van der Horst

12H Mugello: Herberth Motorsport leidt na vier uur wedstrijd

Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Na een spannend slot van de eerste vier ur in de race bij de Hankook 12H MUGELLO 2021 start Herberth Motorsport bij de hervatting van de wedstrijd op zaterdag vanaf de pole-position.
  • LTF
Start 12H Mugello 2021
Start 12H Mugello 2021
De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer), een van de twee meervoudig winnaars van de Hankook 12H MUGELLO die ook dit weekeinde in Toscane in actie komen, profiteerde van een perfecte strategie bij meerdere code-60’s in de slotfase en werkte zich op van de zesde plaats op de startopstelling naar de leiding van het GT-veld. Aan het einde van de eerste vier uren van de race moest Herberth-rijder Robert Renauer zijn tempo echter met meer dan twee seconden per ronde verlagen, om te voorkomen dat de zusterauto met het startnummer 92 een ronde achterstand zou oplopen. Tegelijkertijd moest hij op de baan de Haegeli by T2 Racing-Porsche, de voornaamste tegenstander van de zusterauto, achter zich houden.
 
Renauer reed uiteindelijk na 109 ruonden op het 5,245 kilometer lange  Autodromo Internazionale del Mugello als eerste over de streep en kon nog net voorkomen dat de Haegeli by T2 Racing-Porsche hem in de sprint naar de finish passeerde.
 
Dankzij Renauers inspanningen start de tweede Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#92, Jürgen Häring / ''Bobby Gonzales'' / Stefan Aust / Marco Seefried) morgen vanaf de vierde plaats met een ronde voorsprong op de als vijfde geklasseerde Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng).
 
“Dat was niet eenvoudig”,verklaarde Renauer tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Soms is het moeilijker om op de baan langzaam te rijden dan snel te zijn. Maar dat was allemaal onderdeel van ons plan en hielp onze teamgenoten ook aanzienlijk. We hebben nu de leiding in handen en de nummer 92 zit er ook nog steeds goed bij. We hebben nog flink wat brandstof aan boord en onze banden zijn nog heel goed. Dit was een perfecte dag voor ons.”
 
In net zo’n spannende beslissing behaalde de DINAMIC MOTORSPORT-Porsche 991 GT3 R (#7, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Ivan Jacoma) in de laatste ronde nog de tweede plaats voor de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Josef Kral / Miroslav Výboh / Matúš Výboh).
 
Scuderia Praha, ook een tweevoudig winnaar van de Hankook 12H MUGELLO, heeft tot dusver meer ronden aan de leiding van de GT-divisie gereden dan elk van de andere teams.
 
De Equipe Verschuur-Renault RS01 (#9, Harrie Kolen / Erik van Loon / Mike Verschuur), de Hella Pagid - racing one Ferrari 488 GT3 (#30, Axel Sartingen / Daniel Schwerfeld / Francesco Lopez / Daniele Di Amato) en de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) reden in die volgorde op de plaatsen zes, zeven en acht over de finish. Equipe Verschuur, dat eerder op vrijdag in de slotfase van de kwalificatie de pole-position behaald had, voerde in de beginfase een tijdlang het veld aan, maar viel na de pitstops terug tot in het middenveld.
 
De drie genoemde teams starten voor de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis).
 
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
De Reiter Engineering KTM X-BOW GTX (#724, Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Horst Felbermayr Jr. / Mads Siljehaug) completeert de top tien in het algemeen klassement en leidt ook in de fel bevochten GTX-klasse. Problemen bij de teams die in de beginfase de leiding in handen haddenm betekenen dat de Siauliai - RD Signs racing team-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#720, Audrius Butkevicius / Egidijus Gutaravicius / Ramunas Capkauskas / Paulius Paskevicius) nu op de tweede plaats in de klasse rijdt,  gevolgd door de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Pierre Fontaine / Nicolas Nobs).
 
De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Ray Calvin / Gabriele Rindone / Matthias Hoffsümmer) leek in de beginfase goede papieren voor succes in de klasse in handen te hebben, maar raakte kort na halverwege op hoge snelheid in de bandenstapels langs het rechte stuk van start en finish. Gelukkig kon Gabriele Rindone zelfstandig uit de flink beschadigde Lamborghini stappen.
 
Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 911 Cup
Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 911 Cup
Ondanks een minuut tijdverlies in het gras na een spin voert de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911-II Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) nog steeds met een comfortabele voorsprong de 991-klasse aan, gevolgd door JUTA Racing (#910, Julius Adomavičius / Andrius Gelžinis / Jonas Gelžinis) en GDL Racing (#967, Mario Cordoni / Axel Blom / Andres Bruno Josephsohn / Andres Michel Josephsohn). De zusterauto van het laatstgenoemde team (#969, Roberto Rayneri / Gianluca De Lorenzi / Maurizio Fratti / Giacomo Giubergia), die vanaf de pole-position gestart was, is na twee excursies in de grindbak teruggevallen naar de zevende plaats in de klasse.
 
Centri Porsche Ticino - Porsche 718 Cayman GT4
Centri Porsche Ticino - Porsche 718 Cayman GT4
Vanwege problemen voor de ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller) voert de Centri Porsche Ticino-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#412, Christian de Kant / Thomas Herbst / Antonio Spavone / Valerio Presezz / Alessandro Fogliani) de GT4-klasse aan. Het Canadese team had in de beginfase met vermoedelijke ophangingsproblemen te maken en veroorzaakte de vijfde code-60 van de dag, toen de auto in bocht 2 tot stilstand kwam.
 
De Team Zakspeed-Mercedes-AMG GT3 (#13, Sergey Stolyarov / Evgeny Kireev / Victor Shaytar) had opnieuw pech. Licht contact met de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#34, Johannes Dr. Kirchhof / Gustav Edelhof / Elmar Grimm) leidde tot flinke schade aan de rechter voorwielophanging van de Mercedes, zodat Zakspeed meer dan tweeënhalf uur in de pits verloor.

NKPP Racing by Bas Koeten Racing nipt aan de leiding in TCE

NKPP Racing by Bas Koeten Racing - CUPRA TCR
NKPP Racing by Bas Koeten Racing - CUPRA TCR
De NKPP Racing by Bas Koeten Racing-CUPRA TCR (#175, Harry Hilders / Gijs Bessem) heeft 102 ronden op het 5,245 Kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello afgelegd en kwam met minder dan 25 seconden voorsprong op de AC Motorsport Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry) aan de finish. De beide teams delen morgen bij de herstart de eerste startrij van de TCE-divisie en hebben beide ook hetzelfde aantal ronden afgelegd.
 
Na tijdverlies in de pits is de Red Camel-Jordans.nl-CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers), die halverwege bijna een ronde voorsprong had, nu teruggevallen naar de derde plaats, maar heeft nog we een ronde voorsprong op de RC2 Junior Team by Cabra Racing-CUPRA Leon Competición TCR (#108, Rubén Fernández / Victor Fernández / Felipe Fernández). De deelname van het laatstgenoemde team betekent ook het debuut van de nieuwe CUPRA Leon Competición TCR in de serie.
 
De Speed Lover-Porsche 718 Cayman GT4 CS (#206, Kurt Hensen / Philippe Wils) completeert de top vijf in de TCE-divisie en heeft drie ronden voorsprong op de naaste cocurrent in de TCX-klasse, de  CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / James Kell). De Ginetta, momenteel zevende, startte vanwege problemen in de kwalificatie van achteraan het veld, maar had tussentijds zelfs de leiding in de divisie in handen, tot aan een spin in bocht 11.
 
De enig resterende Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#1, Marcus Menden / Walter Reho / Emil Heyerdahl) staat momenteel op de zesde plaats in de TCE-divisie. De zusterauto met het nummer 112 had in de vrije training een zware crash en kon niet op tijd worden gerepareerd voor de race.
 
De JUTA Racing junior-CUPRA TCR (#121, Audrius Navickas / Aurimas Jablonskis / Nerijus Baliunas / Algirdas Gelžinis / Ignas Gelžinis), der Elite Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#147, Simone Patrinicola / Pierluigi Alessandri / Gianvito Rossi) en de Lotus PB Racing-Lotus Elise Cup PB-R (#205, Denis Bonvini / Luca Flaccadori / Franco Nespoli / Maurizio Fortina / Alberto Grisi) completeren de top tien in de TCE-divisie.
 
Hoewel het team vanaf de pole-position startte, waren de eerste vier uur van de race voor JR Motorsport lastig.  De BMW E46 GTR (#202, Bas Schouten / Coos Schouten / Dirk Schouten) van het team streed mee voor de pole-position, tot er problemen waren met de ophanging. In de beginfase reed het trio alweer op de tweede plaats, maar toen zorgde de versnellingsbak voor problemen. De zusterauto, de  BMW M3 F80 (#203, Ted van Vliet / Ward Sluys / Sandra van der Sloot) voerde tijdens het eerste uur het TCE-veld aan, maar heeft nu meer dan een uur in de pits verspeeld. De beide BMW’s van het team bevinden zich aan de staart van het TCE-veld.
 
De laatste acht uur van de Hankook 12H MUGELLO starten morgen om 10.00 uur lokale tijd, de finish is om 18.00 Uhr. Live-streaming in HD-kwaliteitz is beschikbaar op de website en het Youtube-kanaal van de 24H SERIES. Regelmatige updates zijn er op Twitter (@24HSeries), Facebook (24H Series) und Instagram (24H Series).

24H Series
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op vrijdag 26 maart 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Mugello.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons