van der Horst

12H Mugello: Zege voor Herberth Motorsport na spannende wedstrijd

Herberth Motorsport - Porsche 991 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 991 GT3 R
Herberth Motorsport is na een foutloze prestatie in Toscane het eerste team dat erin is geslaagd, de Hankook 12H MUGELLO voor de derde keer te winnen.
De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer) startte het tweede deel van de 12-uursrace vanaf de pole-position. Weliswaar viel de Porsche op zaterdagmorgen na de eerste reeks pitstops terug naar de vierde plaats, maar het Beierse team profiteerde van een perfect omgezette strategie en won uiteindelijk met een voorsprong van drie ronden. Robert Renauer reed de auto na 355 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello als winnaar over de eindstreep.
 
Na de beide overwinningen in de jaren 2015 en 2020 is Herberth Motorsport met het succes van dit weekeinde het eerste GT-team dat de Hankook 12H MUGELLO meer dan twee keer gewonnen heeft.
 
GT Podium 12H Mugello 2021
GT Podium 12H Mugello 2021
“Onze voorsprong op de achtervolgers was groot genoeg, zodat we de Porsche zonder problemen naar de finish konden brengen. Het was gaaf om in de pitstraat een ‘burnout’ te maken”, zei Robert Renauer tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het was voor ons een geweldige race: perfecte pitstops, geen fouten, eersteklas teamwork. We wisten dat we zeker nog voor tien minuten extra brandstof aan boord hadden. Dank aan al onze jongens, een prachtig resultaat!”
 
In een uitermate spannende finale behaalde de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Josef Kral / Miroslav Výboh / Matúš Výboh) in het laatste halfuur de tweede plaats, nadat Matúš Výboh met een gedurfde actie Ivan Jacoma im DINAMIC MOTORSPORT-Porsche 991 GT3 R (#7, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Ivan Jacoma) aan de buitenkant van de eerste bocht had ingehaald. Uiteindelijk stelde Scuderia Praha, twee keer winnaar van de Hankook 12H MUGELLO, met een voorsprong van slechts tien seconden de eerste podiumplaats van het team in de 24H SERIES sinds 2019 veilig.
 
In een vergelijkbaar spannend duel streden Pierre Kaffer in de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) en Manuel Lauck in de Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng) in de slotfase om de vijfde plaats. De Porsche was uiteindelijk licht in het voordeel, maar het verschil op de finishlijn was minder dan vijf seconden. Iets eerder was al de tweede Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#92, Jürgen Häring / ''Bobby Gonzales'' / Stefan Aust / Marco Seefried) op de vierde plaats algemeen over de eindstreep gekomen.
 
Ondanks een aanrijding met de Vortex 1.0 uit de GTX-klasse in de beginfase sloot de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis) een sterk gereden race als zevende af, gevolgd door de  Hella Pagid - racing one Ferrari 488 GT3 (#30, Axel Sartingen / Daniel Schwerfeld / Francesco Lopez / Daniele Di Amato). De Equipe Verschuur-Renault RS01 (#9, Harrie Kolen / Erik van Loon / Mike Verschuur), die op vrijdag overtuigend de pole-position behaalde, werd uiteindelijk slechts negende, nadat het team tijd verloren had vanwege een defecte ABS-sensor en een excursie door de grindbak halverwege de race.
 
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
De Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX (#724, Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Horst Felbermayr Jr. / Mads Siljehaug) eindigde als tiende algemeen en won onbedreigd de GTX-klasse, waarin tal van teams problemen kenden. De Siauliai - RD Signs racing team-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#720, Audrius Butkevicius / Egidijus Gutaravicius / Ramunas Capkauskas / Paulius Paskevicius) verloor bijna een uur in de pits, nadat de auto op het rechte stuk van start en finish was stilgevallen, ironisch genoeg slechts een paar meter van de plek waar voor de  Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Ray Calvin / Gabriele Rindone / Matthias Hoffsümmer) gisteren de race in de bandenstapels geëindigd was. Bij Lotus PB Racing-Lotus Exige V6 Cup R (#726, Stefano D'Aste / Vito Utzieri / Daniel Grimaldi / Massimo Abbati) wilde het team nog de motor wisselen, maar besloot het uiteindelijk toch maar voor gezien te houden.
 
Daarop completeerde het team Vortex V8 ondanks problemen voor beide auto’s (#712, Philippe Bonnel / Pierre Fontaine / Nicolas Nobs und #701 Lionel Amrouche / Karen Gaillard / Boris Gimond) het podium in de GTX-klasse.
 
Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 911 Cup
Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 911 Cup
In de 991-klasse ging de zege naar de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911-II Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) na de hele middag met JUTA Racing (#910, Julius Adomavičius / Andrius Gelžinis / Jonas Gelžinis) gestreden te hebben. Willi Motorsport voerde lange tijd de klasse aan, maar vanwege een excursie door de grindbak kon de concurrentie weer aansluiten. Dankzij goed werk in de pits en constant snelle rondetijden had het Roemeense team aan de finish toch weer drie ronden voorsprong.
 
Een defect aan de stuurinrichting was de reden van het uitvallen voor Stadler Motorsport (#920, Paul Kasper / Ramon Werner / Marc Arn / Jan Klingelnberg), een vroegere winnaar van de Hankook 24H DUBAI, zodat  PROFILDOORS by Huber Racing (#924, Merabi Mekvabishvili / Nikolai Gadetskii / Andreas Corradina) na een foutloze prestatie de laatste podiumplaats in de klasse behaalde.
 
De Centri Porsche Ticino-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#412, Christian de Kant / Thomas Herbst / Antonio Spavone / Valerio Presezzi / Alessandro Fogliani) reed onbedreigd naar de overwinning in de GT4-klasse, nadat de ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller) problemen kende. Het Canadese Team verloor op vrijdag al tijd door een lekke band en moest in de nacht schade herstellen die was ontstaan door een afgebroken wiel. Ondanks deze problemen was de tweede plaats in de klasse genoeg voor  ST Racing, om met vijf punten voorsprong op Vortex V8 (#701) de leiding in de tussenstand van de GT-divisie over te nemen.
 
De Team Zakspeed-Mercedes-AMG GT3 (#13, Sergey Stolyarov / Evgeny Kireev / Victor Shaytar) en de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm) waren de meest prominente uitvallers in het GT3-veld. De beide auto’s waren op vrijdag al vroeg in de race met elkaar in botsing geraakt, waarop de Audi korte tijd later met schade aan de ophanging en het chassis uitviel. De Zakspeed-Mercedes reed op zaterdag nog 49 ronden, maar hield het toen ook voor gezien.

Red Camel-Jordans.nl behaalt fel bevochten TCE-zege

Red Camel-Jordans.nl - CUPRA TCR
Red Camel-Jordans.nl - CUPRA TCR
Red Camel-Jordans.nl, NKPP Racing by Bas Koeten Racing en AC Motorsport begonnen op zaterdagmorgen met een identiek aantal ronden aan het tweede deel van de 12-uursrace. Na de herstart kwam de Red Camel-Jordans.nl-CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers) gelijk sterk voor de dag en streed gedurende het eerste uur deur aan deur met de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry) en de NKPP Racing by Bas Koeten Racing-CUPRA TCR (#175, Harry Hilders / Gijs Bessem). Dankzij een perfecte pitstopstrategie tijdens meerdere code-60-fases bouwde het CUPRA-team uiteindelijk een voorsprong van twee ronden op en behaalde daarmee de eerste TCE-divisiezege in de 24 SERIES sinds de Hankook 12H MONZA van vorig jaar. Na 310 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello kwam Rik Breukers als winnaar over de eindstreep.
 
“We hadden geluk met de code-60’s”, zei Rik Breukers tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “In de eerste helft van de race had iedereen precies dezelfde strategie, waardoor de eerste drie auto’s constant binnen 20 seconden van elkaar zaten. Daarmee was de race echt spannend en uiteindelijk pakte onze strategie heel erg goed uit. We hadden een flinke voorsprong en hoefden de race alleen nog maar uit te rijden. In de TCR-klasse van de 24H SERIES is de competitie altijd heel sterk, dus daarom is het des te mooier, echt voor de overwinning te kunnen meestrijden. Een klein foutje en je bent meteen kansloos!”
 
Wat pech voor AC Motorsport bij een code 60 betekende dat NKPP Racing uiteindelijk bij de laatste pitstops van de TCR-klasse de tweede plaats kon overnemen. Aan de finish bedroeg het verschil tussen de beide teams slechts 17 seconden. De Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#1, Marcus Menden / Walter Reho / Emil Heyerdahl / Constantin Kletzer) leek na een lastig weekeinde op weg naar de vierde plaats, totdat in het laatste kwartier een veerpoot van de Volkswagen brak. Daardoor kreeg de RC2 Junior Team by Cabra Racing-CUPRA Leon Competición TCR (#108, Rubén Fernández / Victor Fernández / Felipe Fernández) de vierde plaats in de schoot geworpen, een prima resultaat bij de eerste deelname van de auto aan de serie.
 
991-titelverdediger Speed Lover (#206, Kurt Hensen / Philippe Wils) behaalde een verdiende overwinning bij de eerste deelname met de Porsche 718 Cayman GT4 CS in de TCX-klasse. Het Belgische team beëindigde een foutloze race op de zesde plaats algemeen in de TCE-divisie, voor de JUTA Racing junior-CUPRA TCR (#121, Audrius Navickas / Aurimas Jablonskis / Nerijus Baliunas / Algirdas Gelžinis / Ignas Gelžinis).
 
Ondanks meerdere problemen in de loop van het weekeinde werd de CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / James Kell) verdiend tweede in de klasse, voor de JR Motorsport-BMW E46 GTR (#202, Bas Schouten / Coos Schouten / Dirk Schouten), die in de beginfase veel problemen met de ophanging had.
 
In combinatie met de tweede plaats in de klasse bij de Hankook 24H DUBAI in januari leidt CWS Engineering nu in de tussenstand van de TCE-divisie, maar de voorsprong op AC Motorsport (#188) bedraagt slechts één punt.
 
De zusterauto van JR Motorsport, de BMW M3 F80 (#203, Ted van Vliet / Ward Sluys / Sandra van der Sloot) viel op dramatische wijze uit, nadat de motorkap op weg naar de eerste bocht in tweeën brak. De Lotus PB Racing-Lotus Elise Cup PB-R (#205, Denis Bonvini / Luca Flaccadori / Franco Nespoli / Maurizio Fortina / Alberto Grisi) viel slechts een paar ronden later uit, vermoedelijk vanwege motor- en elektronicaproblemen.
 
Na een lastige race inclusief een aanrijding met de Equipe Verschuur-Renault completeerde de Elite Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#147, Simone Patrinicola / Pierluigi Alessandri / Gianvito Rossi) de top tien in de TCE-divisie bij de eerste deelname van het Italiaanse team aan de serie.
 
De volgende lange-afstandsrace van de  24H SERIES powered by Hankook is op 23 en 24 april, de Hankook 12H CIRCUIT PAUL RICARD.

24H Series
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 27 maart 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons