van der Horst

12H Paul Ricard: MiddleCap racing with Scuderia Praha in slotfase naar pole-position

MiddleCap racing with Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
MiddleCap racing with Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
MiddleCap racing with Scuderia Praha eindigde bovenaan na een spannende drievoudige strijd om de pole-position voor de Hankook 12H CIRCUIT PAUL RICARD.
  • Hamofa Performance
Het team Scuderia Praha, dat bij het vorige optreden van de 24H SERIES op Circuit Paul Ricard in 2017 vanaf de pole-position startte, opende op het 5,842 kilometer lange circuit met een tijd van 2:02,996 minuten door Josef Kral. Vervolgens reed Robert Renauer in de Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer) een halve seconde sneller. De Herberth-zusterauto (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Stefan Aust / Marco Seefried) reed korte tijd later naar de voorlopige tweede plaats, zodat het team tijdelijk de volledige eerste rij in handen had. Daarop echter reed Josef Kral op zijn laatste snelle ronde een tijd van 2:02,303 minuten en behaalde daarmee met een voorsprong van 0,132 seconden de GT Häring Pole Position voor de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Josef Kral / Miroslav Výboh / Matúš Výboh). Het verschil tussen de beide Herberth-Porsches daarachter bedroeg slechts 0,016 seconden.
 
“Ik had niet gedacht dat we nog zoveel sneller konden”, zei een dolblije Josef Kral tegen Lukas Gajewski van radiolemans.com. “Tijdens de eerste ronden dacht ik al: ‘Oké, we zitten al behoorlijk aan de limiet’, en de beide Herberth-Porsches waren erg snel. Maar toen besloot ik, nog een poging te wagen, omdat de omstandigheden op de baan snel veranderden. Dat heeft ons zeker geholpen en het is een mooi gevoel om op pole te staan!”
 
De Kessel Racing-Ferrari 488 GT3 (#8, L.M.D.V / Alessandro Cutrera / Marco Talarico / Marco Frezza / Nicola Cadei), die in de beginfase ook meestreed om de pole-position, start vanaf de vierde plaats, gevolgd door de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger). David Gostner reed op zijn laatste snelle ronde zijn persoonlijke snelste tijd en veroverde daarmee de zesde plaats op de grid met de MP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#58, Thomas Gostner / David Gostner / Corinna Gostner).
 
De Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 (#88, Milan Dontje / Pierre-Yves Paque / Tim Müller / Robin Rogalski) en de SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#20, Valentin Pierburg / Christian Hook / Steffen Görig) completeren het GT3-veld op de plaatsen zeven en acht.
 
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
Reiter Engineering - KTM X-BOW GTX
De pole-position in de GTX-klasse ging naar de Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX (#724, Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Horst Felbermayr Jr. / Mads Siljehaug), die als negende algemeen start.  De Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Olivier Gomez / Bastien Gouret / Philippe Gruau) leek op weg naar de pole-position in de GTX-klasse, maar viel halverwege het rechte stuk van Mistral stil en moest de training voortijdig staken. De snelste rondetijd van het Franse team was niettemin nog genoeg voor de tiende startplaats op de GT-grid en de tweede plaats in de GTX-klasse. De naaste rivaal Speed Lover, dat dit weekeinde een Porsche 911 GT3 Cup (#979, Jean-Pierre Verhoeven / Jaxon Verhoeven / Gilles Smits) inzet, start een positie daarachter vanaf de elfde plaats.
 
Porsche Lorient Racing - Porsche 911-II Cup
Porsche Lorient Racing - Porsche 911-II Cup
De Porsche 911-II Cup van Porsche Lorient Racing, een vroegere klasse-kampioen in de 24H SERIES, begon de terugkeer in de serie succesvol met de pole-position in de 991-klasse (#911, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel), voor DUWO Racing, het leidende team in de tussenstand van de klasse (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov) en de tweede Speed-Lover-auto (#978, Olivier Dons / Dominique Bastien / Eric Mouez). De tweede Vortex 1.0 (#712, Philippe Bonnel / Pierre Fontaine / Nicolas Nobs) kwalificeerde zich tussen de Porsches in de 991-Cup-klasse en start zijn thuisrace vanaf de 13e plaats algemeen.
 
ST Racing - BMW M4 GT4
ST Racing - BMW M4 GT4
De ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller), leider in de tussenstand van het algemeen GT-klassement, begon zijn eerste optreden op het  Circuit Paul Ricard ook succesvol met de pole-position in de GT4-klasse. De naaste concurrent, de PROsport Racing-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Kurt Hensen) kwam niet in actie, nadat de radiateur van de Aston Martin bij een aanrijding in de vrije training beschadigd was geraakt. Het Duitse team bereidt nu de reserveauto voor de avondtraining later vandaag voor.

Slechts 0,067 seconden beslissend voor TCE-pole

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTi TCR
Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing - Volkswagen Golf GTi TCR
In de beginfase van de training gaf de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Fabian Danz / Marlon Menden / Rhys Lloyd / Yannick Mettler) met een tijd van 2:16,216 minuten op het 5,842 kilometer lange Circuit Paul Ricard al een signaal af. Vervolgens verbeterde Mathieu Detry in de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / David Dermont) deze tijd, toen hij als eerste rijder in de kwalificatie een tijd van onder de 2:16 minuten reed. Uiteindelijk was het toch weer Yannick Mettler, die in de laatste vijf minuten met een tijd van 2:15,801 minuten de eerste plaats heroverde en zo de TCE Häring Pole-Position voor het regerend TCE-kampioensteam in de 24H SERIES veilig stelde.
 
“Ik heb er erg van genoten en de auto was gewoon top”, zei Yannick Mettler tegen Lukas Gajewski van radiolemans.com.”Ik reed een sterke ronde die genoeg was voor de pole-position, daar ben ik blij mee. Bij een lange-afstandsrace is het misschien niet zo belangrijk, vooraan op de startopstelling te staan, maar het is altijd mooi als je een vrij uitzicht naar voren hebt. Ik denk dat het in de race belangrijk is om de auto te sparen, want er zijn hier een paar gemene kerbstones. Gisteren in de training hebben we al gezien dat er snel iets kapot kan gaan.”
 
Achter de eersten startrij vertrekt de tweede  Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#1, Constantin Kletzer / Emil Heyerdahl / Jérôme Ogay / Yannick Mettler) vanaf de derde startplaats, hoewel Emil Heyerdahl tijdens zijn uitloopronde schijnbaar zonder brandstof stilviel. Ook hier was het verschil klein, want de Volkswagen van het Zwitserse team was slechts 0,054 seconden sneller dan de Tictap Totcar Sport-CUPRA TCR (#123, Jorge Belloc Diaz / Jorge Belloc Ruiz / Álvaro Rodríguez Sastre), die in de beginfase ook meestreed om de voorlopige pole-position.
 
CWS Engineering - Ginetta G55
CWS Engineering - Ginetta G55
Achter de RC2 Junior Team by Cabra Racing-CUPRA Leon Competición TCR (#108, Rubén Fernández / Victor Fernández / Felipe Fernández) kende het winnende TCE-team van de Hankook 12H MUGELLO TCE, Red Camel-Jordans.nl, een lastige kwalificatie. Er waren niet alleen problemen bij het vinden van de juiste afstelling, er werden voor de CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers / Luc Breukers) ook meerdere rondetijden geschrapt vanwege het overschrijden van de ‘track limits’. In de TCX-klasse start de CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / JM Littman) vanaf de pole-position, gevolgd door de Nordschleife Racing-Ligier JS2 R (#226, Guillaume Roman / Daniel Waszczinski / Thierry Chkondali)
                                                                                          
Vanavond wordt het programma op Circuit Paul Ricard voortgezet met een avondtraining van 20.00-22.00 uur.

Hankook 24H Series/Creventic Media



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op vrijdag 23 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Paul Ricard.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons