van der Horst

12H Sebring: Na 6H: Cadillac en Acura voeren de forcing

Start 2024 IMSA Mobil 1 12 Hours of Sebring
Start 2024 IMSA Mobil 1 12 Hours of Sebring
We zijn halfweg de Mobil 1 12 Hours of Sebring en de polesittende Action Express Racing Cadillac rijdt aan de leiding. De wagen pakte die nadat de Wayne Taylor Racing with Andretti Acura #10, die de laatste twee uur aan de leiding lag, de pits opzocht. Dat terwijl in alle klassen de posities nog steeds dicht bij elkaar liggen.
Wayne Taylor Racing with Andretti - Acura ARX-06
Wayne Taylor Racing with Andretti - Acura ARX-06
Tijdens de eerste vier uur van de race was het al Cadillac wat de klok sloeg. Action Express Racing voerde de forcing bij de start, maar miste wel de punten voor de IMSA Michelin Endurance Cup na vier uur wedstrijd. Zij kwamen net de pits binnen, toen de safety car buiten kwam waardoor de Cadillac Racing #01 de leiding kreeg. Maar vanaf dat moment kwam de Acura #10 van Wayne Taylor Racing with Andretti tot leven. De blauwe bolide nam de leiding over. Overigens zijn alle GTP's nog steeds te vinden binnen dezelfde ronde, ondanks wat problemen hier en daar. Zo ligt Maxime Martin met de BMW M Team RLL #24 op een zesde plek en Alessio Picariello op een achtste plaats met de Proton Competition Porsche.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Bij de GT's is het de Vasser Sullivan Lexus #14 die de leiding in GTD Pro, alsook de algemene leiding bij de GT's, in handen heeft. Zij houden voorlopig stand tegenover een sterke AO Racing "Rexy" Porsche en de Lamborghini van Iron Lynx. In GTD is het Winward Racing dat de leiding te pakken heeft. Dat terwijl zij gisteren nog hun pole verloren vanwege het falen bij de technische keuring, zij konden zich terug opwerken richting de kop van het klassement. Dat terwijl de Wright Motorsports Porsche met Jan Heylen zich op kousenvoeten naar een tweede plaats in de klasse kon hijsen, weliswaar met meerdere  GTD Pro-wagens tussen hem en de Winward Racing Mercedes in.

Frédéric Vervisch ligt voorlopig wat achter met de Multimatic Motorsports Ford Mustang op een negende plaats in GTD Pro, maar wel nog steeds binnen dezelfde ronde als de leiders. De Iron Dames daarentegen kenden voorlopig minder geluk. Na een goede openingsfase, kampte Sarah Bovy en co met technische problemen op hun Lamborghini. De wagen is even achter de muur geweest en rijdt op dit moment weer, maar met een achterstand van 34 ronden.

Tot slot rijdt  de Inter de Europol by PR1 Mathiasen Motorsports Oreca aan de leiding in LMP2, voor de exemplaren van TDS Racing en DragonSpeed. Alles ligt nog open, en met nog zes uur te gaan kan er nog veel wijzigen zoals de race ons vorig jaar heeft geleerd. Toen viel alles pas in de slotfase in een beslissende plooi. En het lijkt er op dat we dit jaar op een zelfde scenario afstevenen..

Foto's: IMSA - Honda Racing Corporation US - Porsche AG



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons