van der Horst

12H Paul Ricard: Herberth Motorsport behaalt derde zege

Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport wint na een duel met de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari de Hankook 12H CIRCUIT PAUL RICARD.
  • Dreamdrive
De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer) startte naast de pole-sitter, de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Josef Král / Miroslav Výboh / Matúš Výboh) vanaf de eerste startrij. Hoewel het team na de eerste pitstops naar de vierde plaats teruggevallen was, profiteerde het korte tijd later van de Code-60-fases en veroverde de leiding in de GT-divisie. Vervolgens wisselden de Porsche en de Ferrari elkaar een aantal malen aan de leiding af, totdat  Herberth Motorsport halverwege de race met een aantal snelle stints wat kon uitlopen.
 
Na 315 ronden op het 5,842 kilometer lange Circuit Paul Ricard kwam Ralf Bohn als winnaar over de eindstreep en stelde daarmee het succes voor Herberth Motorsport veilig. Voor het Beierse team was het de derde overwinning in een race van de 24H SERIES op Circuit Paul Ricard.
 
“Ik ben niet de winnaar, het is het hele team, en ik wil alle betrokkenen danken”, zei Ralf Bohn tegen Lukas Gajewski van radiolemans.com. “Ze leveren altijd uitstekend werk voor ons en ik dank iedereen voor deze overwinning. Een geweldig succes!”
 
Op weg naar de tweede plaats voor MiddleCap racing with Scuderia Praha reed Josef Král op zijn voorlaatste ronde in  2:03,848 minuten de snelste rondetijd van de race. Achter de eerste twee auto’s behaalde de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) de laatste podiumplaats in de GT-divisie bij wat voor het team pas het tweede optreden in de 24H SERIES was.
 
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
Met een sensationele prestatie behaalde de Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX (#724, Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Horst Felbermayr Jr. / Mads Siljehaug) onbedreigd de GTX-klassezege en kwam direct achter de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 (#88, Milan Dontje / Pierre-Yves Paque / Tim Müller / Robin Rogalski) op de vijfde plaats algemeen over de eindstreep.
 
De SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#20, Valentin Pierburg / Christian Hook / Steffen Görig) eindigde op de zesde plaats, ondanks een aanrijding in de beginfase, die tot schade aan de diffusor rechts voor aan de Mercedes leidde. Uiteindelijk werd dit onderdeel compleet vervangen, wat het Duitse team de kansen op een podiumplaats kostte.
 
Porsche Lorient Racing - Porsche 911-II Cup
Porsche Lorient Racing - Porsche 911-II Cup
De Porsche Lorient Racing-Porsche 911-II Cup (#911, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel) maakte een indrukkwekkende comeback in de 24H SERIES met de zevende plaats algemeen in de GT-divisie en de overwinning in de 991-klasse, hoewel de auto bij het opkomen van het rechte stuk van Mistral geraakt werd door de Cabra Racing-CUPRA. Een gebroken ophanging na twee uur betekende voor de naaste concurrent van het team, de DUWO Racing-Porsche 991-II Cup (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov), twee uur tijdverlies, maar het Luxemburgse team eindigde toch nog als tweede in de klasse en als 14e algemeen. Bij de tweede Speed Lover-auto (#978, Olivier Dons / Dominique Bastien / Eric Mouez) was er een probleem met de versnellingsbak, wat meer dan twee uur in de pits kostte, maar het team behaalde alsnog de laatste podiumplaats in de 991-klasse.
 
De andere Speed Lover-Porsche (#979, Jean-Pierre Verhoeven / Jaxon Verhoeven / Gilles Smits) kwam bij de eerste lange-afstandsrace voor de nieuwe  Porsche 911 GT3 Cup van de 992-generatie op de indrukweende achtste plaats algemeen en als tweede in de GTX-klasse aan de finish, ondanks een lekke band. De Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Olivier Gomez / Bastien Gouret / Philippe Gruau) versloeg ondanks een uur tijdverlies vanwege schade door een ongeval in de beginfase in de strijd om de laatste podiumplaats in de GTX-klasse toch nog de zusterauto (#712, Philippe Bonnel / Pierre Fontaine / Nicolas Nobs).
 
De deelnemers in de GT4-klasse bleven niet gevrijwaard van pech. PROsport Racing (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Kurt Hensen) kon niet aan de kwalificatie deelnemen, omdat de Aston Martin Vantage AMR GT4 in de vrije training zwaar beschadigd geraakt was. Nadat het team voor de race de reserveauto had ingezet, kreeg de Duitse renstal later te maken met turboproblemen. Niettemin kon de race worden voortgezet en PROsport won zijn klasse. De ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller) viel iets voor halverwege uit als gevolg van een motordefect.
 
De Kessel Racing-Ferrari 488 GT3 (#8, L.M.D.V / Alessandro Cutrera / Marco Talarico / Marco Frezza / Nicola Cadei) en de tweede Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Stefan Aust / Marco Seefried) behoorden tot de belangrijkste uitvallers in de GT-divisie. Beide auto’s raakten in de eerste ronde van de race betrokken bij een aanrijding met de MP Racing Mercedes-AMG GT3 Evo (#58, Thomas Gostner / David Gostner / Corinna Gostner). De MP Racing-Mercedes kon de race voortzetten en kwam ondanks 30 minuten tijdverlies vanwege een tweede aanrijding later in de race nog als elfde algemeen aan de finish.
 
Bij de Kessel-Ferrari was de linker voorwielophanging zwaar beschadigd en het team viel uit nog voordat er een enkele ronde in de race gereden was. De Herberth-Porsche keerde na een reparatie van een uur in de race terug, maar werd later alsnog teruggetrokken.

Autorama Motorsport behaalt in spannend TCE-slot de eerste twee plaatsen

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTi TCR
Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTi TCR
Bij de start van de race passeerde de  AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / David Dermont) de vanaf de pole-position gestarte Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Fabian Danz / Marlon Menden / Rhys Lloyd / Yannick Mettler). Met nog slechts twee uur te gaan had de Audi twee ronden voorsprong op de rest van het TCE-veld. Problemen met het linker achterwiel van de Audi leidden voor AC Motorsport echter tot twee ongeplande pitstops. Het tijdverlies zorgde er uiteindelijk voor, dat het Belgische team achter de beide Autorama-Volkswagens op de derde plaats in de TCE-divisie geklasseerd werd.
 
Slotrijder Emil Heyerdahl reed de eerste Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#1, Constantin Kletzer / Emil Heyerdahl / Jérôme Ogay / Yannick Mettler) voor de zusterauto met het startnummer 112 over de eindstreep en haalde daarmee de eerste TCE-overwinning van het seizoen voor het team binnen. De totale afstand bedroeg 287 ronden op het 5,842 kilometer lange Circuit Paul Ricard.
 
“Ongelooflijk, ik kan het gewoon niet bevatten”, zei een dolblije Emil Heyerdahl tegen Lukas Gajewski van radiolemans.com. “Ik moet het team danken, want de auto was geweldig. Dit was echt teamwork. Ik ben super blij!”
 
Achter het teleurgestelde AC Motorsport-team kende de Tictap Totcar Sport-CUPRA TCR (#123, Jorge Belloc Diaz / Jorge Belloc Ruiz / Álvaro Rodríguez Sastre) afgezien van een remwissel in de slotfase een probleemloze race op weg naar de vierde plaats.
 
Nordschleife Racing - Ligier JS2 R
Nordschleife Racing - Ligier JS2 R
De Nordschleife Racing-Ligier JS2 R (#226, Guillaume Roman / Daniel Waszczinski / Thierry Chkondali) behaalde de vijfde plaats algemeen en de overwinning in de TCX-klasse na een turbulente wedstrijd voor de deelnemers in deze klasse. CWS Engineering (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / JM Littman) reed aan de leiding, totdat een gebroken wiel de Ginetta G55 na slechts zeven ronden tot stilstand bracht en tot een tijdverlies van ruim 40 minuten leidde. Daarna werd de Ligier van Nordschleife Racing twee uur later door de MP Racing-Mercedes in de rondte getikt. Door de daarbij opgelopen schade aan de versnellingsbak verloor het Franse team ruim een uur in de pits. Handlingproblemen voor CWS Engineering en een klapband, die het grootste deel van de linker koplamp van de Ginetta vernielde, zorgden ervoor, dat de Ligier toch weer de leiding kon overnemen en uiteindelijk de overwinning naar huis reed.

De RC2 Junior Team by Cabra Racing-CUPRA Leon Competición TCR (#108, Rubén Fernández / Victor Fernández / Felipe Fernández) kwam, voor het team teleurstellend, als zevende aan de finish. In de beginfase had het Spaanse team nog de tweede plaats in de TCE-divisie in handen, maar door een aanrijding met de Porsche Lorient Racing-911-II Cup brak de stuurinrichting, waarmee de kansen op een topresultaat teniet werden gedaan.
 
De Red Camel-Jordans.nl-CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers / Luc Breukers) had op Circuit Paul Ricard een weekeinde om snel te vergeten. De monteurs van het team hadden tot vier uur in de nacht gewerkt om de  motor en een gebroken wieldraagarm van de CUPRA TCR te wisselen, maar elektronicaproblemen en schade aan de stuurinrichting betekenden voor de  TCE-winnaar van de Hankook 12H MUGELLO het voortijdige einde.
 
De volgende lange-afstandsrace van de 24 SERIES powered by Hankook wordt op 22-23 mei in Duitsland verreden in de vorm van de Hankook 12H HOCKENHEIMRING. Nadere informatie over de kalender van de 24H SERIES 2021 en tussenstanden zijn te vinden op www.24hseries.com.

Creventic Media/Hankook 24H Series



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zondag 25 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Paul Ricard.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons