van der Horst

12H Sebring: Laurens Vanthoor wint Sebring - Alessio Picariello primus in GTD Pro

Laurens Vanthoor, Felipe Nasr en Nick Tandy
Laurens Vanthoor, Felipe Nasr en Nick Tandy
Laurens Vanthoor, Felipe Nasr en Nick Tandy hebben de 73ste editie van de Mobil 1 12 Hours of Sebring gewonnen met de Porsche Penske Motorsport #7. Het trio was de hele race vooraan te vinden en vocht vooral met de Cadillac Whelen om de leiding. In de laatste twee uur maakten ze het verschil en verzekerden ze zich van hun tweede overwinning van het seizoen. Ook in GTD Pro was er Belgische glorie, aangezien Alessio Picariello samen met Klaus Bachler en Laurin Heinrich de AO Racing 'Rexy' Porsche naar de overwinning loodste.
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Hoewel Vanthoor, Nasr en Tandy halverwege de race al de bovenhand hadden, wist de Cadillac Whelen zich drie uur voor het einde alsnog als belangrijkste concurrent op te werpen. Een uur later lag de overwinning echter stevig in handen van de Porsche Penske Motorsport #7. Vanaf dat moment kon de Braziliaan in het team de wedstrijd controleren en wonnen ze de onofficiële 'Florida 36 Hours', na eerder al succes te boeken in Daytona. Dat betekende tevens de eerste algemene overwinning voor Penske Motorsport op het circuit van Sebring. Het werd een perfecte dag voor het Amerikaanse team, want Mathieu Jaminet, Matt Campbell en Kevin Estre wisten met de Porsche Penske Motorsport #6 de tweede plaats te bemachtigen.

Cadillac Whelen leek lange tijd mee te strijden om de overwinning, maar voor Frederik Vesti, Earl Bamber en Jack Aitken liep het uiteindelijk mis. Nadat ze de tweede plaats hadden verloren aan de Porsche Penske Motorsport #6, zakten ze verder terug en verloren 46 minuten voor het einde nog posities aan de BMW M Team RLL #25 en de Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian #93. Laatstgenoemde wist in de slotfase ook nog de BMW te passeren, waardoor Renger van der Zande, Nick Yelloly en Alex Palou op het podium eindigden. Cadillac Whelen wist uiteindelijk ook nog weer voorbij de BMW te geraken en eindigde als vierde, terwijl de BMW M Team RLL #25 genoegen moest nemen met de vijfde plaats.

BMW M Team RLL - BMW M Hybrid V8
BMW M Team RLL - BMW M Hybrid V8
De Aston Martin Valkyrie maakte een sterk debuut in de IMSA. Ondanks enkele kleine technische problemen bereikte de gloednieuwe Hypercar de finish op een knappe negende plaats, één ronde achter de winnaar. Minder geluk had Dries Vanthoor. Na zijn stint halverwege de race was hij al ontevreden over de prestaties van zijn BMW M Team RLL #24, en later werd zijn pech alleen maar groter. Philipp Eng raakte in aanraking met de Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian #60, waardoor de BMW schade opliep aan de rechterzijde. Hoewel het team de wagen wist te herstellen, eindigden ze uiteindelijk dertig ronden achter zijn winnende broer. De enige uitvaller in de GTP-klasse was opnieuw de Lamborghini SC63, die uitviel met schade aan de onderzijde van de wagen.

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Na Frédéric Vervisch’ zege in GTD Pro tijdens de race in Daytona, was het nu de beurt aan Alessio Picariello. In een razend competitieve klasse hield Laurin Heinrich in het laatste uur de controle over de race, waardoor hij samen met 'Pika' en Klaus Bachler een eerste grote overwinning bezorgde aan AO Racing. Daarachter eindigden beide Paul Miller Racing BMW’s, waarbij Max Hesse, Dan Harper en Jesse Krohn de strijd wonnen van Madison Snow, Neil Verhagen en Connor de Phillippi. De Dragonspeed Racing Ferrari bleef lang onder de radar, maar wist in de slotfase nog op te klimmen naar de vierde plaats, gevolgd door de Ford Multimatic Motorsports #64. Vervisch en zijn team, die een alternatieve pitstopstrategie hanteerden, eindigden uiteindelijk als zesde, net achter de zusterwagen.

Indy Dontje, Russell Ward en Phillip Ellis
Indy Dontje, Russell Ward en Phillip Ellis
Ook in de GTD-klasse was er de nodige drama. De leidende Korthoff Competition Motors Mercedes viel uit met een motorprobleem, en later gaf ook de polesittende AF Corse Ferrari de geest. Toch bleef Mercedes domineren, want Winward Racing, met Phillip Ellis, Russell Ward en Indy Dontje, wist een sterke Vasser Sullivan Racing Lexus, met Jack Hawksworth, Parker Thompson en Frankie Montecalvo, achter zich te houden. Daarmee behaalde het Amerikaanse team de overwinning voor het tweede jaar op rij. De Heart of Racing Team Aston Martin van Zach Robichon, Tom Gamble en Casper Stevenson eindigde als derde, gevolgd door de Inception Racing Ferrari en de Wright Motorsports Porsche op respectievelijk de vierde en vijfde plaats. Sarah Bovy en de Iron Dames haalden dit keer wél de finish, maar kwamen niet verder dan de middenmoot en eindigden als elfde.

Tom Dillmann, Bijoy Garg en Jeremy Clarke
Tom Dillmann, Bijoy Garg en Jeremy Clarke
Tot slot was er nog spektakel in de LMP2-klasse. CrowdStrike Racing by APR leek lange tijd stevig op weg naar de overwinning, maar op het einde ging het mis. Malthe Jakobsen moest een drive-through penalty incasseren na contact met de AWA Corvette, waardoor Inter Europol Competition de leiding overnam. Tom Dillmann werd in de slotfase nog opgejaagd door de Tower Motorsports Oreca, maar wist zijn voorsprong van ruim een seconde vast te houden. Zo mocht hij samen met Bijoy Garg en debutant Jeremy Clarke de overwinning vieren. Sébastien Bourdais, John Farano en Sébastian Alvarez eindigden als tweede, terwijl TDS Racing met Steven Thomas, Mikkel Jensen en Hunter McElrea de derde plaats opeiste. Riley Motorsports en de United Autosports USA #2 completeerden de top vijf.

Foto's: Porsche AG - BMW M Motorsport - IMSA



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons