van der Horst

12H Sebring: Laurens Vanthoor en Pfaff Motorsports boven in GTD Pro

Klaus Bachler, Patrick Pilet en Laurens Vanthoor
Klaus Bachler, Patrick Pilet en Laurens Vanthoor
Wie na de Rolex 24 at Daytona had verteld dat een Porsche 911 GT3 R (992) zijn klasse in de Mobil 1 12 Hours of Sebring zou winnen, zou je gek verklaard hebben. Toch is het gebeurd, want Pfaff Motorsports met Klaus Bachler, Patrick Pilet en Laurens Vanthoor eindigden op het hoogste schavot in GTD Pro, voor de Lexus van Vasser Sullivan en de Mercedes van WeatherTech Racing. Dat terwijl Pipo Derani, Alexander Sims en Jack Aitken de Action Express Racing Cadillac richting algemene winst piloteerden, in wat tijdens de tweede wedstrijdhelft een heuse afvallingsrace werd in GTP .
  • Dreamdrive
Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
Terwijl Corvette Racing nog vooraan lag in GTD Pro bij het gevecht voor winst, vielen hun kansen compleet in duigen op drie uur van het einde. Het Amerikaanse team verloor enorm veel tijd nadat men een schokdemper moest vervangen links achteraan en kwamen zo op een ronde achterstand. Hierdoor kregen er anderen de kans om de GTD Pro-klasse te winnen. Uiteindelijk kon Pfaff Motorsports profiteren na een crash van de Porsche 963 - waarover hieronder meer. Daardoor kon de Porsche genoeg benzine opsparen om het einde van de wedstrijd te halen. Vanaf dan werd het een gevecht tussen Pilet en de Lexus, maar de Fransman hield stand en had twee seconden overschot op Ben Barnicoat, Jack Hawksworth en Kyle Kirkwood. Nog eens twee seconden later eindigde de WeatherTech Racing Mercedes van Daniel Juncadella, Jules Gounon en Maro Engel als derde.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
In GTD maakte de Porsche van Wright Motorsports met Jan Heylen ook nog alle kans op de zege, maar daar liep het ook mis. Op vier uur van het einde was er een gevecht met de Winward Racing Mercedes, maar dat liep slecht af in de eerste bocht. Zacharie Robichon vloog met de blauwe Porsche in de bandenmuur, maar kon de race verderzetten, terwijl bij de Mercedes de ophanging gebroken was. Robichon, Heylen en Ryan Hardwick eindigden daardoor als zesde. Met deze ontwikkeling van de wedstrijd kwamen de BMW's naar voren en was het de M4 GT3 van Paul Miller Racing met Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis die de overwinning behaalde, voor het exemplaar van Turner Motorsports met Michael Dinan, Robby Foley en Patrick Gallagher. Ook hier haalde Porsche wel het podium met dank aan KellyMoss with Riley en David Brule, Alec Udell en Julian Andlauer. De Iron Dames Lamborghini met Sarah Bovy kwam niet verder dan plaats elf.

Jack Aitken, Pipo Derani en Alexander Sims
Jack Aitken, Pipo Derani en Alexander Sims
Terwijl de race bij de GT's veel actie kende, werd het bij de GTP-klasse een heuse afvalrace. Eerst was het de BMW M RLL #24 die wegviel na een probleem met de koeling, terwijl de nochtans dominante Chip Ganassi Racing Cadillac vuur vatte en de Meyer Shank Racing Acura op minder dan twee uur ook wegviel van het voorplan. Bleven hierdoor vijf wagens over met de Porsche Penske Motorsports #6 die de leiding had. Maar daar alles liep mis op twintig minuten van het einde, want de Porsche 963 kwam in aanraking met de Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport Acura, waarna ook de zuster Porsche bij het incident betrokken raakte. Alle drie de wagens moesten opgeven en zo werd het een duel waarin Action Express Racing de betere was tegenover de BMW M RLL #25 van Connor de Phillippi, Nick Yelloly en Sheldon van der Linde. De Porsche van Nick Tandy, Mathieu Jaminet en Dane Cameron werd als derde in klasse geklasseerd, maar de derde plaats algemeen ging wel naar een LMP2.

Dat was de Oreca LMP2 van Tower Motorsports met John Farano, Scott McLaughlin en Kyffin Simpson, die er op een moment slecht voorstonden nadat deze laatste in de bandenmuur vloog en de achtervleugel verloor. Zij vochten terug en bleven TDS Racing en ERA Motorsports voor. Tot slot was het de Riley Ligier die zijn gram haalde in LMP3 na hun minder Rolex 24 at Daytona. Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon hadden namelijk een ronde voorsprong op de Duqueine's van AWA en JDC Miller MotorSports.

Foto's: Porsche AG - IMSA



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons