van der Horst

12H Sebring: Wayne Taylor Racing with Andretti wint - Podium voor Jan Heylen in GTD

Louis Delétraz, Colton Herta en Jordan Taylor
Louis Delétraz, Colton Herta en Jordan Taylor
De eerste overwinning voor Wayne Taylor Racing with Andretti in GTP is een feit. Tijdens de Mobil 1 12 Hours of Sebring wisten Louis Delétraz, Jordan Taylor en Colton Herta in de laatste zes minuten het laken naar zich toe te trekken om uiteindelijk te winnen met minder dan een seconde voorsprong op de Cadillac Racing #01. Dat terwijl in GTD Pro de Vasser Sullivan Lexus met de winst ging lopen, en de Winward Racing Mercedes de Florida de dubbel lukte in GTD. Jan Heylen was de enige Belg die het podium haalde en dit in die laatste klasse.
  • Hamofa Performance
De laatste zes uur wedstrijd waren intenser dan de eerste zes. Te beginnen met de zware crash van de Action Express Racing Cadillac. Pipo Derani wou een Ferrari inhalen, maar raakte deze, vloog tegen de bandenmuur en eindigde ondersteboven op de bandenstapel. De Braziliaan kwam er zonder kleerscheuren vanaf, maar kon een vijfde zege in Sebring wel vergeten. Ook op drie uur van het einde van de race kregen we nog een safety car nadat de Porsche Penske Motorsport #6 de Gradient Racing Acura in Sunset Bend raakte; hierdoor maakte ook Katherine Legge onzacht kennis met de bandenstapel. Opvallend genoeg werd de Porsche hier niet voor bestraft, waardoor de wagen toch nog verder mee kon dingen voor winst.

Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
Maar het werd uiteindelijk een duel tussen Cadillac en Acura. Terwijl de blauwe #10 van Wayne Taylor Racing with Andretti bolide kampte met oliedrukproblemen, kon de rode #40 zich opwerpen als voornaamste uitdager van de enige overgebleven Cadillac. Het was pas op zes minuten voor het afvlaggen dat Delétraz het beslissende inhaalmaneuver kon maken op Sébastien Bourdais. De Fransman gaf niet op, maar strandde op minder dan een seconde van de Zwitser. Het is de eerste overwinning voor Wayne Taylor Racing with Andretti Acura sinds de GTP klasse vorig jaar in het leven werd geroepen. Bourdais, Renger van der Zande en Scott Dixon eindigden als tweede, terwijl de Porsche Penske Motorsport #7 met Dane Cameron, Felipe Nasr en Matt Campbell het podium vervolledigde.

Proton Competition - Porsche 963
Proton Competition - Porsche 963
Maxime Martin met de BMW M Team RLL #24 viel net naast het podium op plek vier, terwijl de blauwe Acura #10 toch nog kon opklimmen naar plaats vijf. Alessio Picariello eindigde als achtste, achter de debuterende Lamborghini SC63, die het niet onaardig deed met plaats zeven. Naast de Action Express Racing Cadillac was de JDC-Miller Motorsports Porsche de enige andere opgever, dit door een gebroken aandrijfas.

Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
In GTD Pro trok de Vasser Sullivan Lexus de overwinning naar zich toe. De speciaal voor deze wedstrijd getooide RC F GT3 was steeds aan de kop terug te vinden en Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Kyle Kirkwood wisten het ook af te maken. Het werd wel een nipte winst, want de Risi Competizione Ferrari wist nog zeer dicht te naderen, maar kwam + 0.121 seconde tekort. De Iron Lynx Lamborghini met Mirko Bortolotti, Franck Perera en Jordan Pepper vervolledigde het podium. Frédéric Vervisch eindigde als achtste met de Ford Multimatic Motorsports Mustang GT3, maar zal met een goed gevoel huiswaarts keren, aangezien de Ford in dezelfde ronde eindigde als de winnaar.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
In GTD werd het verhaal van de race nog specialer. Vrijdag verloor de Winward Racing Mercedes nog de pole, maar vocht zich al na zes uur race terug naar de kop om het zes uur later helemaal af te maken. Philip Ellis, Russell Ward en Indy Dontje realiseren hiermee de befaamde Florida 36 Hours, gezien zij ook de Rolex 24 achter hun naam schreven. Ook zij hadden een minimale voorsprong op de als tweede geklasseerde wagen, namelijk de Cetilar Racing Ferrari van Roberto Lacorte, Giorgio Sernagiotto en Antonio Fuoco, terwijl onze landgenoot Jan Heylen samen met Adam Adelson en Elliot Skeer in de Wright Motorsports Porsche het laatste podiumtrapje claimde. Sarah Bovy en co haalden helaas de finish niet. Na contact met een tegenstander, bkampten zij met problemen net voor halfweg wedstrijd. Het team probeerde de roze Lamborghini nog te repareren, maar besloot uiteindelijk om de handdoek in de ring te gooien.

Tot slot ging de LMP2-zege naar Era Motorsports van Dwight Merriman, Ryan Dalziel en Connor Zillisch. Zij hielden de Oreca van Stephen Thomas, Mikkel Jensen en Hunter McElrea en de United Autosports USA #22 van Dan Goldburg, Paul Di Resta en Bijorg Garg achter zich.

Foto's: IMSA - Porsche AG



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons