de leiding in de TCE-divisie en had een voorsprong van zo’n twee minuten op de naaste rivalen toen de Honda in het laatste halfuur bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht op de baan tot stilstand kwam. De auto werd teruggebracht naar de pits, waar een snelle ‘reset’ werd uitgevoerd, zodat Josep ‘Pepe’ Oriola Vila alsnog de race kon vervolgen. Hij stelde de derde plaats veilig en bezorgde het team uit Hongkong daarmee de eerste podiumplaats in de 24H SERIES.

Er was nog meer drama toen de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Miklas Born / Constantin Kletzer / Yannick Mettler), op de tweede plaats rijdend, bij de Variante del Rettifilo, kort van de baan raakte, waarbij de linker voorkant van de auto beschadigd werd. Dat maakte, met nog 20 minuten te gaan, een extra pitstop noodzakelijk. Het Zwitserse team had voldoende marge om de tweede plaats in de klasse en daarmee de derde TCR-podiumplaats op rij dit seizoen te behouden.

Dat alles leidde ertoe, dat de Red Camel-Jordans.nl CUPRA, die vroeg in de race vier ronden had verloren vanwege een gebroken ophanging, een geslaagde inhaalrace afsloot met de eerste TCE-divisiezege van het seizoen. Ivo Breukers reed de CUPRA na 261 ronden op het 5,793 kilometer lange Autodromo Nazionale di Monza als winnaar over de eindstreep. Dankzij dit resultaat klimt Red Camel-Jordans.nl op naar de tweede plaats in het TCE-teamklassement van de 24H SERIES Europe, slechts twaalf punten achter de titelverdedidgers in het algehele TCE-teamkampioenschap, Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing.

De drie best geklasseerde TCE-teams eindigden bij de Hankook 12H MONZA respectievelijk op de plaatsen acht, negen en tien van het algemeen klassement, een uitstekende prestatie.

De NKPP Racing by Bas Koeten Racing CUPRA TCR (#175, Harry Hilders / Gijs Bessem), die bij de nachtelijke onderbreking de leiding in de TCE-divisie in handen had, eindigde na een sterke race als vierde in de TCR-klasse, net voor de TOPCAR Sport-CUPRA TCR (#131, Fabian Danz / Karen Gaillard / Loris Prattes). De tweede Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#1, Sandro Pelatti / Alberto Vescov / Roberto Ferri / Yannick Mettler) werd als zesde geklasseerd. 

Autorama Motorsport - SEAT Leon Cup Racer V1
Autorama Motorsport - SEAT Leon Cup Racer V1
Nadat aan het begin van de dag bijna een halfuur verloren ging, kwam de Autorama Motorsport-SEAT Leon Cup Racer V1 (#211, Luigi Stanco / Armando Stanco / Dario Stanco) toch weer goed terug met de overwinning in de TCX-klasse, gevolgd door de WEC Motorsport BMW E46 M3 (#339, David Cox / Jason Cox / George Haynes). Diverse elektrische- en schakelproblemen beroofden de aanvankelijke leider in de TCE-divisie, Nordschleife Racing (#226, Daniel Waszczinski / Régis Rego de Sebes / Johan Boris Scheier), van de kansen op een betere klassering. Niettemin had de Ligier JS2 R genoeg ronden afgelegd om nog derde in de TCX-klasse te worden.

De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Vincent Radermecker / Mathieu Detry) behoorde vrijwel de hele race tot de kanshebbers voor een podiumplaats, maar een oververhitte motor betekende uiteindelijk het voortijdige einde van de race.

Het volgende evenemet van de 24H SERIES powered by Hankook is de E-SPORTS 12H BARCELONA op 22 augustus. Twee weken later, van 4 tot en met 6 september, volgt dan de fysieke Hankook 24H BARCELONA op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Nadere informatie is te vinden via: www.24hseries.com.

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 11 juli 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons