van der Horst

12H Mugello: Winst voor Herberth Motorsport-Porsche

Team Herberth Motorsport - Porsche 997 GT3 R
Team Herberth Motorsport - Porsche 997 GT3 R
De Porsche 997 GT3 R met het startnummer 7 van het team Herberth Motorsport heeft de Hankook 12H ITALY-MUGELLO gewonnen, nadat de auto het grootste deel van de resterende acht uren van de race, die op zaterdag verreden werden, domineerde. De Duitse rijders Robert Renaur, Alfred Renauer en Ralf Bohn en de Zwitser Daniel Allemann completeerden 342 ronden op het 5,2 kilometer lange circuit in Toscane.
Ze wonnen met een voorsprong van twee minuten op de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Ram Racing met de rijders Tom Onslow-Cole, Adam Christodoulou en Paul White (startnr. 30). De Mercedes-Benz verspeelde de leiding toen de auto in de pits stond gedurende een code-60-neutralisatie na ongeveer drie uur in het tweede deel van de race. Ondanks een sterk optreden slaagden de rijders van Ram Racing er niet in, het opgelopen tijdverlies goed te maken.

De derde plaats algemeen en de derde plaats in de klasse A6-Pro ging naar de Hofor Racing-Mercedes.Benz met Michael Kroll, Chantal Kroll, Roland Eggimann, Kenneth Heyer en Christiaan Frankenhout (startnr. 9). De Porsche-klasse leverde een overwinning op voor het team Ruffier Racing met Paul Lafargue, Gabriel Abergel en Patrice Lafargue (startnr. 7). Zij zegevierden in een spannend duel met de nummer 63-Porsche 997 Cup S van Porsche L’Orient Racing. De Classica Motors-Porsche 991 Cup met het startnummer 56 werd derde in de klasse.

De Hofor Racing-Mercedes-Benz met startnummer 10 was een verrassende winnaar in de klasse A6-Am, nadat de Car Collection Motorsport-Mercedes-Benz (startnr. 5) laat in de race te maken kreeg met een defecte wielophanging. De Hofor-Mercedes-Benz had dezelfde rijdersbezetting als de nummer 9-Mercedes van het team, die als derde overall eindigde. Dit resultaat betekent dat team en rijders van Hofor Racing belangrijke stappen hebben gezet op weg naar de koppositie in de diverse kampioenschapsstanden. Zo leidt Chantal Kroll nu in de Ladies’ Cup.

NKPP Racing eindigde bovenaan in de klasse A3T. De SEAT Leon Cup Racer met het startnummer 98 werd bestuurd door Harry Hilders en Roger Grouwels, waarmee het team aantoonde dat je ook met slechts twee rijders de klasse kunt winnen. De drie Libanese broers Razi, Nabil en Sami Moutran en de Brit Phil Quaife eindigden als tweede met de Duel Racing-SEAT Leon Supercopa LR met het startnummer 95. Een andere SEAT Leon Cup Racer, de auto met het startnummer 100 van PCR Sport, eindigde als derde in de klasse. Het Spaanse team had eerder zijn tweede auto verloren door een crash gedurende een test voor de race.

De MARC Cars Australia-Focus met het nummer 91 reed naar de overwinning in de klasse SP2, ondanks problemen met het kunststof koetswerk en de wielen. Keith Kassulke, Jake Camilleri, Peter Leemhuis en Ryan McLeod streden lange tijd met hun teamgenoten in de Focus met het startnummer 92, maar deze auto had nog meer problemen en viel terug naar de derde plaats achter de Car Collection Motorsport-Porsche 997 Cup (startnr. 46). De LMS Engineering-Audi TT RS2 (startnr. 96) was sterk in de klasse, maar viel uit nadat in de slotfase de versnellingsbak defect raakte.

Adrian Barwick, Bradley Ellis en Flick Haigh wonnen met de Optimum Motorsport-Ginetta G55 onder startnummer 163 de klasse SP3. Een andere Ginetta, de Nova Race-G50 met startnummer 206, eindigde als tweede. Dit betekende een sterke comeback voor het merk, nadat in de beginfase van de race diverse Ginetta’s met problemen te kampen hadden. De derde plaats in de klasse ging naar de Aston Martin van Speedworks Motorsport (startnr. 170). Lange tijd voerde de Cor Euser Racing-Lotus Evora met het nummer 160 de klasse aan, maar in de tweede helft van de wedstrijd kwam de auto op het circuit tot stilstand.

De K-Rejser Racing-Peugeot RCZ met het startnummer 115 eindigde bovenaan in de klasse A2. Met de rijders Adriano Stanco, Luigi Stanco en Stefan Tanner reed het team de meeste tijd aan de leiding, voor de KPM Racing-Volkswagen Golf (startnr. 138). Omdat het hierbij om een auto met dieselmotor ging, behaalde de Golf het maximaal aantal punten in de dieselklasse D1 als subdivisie van de klasse A2. Het Team Sally Racing maakte met de Renault Clio een tijdverlies van eerder in de race goed en eindigde als derde in de klasse A2.

De CUP1-klasse voor identieke BMW M235i Racing-auto’s leverde een overwinning op voor het team Bonk Motorsport met Liesette Braams, Michael Schrey, Michael Bonk en Emin Akata in de auto met het nummer 73. Het rivaliserende team Sorg Rennsport eindigde met de BMW onder nummer 71 als tweede, voor het team Pricon Racing met startnummer 68.

Liesette Braams toonde een sterk optreden in de BMW met nummer 73, waarmee drie vrouwelijke coureurs in totaal vier podiumplaatsen behaalden. De andere twee waren Flick Haigh, die de klasse SP3 won, en Chantal Kroll, die als derde algemeen en in A6-Pro en als winnares in A6-Am zelfs twee podiumplaatsen scoorde.

Duller Motorsport won de klasse A5 met de BMW E46 M3 Coupé met startnummer 31, gereden door Herwig Duller, Markus Weege en Michael Fischer. De Hofor-Kuepperracing-BMW met startnummer 75 eindigde als tweede en RTR pojects met startnummer 80 als derde.

In totaal waren er zes ‘code 60’-neutralisaties, waarvan twee als gevolg van beschadigingen aan het wegdek. Het eind van de race viel nagenoeg samen met de zonsondergang, maar laaghangende bewolking nam het zicht op de prachtige heuvels rondom het circuit. De volgende wedstrijd van de 24H SERIES powered by Hankook vindt in Nederland plaats: op 29 en 30 mei staat op Circuit Park Zandvoort de Hankook 12H ZANDVOORT op het programma. Meer informatie over de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via: www.24hseries.com.

Creventic Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 14 maart 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons