van der Horst

12H Mugello: Scuderia Praha overtuigend naar tweede overwinning

Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
De Bohemia Energy racing with Scuderia Praha Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) won op overtuigende wijze de Hankook 12H MUGELLO, de seizoensstart van het European Championship 2019. Matteo Malucelli reed na 330 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello de Ferrari als winnaar over de eindstreep en bezorgde Scuderia Praha daarmee de tweede overwinning op Mugello bij de vijfde editie van het evenement.
Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
Nadat de Scuderia Praha-Ferrari de eerste 85 ronden van de twaalf-uursrace zonder onderbreking het veld had aangevoerd, behield het team ook de leiding bij de rollende herstart van vanmorgen. Na 100 ronden verloor de Ferrari slechts voor korte tijd de koppositie aan de aanvallend rijdende Barwell Motorsport-Lamborghini. Een geslaagde pitstopstrategie in combinatie met problemen voor tal van concurrenten stelde het Ferrari-team daarna in staat om weer een voorsprong van drie ronden op te bouwen, die het to aan de finish wist vast te houden.

“Echt geweldig, want het is al onze tweede overwinning in Mugello”, zei ,” Jiří Písařík tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. “Aanvankelijk had ik geen idee hoe het zou lopen, maar dit was echt ongelooflijk. Matteo heeft het fantastisch gedaan, hij reed in totaal 4,5 uur en zijn snelheid was gewoon perfect.”

“Ja, perfect is het zeker”, stemde teamgenoot Josef Kral mee in. “Mugello is zo’n beetje ons thuiscircuit, zeker voor Matteo, want die woont slechts 45 minuten hiervandaan. En dan hier winnen met een Ferrari. Dat moeten we op passende wijze gaan vieren!” 

Ondanks tussentijds optredende problemen met de brandstoftoevoer sloot de Barwell Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#77, Adrian Amstutz / Patrick Kujala / Phil Keen) zijn eerste race van het seizoen keurig als tweede af, na 28 van de 330 ronden het veld te hebben aangevoerd. Ook het optreden van de Herbert Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer) was indrukwekkend. Bij de herstart op zaterdagochtend was het team nog zevende, maar werkte zich gaandeweg de race op en eindigde als derde.

Algemeen Podium Hankook 12H Mugello GT Series
Algemeen Podium Hankook 12H Mugello GT Series
De strijd om de zege in de klasse A6-Am tussen de Hofor-Racing-Mercedes-AMG GT3 (#10, Michael Kroll / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout) en de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Max Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler) werd pas in de slotfase beslist. De Audi leidde nog tot ver in het laatste uur, maar Ingo Vogler moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Christiaan Frankenhout, die met een sensationele inhaalmanoeuvre een kwartier voor het einde de leiding in de klasse overnam.

De beide A6-Am-teams eindigden respectievelijk als vierde en vijfde algemeen, waarmee er vijf verschillende merken, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Audi en Mercedes-AMG, in de top vijf geklasseerd werden.

De CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) werd zesde algemeen en completeerde daarmee het podium in de klasse A6-Am.

Na een spannende strijd, die de hele race aanhield, ging de overwinning in de 991-klasse uiteindelijk naar de Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#912, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Pascal Gibon / Jean-Philippe Belloc). De European Championship-titelverdedigers in de 991-klasse eindigden net voor Raceunion (#987, Alex Autumn / Felipe Fernández Laser / Andreas Gülden). De tweede auto van Porsche Lorient Racing (#911, Jean-François Demorge / Gilles Blasco / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel) eindigde eveneens op het podium en werd als derde geklasseerd.

De RTR Projects KTM X-BOW (#224, Sergej Pavlovec / Tomas Miniberger / Karel Bednar / Erik Janis) won de SP2-klasse, net voor de beide auto’s van het team JR Motorsport, dat daarmee een dubbel podiumsucces kon vieren. De BMW M3 F80 (#202, Ted van Vliet / Ruud Olij) werd tweede in de klasse, de BMW M4 Silhouette (#203, Ward Sluys / Michael Verhagen / Max Weering) eindigde als derde.

De regerend kampioenen in de 24H TCE SERIES, Hofor Racing by Bonk Motorsport, kenden een uitstekende start van hun titelverdediging met de BMW M4 GT4 (#50, Martin Kroll / Michael Schrey / Michael Fischer / Gustav Engljaehringer / Thomas Jäger) met winst in de GT4-klasse. Een zware aanrijding voor de MRS GT-Racing-BMW M4 GT4 (#426, Franjo Kovac / Thomas Tekaat / Tomas Pekar), waarbij ook de Reiter Engineering-KTM X-BOW betrokken was, betekende dat de tweede plaats in de klasse uiteindelijk naar PROSport Performance (#1, Rodrigue Gillion / Nico Verdonck / Akhil Rabindra) ging. Voor het kampioensteam in de 24H GT SERIES was het de eerste race met de gloednieuwe Aston Martin Vantage GT4. De #426 BMW bereikte weliswaar niet de finish, maar werd niettemin nog als derde geklasseerd.

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing wint TCE-divisie Hankook 12H MUGELLO

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTI TCR
Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTI TCR
Twee uit twee in de 24H TCE SERIES voor de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Fabian Danz / Jan Sorensen / Kristian Jepsen) met de overwinning in de Hankook 12H MUGELLO. Jan Sorensen reed de Volkswagen na 300 ronden op het 5,245 kilomter lange Autodromo Internazionale del Mugello als eerste over de eindstreep en bezorgde het team, dat vanaf de eerste rij was gestart, de overwinning in de race.


Voor het Zwitserse team betekent dit de tweede zege in de 24H SERIES na de zege bij de Hankook 24H DUBAI, de seizoensstart van het Championship of the Continents, twee maanden geleden.

“Het was een zware race, want de concurrentie zat constant dicht achter ons”, zei Jan Sorensen tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. “Gisteren reden we op de tweede plaats, maar vanmorgen vielen we terug en we dachten al dat daarmee alles verloren was. Gelukkig leek het wel alsof iedereen problemen met de banden had. Op een bepaald moment waren we weer vierde en later reden we zelfs aan de leiding, maar we hadden een paar echt snelle jongens achter ons. Daarom voelt het goed om nu hier te staan.”

Algemeen Podium Hankook 12H Mugello TCE Series
Algemeen Podium Hankook 12H Mugello TCE Series
De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stephane Perrin / Vincent Radermecker / James Kaye) behaalde de tweede plaats in de TCE-divisie, na eerder een tijdlang aan de leiding te hebben gereden. De achterstand op de winnende Volkswagen bedroeg uiteindelijk slechts 26 seconden. De Lestrup Racing Team-Volkswagen Golf GTI TCR (#110, Mats Olsson / Peter Fahlström / Stefan Nilsson / Emil Sällberg) behaalde in het onderlinge duel met de Volkswagen-merkgenoten van Holmgaard Motorsport (#102, Magnus Holmgaard / Jonas Holmgaard / Roy Edland / Benny Simonsen) uiteindelijk de laatste resterende podiumplaats in de TCE-divisie.

De MONLAU COMPETICION-CUPRA TCR (#109, Munkong Sathienthirakul / Anusorn Asiralertsiri / Chariya Nuya / Kantadhee Kusiri) leidde in de openingsfase van de wedstrijd, maar een gebroken aandrijfas en een zware aanrijding op de baan betekende uiteindelijk iets na halverwege het voortijdige einde van de race voor de pole-sitter in de TCE-divisie. De CUPRA TCR-zusterauto (#107, Stuart Hall / Christopher Kemp / David Tinn / Tom Black) kwam vanwege problemen niet verder dan de tiende plaats in de TCR-klasse.

Na een spannende race ging de winst in de klasse SP3 naar de Amag First Centri Porsche Ticino Porsche Cayman GT4 CS (#312, Valerio Presezzi / Matteo Arrigosi / Ivan Jacoma / Ivan Reggiani). Het succes was een welkome genoegdoening voor het team, dat bij het debuut in Dubai vanwege technische problemen niet eens in de race kon starten. De Munckhof Racing-BMW M4 (#310, Eric van den Munckhof / Marco Poland) kwam weliswaar op de baan tot stilstand, maar eindigde nog als tweede, gevolgd door de Vortex V8-Vortex Scirocco GC 10 (#301, Philippe Bonnel / Franck Lefèvre / Nicolas Nobs).

Verderop in het veld behaalde de Dan Agro Racing-Peugeot RCZ (#685, Nicolaj Kandborg / René Rasmussen / Steffan Jusjong) de overwinning in de klasse A3. Het Deense team was in een langdurige strijd met de Synchro Motorsport Honda FK8-Civic Type-R (#676, Alyn James / Daniel Wheeler) om de leiding verwikkeld, maar door een incident met de Car Collection-Audi was de handling van de Honda slechter. Daardoor eindigde het kampioensteam uit de 24H TCE SERIES 2017 achter de WEC Motorsport-BMW E46 M3 (#639, Dave Cox / Jason Cox / George Haynes / Guy Povey) als tweede in de klasse. 

Op 19 en 20 april wordt het European Championship 2019 voortgezet op het Circuit de Spa-Francorchamps. Daarna beleeft de 24H SERIES zijn langverwachte terugkeer naar Tsjechië met de Hankook 12H BRNO op 24-25 mei. 

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 30 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Mugello.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons