van der Horst

12H Spa: Bohemia Energy Racing with Scuderia Praha behaalt overwinning in de laatste minuten

Bohemia Energy Racing by Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
Bohemia Energy Racing by Scuderia Praha - Ferrari 488 GT3
Na het tweede deel van de Hankook 12H Spa op zaterdag was het de Bohemia Energy Racing with Scuderia Praha Ferrari van Joséf Král, Matteo Malucelli en Jiri Pisarik uiteindelijk de overwinning behaalde. De rode Ferrari leek op weg naar een tweede plek, maar door een late tankbeurt van de Herberth Motorsport Porsche van Bohn/Renauer/Allemann, kon Malucelli in de laatste zes minuten de leiding overnemen en hij gaf deze niet meer af. In de TCE Series is het de Red Camel-Jordans.nl Cupra TCR van Ivo en Rik Breukers die alsnog met de overwinning naar huis gaat.
GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo
GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Gaandeweg de wedstrijd verloren we ook nog verschillende kanshebbers op de eindwinst. Zo kwam de Winward/HTP Racing Mercedes in contact met de DuWo Racing Porsche Cup aan La Source met een opgave als gevolg. Ook de GRT Grasser Lamborghini kon niet lang genieten van de koppositie nadat hij de leiding overnam van Scuderia Praha Ferrari in de beginfase. Zo kwam hij eerst in aanraking met een achterliggende BMW, waarbij 25 minuten verloren gingen in de pits en op de koop toe volgde nog een lekke band waarbij hij helemaal achteruit geduwd werd in het klassement en op een verre 8ste plaats eindigde. Net zoals gisteren waren de lekke banden de voornaamste boosdoener tijdens race. Het grootste slachtoffer vandaag was de Rinaldi Racing Ferrari, zij kregen te maken met verschillende leeglopers en uiteindelijk kreeg op een uur van het einde Martin Berry een klapband op de Kemmel Straight waarmee hij in de muur belandde.

Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Twee wagens die voornamelijk probleemloos bleven op zaterdag waren de Herberth Motorsport Porsche en de Scuderia Praha Ferrari. De Porsche knokte zich terug naar de leiding en in de laatste stint moest semi-prof Ralf Bohn een snel oprukkende Matteo Malucelli van zich afhouden. Eerst leek het er op dat de Ferrari de overwinning zag vervliegen door een tankbeurt op 20 minuten van het einde, maar door een heel late tankstop van de Porsche - die overigens traag verliep voor Bohn - kon de Ferrari op zes minuten van het einde overnemen en bleef uiteindelijk 8 seconden voor op de Porsche. Met dit resultaat eindigt de Herberth Motorsport als winnaar in de A6-Am klasse. Op het laagste trapje van het podium eindigde de Phoenix Racing Audi van Stippler/Kolb/Schramm/Pareras. De Audi stuntte nadat hij gisteren op een 25ste plaats algemeen hing door een lekke band, maar zich uiteindelijk kon terugknokken naar het podium.

JR Motorsport - BMW M3 F80
JR Motorsport - BMW M3 F80
In SPX was het al direct na de start van de race afvragen wie de eindmeet zou halen. Nadat gisteren de Cor Euser MARC II de handdoek in de ring moest gooien, reed de JR Motorsport BMW al tijdens de opwarmingsronde de pits binnen met een kapotte splitter en niet veel later zou de VR Racing by Qvick Motors MARC II hem volgen om uiteindelijk te moeten opgeven met een kapotte motor, zo verklaarde Dirk Van Rompuy achteraf aan autosport.be. Op de Nederlandse BMW, met onder meer Ward Sluys in het gelid, kon uiteindelijk de technische averij opgelost worden om zo zonder problemen naar de overwinning te rijden

Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
In de TCE-klasse was het van begin tot het einde een gevecht om de overwinning. Zo spinde de Red Camel-Jordans.nl Cupra TCR van vader en zoon Breukers en tikte de AC Motorsport Audi van Radermecker/Perrin/Kaye aan in de eerste ronde, waardoor de Belg op achtervolgen was aangewezen. Ook de Cupra TCR zelf moest op zes uur van het einde op inhaaljacht, nadat men de ophanging achteraan moest vervangen. Toch eindigde het uiteindelijk op een gevecht tussen de Red Camel Cupra  en de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing VW Golf TCR van Jepsen/Sorensen/Danz, waarbij Ivo Breukers uiteindelijk in de laatste 15 minuten de zege verzekerde. In SP3 reed de PROsport Performance Aston Martin GT4 van Nico Verdonck/Rodrigue Gillion/Akhil Rabindra/Michael Nunnemann onbedreigd van de herstart tot de finish richting de overwinning.

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24H Series op zaterdag 20 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons